Nokia bekræfter konstruktionsfejl.
Fra : Per Fogtmann

Dato : 17-04-02 10:13

Hej NG,

Jeg har været så uheldig at købe en nokia 8210, hvor displayet er gået i
stykker lige efter grantiperioden udløb. Der var allerede dengang tale om
at, der var en konstruktionsfejl i lige netop denne telefon. Mit problem var
at forhandleren var total ligeglad, hvis der ikke var garanti på ville de
ikke lave den...

Mit spørgsmål er så, hvis producenten erkender at der er en produktionsfejl,
bliver garantiperioden så ikke udvidet til 5 år? (Jeg mendes jeg har hørt
noget i den retning engang??) eller skal man se punge op for en
produktionsfejl fra nokias side??
Se evt : http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=11098

På forhånd tak for hjælpen.
Per Fogtmann

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-04-02 10:58

"Per Fogtmann" <fogtmann@paraids.dk> wrote in message
> [...]
> bliver garantiperioden så ikke udvidet til 5 år? (Jeg mendes jeg har hørt
> noget i den retning engang??) eller skal man se punge op for en

Nokia lover jo i pressemeddelelsen, at de vil udbedre fejlen uden
omkostninger.
Måske skulle du kontakte Nokia Danmark, for at høre hvordan du skal forholde
dig.

/Per

Fra : Per Fogtmann

Dato : 17-04-02 11:17

De skriver citat:

Nokia fortæller at reparationen bliver dækket af de normale
garantibetingelser. (hvad vil det sige?)

Spørgsmålet er om de også dækker hvis telefonen er over 1 år gammel, altså
uden for garantiperioden?

MVH
Per Fogtmann

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-04-02 11:25

> [...]
> garantibetingelser. (hvad vil det sige?)
>
> Spørgsmålet er om de også dækker hvis telefonen er over 1 år gammel, altså

Og det er det jeg mener Nokia, er de nærmeste til at svare konkret på. Hvis
de siger ja (hvad jeg tror*), så er du helt fri for at bekymre dig om de
juridiske aspekter i denne konkrete sag.

Det generelle spørgsmål om forlængelsen af garantiperioden ved erkendte
produktfejl, er slevfølgelig stadig interessant, men det må andre nok
hellere svare på.

/Per

* Baseret på Nokias egen pressemeddelelse:
'The failing component causes the display of the affected phone to blank out
after some time in use. The blanking out of the display does not affect the
functionality of the phone. The problem can be corrected by replacing the
display.

So far Nokia phones with failing displays have mainly been found in
Scandinavia, Germany, Australia, and the U.S. Phones with problems related
to the failing display component will be repaired free of charge as a
standard warranty procedure.'
- som jeg tolker sådan, at reperationen vil blive udført, som om den er
dækket af garantien.

Fra : Per Fogtmann

Dato : 17-04-02 12:21

Jeg viste det, de synder sig selvfølgelig uden om det igen igen. Jeg har
lige ringet til dem, og fik at vide at det kun var telefoner der var
produceret i oktober 2001. Det er da utrolig, at man køber en telefon til
3400 kr. og nokia så ikke vil indse, at de har lavet en fejl... Jeg fortalte
den også at det skulle være mærkelig at den undersøgelse som satte gang i
det hele, lige netop havde fået 10 telefoner fra oktober 2001 Link:
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=11066.
Hvad menere i man kan gøre ved et sådan tilfælde. Jeg er godt klar over at
det ville være meget synd for nokia hvis de skulle bruge så mange penge på
at rette en sådan fejl, men helt ærlig.????

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-04-02 16:04

"Per Fogtmann" <fogtmann@paraids.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg viste det, de synder sig selvfølgelig uden om det igen igen. Jeg har
> lige ringet til dem, og fik at vide at det kun var telefoner der var
> produceret i oktober 2001. Det er da utrolig, at man køber en telefon til

Er det samme fejl der optræder på diin telefon?
Ret væsentligt i denne sammenhæng...

/Per

Fra : Per Fogtmann

Dato : 17-04-02 20:14

Ja, det er helt den samme fejl, som beskrevet i artiklen. Displayet går ud
når man trykker på skærmen, og efter et stykke går den helt ud..... surt
show. Jeg kender også 3 andre der har de samme problemer. Dvs. 3 ud af 4 som
jeg kender har det samme problem

Fra : David Metz

Dato : 19-04-02 15:47

Jeg har et tilsvarende problem med min 8210 købt i oktober 2000. Indimellem
går displayet helt ud og andre gange viser det "garbage", altså helt
ulæseligt. Jeg talte tilfældigvis med en bekendt, der er Nokia-medarbejder,
som hævdede at det var et software-problem og hvis jeg henvendte mig i en
Nokia-butik ville de opdatere den... Den besked fik jeg i oktober 2001 og
har ikke taget mig sammen til at efterprøve om det passer (ja dumt af mig
ikke at reagere inden reklamationsfristens udløb)

David
XFUT:dk.forbruger

Fra : Peter G C

Dato : 17-04-02 15:53

Per Fogtmann <fogtmann@paraids.dk> skrev:

[klip]

> Mit spørgsmål er så, hvis producenten erkender at der er en
> produktionsfejl, bliver garantiperioden så ikke udvidet til 5 år?

Nej. Reklamationsfristen er 1 år. Det fremgår af købelovens § 83.

> (Jeg
> mendes jeg har hørt noget i den retning engang??)

Det må være en fejl.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-04-02 16:01

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Nej. Reklamationsfristen er 1 år. Det fremgår af købelovens § 83.

Niks. Reklamationsfristen er nu 2 år.

http://www.folketinget.dk/Samling/20012/lovforslag_som_vedtaget/L9.htm

Iøvrigt har loven virkning med tilbagevirkende kraft dvs. den gælder
for alle køb foretaget tidligst 1. januar i år.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Peter G C

Dato : 17-04-02 16:07

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> Niks. Reklamationsfristen er nu 2 år.

Ja - men næppe i det foreliggende tilfælde....

- Eller var det bare for at spille smart?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-04-02 16:12

> Ja - men næppe i det foreliggende tilfælde....

Jeg ved (vidste) ikke hvornår Fogtmann har (havde) købt sin telefon.

> - Eller var det bare for at spille smart?

Måske lidt?