Problem med starter på Guzzi
Fra : Jens T

Dato : 17-04-02 09:52

Hej NG

En af mine kammerater har lige købt en gammel Guzzi V35. Det er en
gammel svend, men den kører fedt.

Når den altså kører...

Den har problemer med at starte, og vi har prøvet at kigge på det. Han
er nybagt motorcykelejer, og jeg er også rimeligt grøn (fik min Bandit
sidste år). Et hurtigt rids af problemet:

1) Der er lys på lampen, når tændingen sluttes.

2) Når man trykker på starteren første gang, høres et klik.
Efterfølgende tryk giver ikke klik.

3) Det er lykkes mig at få startmotoren (og dermed hovedmotoren) igang
med gentagne tryk på starteren.

4) Der er 12 V på batteriet = OK.

5) Når Guzzi'en er varm, er der tilsyneladende ingen problemer med at
starte den.

Mit bud er, at relæet ikke virker, at det på en eller anden måde
sætter sig fast (giver 1 klik, og så intet). Mine gentagne tryk på
starteren (= aktivering af elektromagneten) tror jeg så har 'løsnet'
kontakten i relæet. Ville det være værd at skifte det?

Igen: Ingen af os er eksperter, og vi kunne godt bruge nogen mere
kvalificerede bud.

1000 tak!

Jens

Fra : boe

Dato : 17-04-02 10:02

"Jens T" <tornoe@myrealbox.com> wrote in message
> [...]
> starteren (= aktivering af elektromagneten) tror jeg så har 'løsnet'
> kontakten i relæet. Ville det være værd at skifte det?

Det er da meget sandsynligt, men det kan du af prøve ved at kortslutte de
rigtige poler på relæet sådan af starteren får spænding. Hvis den kører, så
ligger fejlen i relæet, kører den ikke skal du have kigget på starteren.

Bo, VF1000F

Fra : Skyrider #1

Dato : 17-04-02 10:43

On Wed, 17 Apr 2002 11:02:05 +0200, "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com>
wrote:

>Det er da meget sandsynligt, men det kan du af prøve ved at kortslutte de
>rigtige poler på relæet sådan af starteren får spænding.
"vis den kører" øøøøø ??????
>så ligger fejlen i relæet,
>ker den ikke skal du have kigget på starteren.
>
>Bo, VF1000F

for mig som jo roder PT med en MC der ikke rigtig vil noget og som for
Kanon hjælp af Gruppen her vil jeg sige det ikke helt rigtig det du
siger der for mig at se kan hans relæg da vær fint på den baggrund
det vil da for mig at se sige det er hans starter-knap der måske er
lidt træt eller mellem starter-knap og relæg
Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
CBX750F 88' Som venter på at jeg roder vidre LOL

Fra : boe

Dato : 17-04-02 10:53

"Skyrider #1" <skyrider19@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> det vil da for mig at se sige det er hans starter-knap der måske er
> lidt træt eller mellem starter-knap og relæg

Ja, det har du ret i. Min forudsætning var nu også at relæet overhovedet
trækker - hvis det ikke gør det, så har du selvfølgelig ret i din
antagelse
Som Jens Jacob også skriver, kan årsagen jo også ligge i et svagt batteri,
men det er da relativt nemt at konstatere ved at sætte et andet på.

Bo, VF1000F

Fra : Armand

Dato : 17-04-02 23:39

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en
> "Skyrider #1" <skyrider19@hotmail.com> wrote in message
> Ja, det har du ret i.

Nu skal du ikke give dig så let, Bo!

Hvis man kortslutter de to grove ledningstilslutninger (den ene kommer
direkte fra batteriet og den anden går lige lige ned i starteren!) på et
start-relæ, kortslutter man startstrømmen direkte - D.v.s. at man ved
hjælp af et metallisk værktøj forbinder batteri og starter imellem de to
tilslutninger - Derfor også de af mig andetsteds omtalte gnister!.

Denne kortslutning vil få start-motoren til at rotere uanset om relæ'et
virker eller ej; men den vil afgøre om det er starteren der er uvillig
eller ej!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 17-04-02 23:37

> [...]
> de rigtige poler på relæet sådan af starteren får spænding.
> Hvis den kører, så ligger fejlen i relæet, kører den ikke skal du have

Men vær forberedt på at det trækker gnister at gøre sådan

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-04-02 10:41

> [...]
> Efterfølgende tryk giver ikke klik.
>
> 4) Der er 12 V på batteriet = OK.
>
> 5) Når Guzzi'en er varm, er der tilsyneladende ingen problemer med at

Hej Jens

Det er ikke nok der er 12V på batteriet. Er det nyt skal det holde 12,8V,
fuldt opladet. Mit bud er batteriet er i stykker. Grunden til den kan starte
når den er varm er at så er batteriet lige nyopladet efter køreturen, men
det kan ikke holde spændningen natten over.

Et batteri koster ikke alverden. At teste med et perfekt batteri er også en
overskuelig opgave. Når i har gjort det kan i gå videre til mere indviklede
fejlfindningsopgaver.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Armand

Dato : 17-04-02 23:37

Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en

> ......... At teste med et perfekt batteri er også en overskuelig
> opgave.

- - - - Eller blot trække et par startkabler fra et bilbatteri!

--
Armand.

Fra : Skyrider #1

Dato : 17-04-02 11:01

On 17 Apr 2002 01:52:20 -0700, tornoe@myrealbox.com (Jens T) wrote:

>Hej NG
Cut en fejl
>Igen: Ingen af os er eksperter, og vi kunne godt bruge nogen mere
>kvalificerede bud.
>
>1000 tak!
>
>Jens
Jens jeg roder PT med min og har fået Mange kanon tips/hjælpe Råd i
den her tråd

og den her !!
Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
CBX750F 88'
der stadig venter på jeg roder vidre, men jeg snyder den og lader den
stå så den kan lave sig selv, for den bestemte jo selv den ikke ville
efter en nat LOL

Fra : Skyrider #1

Dato : 17-04-02 12:15

On Wed, 17 Apr 2002 12:00:31 +0200, Skyrider #1

ROFLMAO Den gjord det sku ja sku LoL
Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
CBX750F 88' der nu har tænding Igen

Fra : Jens T

Dato : 18-04-02 00:34

> En af mine kammerater har lige købt en gammel Guzzi V35. Det er en
> gammel svend, men den kører fedt.
>
> Når den altså kører...

[snip]

Opmuntret af jeres gode svar fik vi kigget på sagerne. Fejlen lader til at
være periodisk: Vi fik held til at starte motoren i perioder, både med nyt
og gammelt batteri. Pludselig ville den igen ikke osv. osv. Både i døde og
levende perioder var der fin forbindelse gennem startknappen.

Det lader altså ikke til at være batteriet. Heller ikke relæet: at
kortslutte det hjalp ikke. På et tidspunkt da intet ville lykkes havde vi
starteren pillet af, og gav den spænding direkte fra et separat batteri. Blå
gnist og omdrejninger på starteren. Den blev monteret, hvorefter alt virkede
fint, men kun i en periode.

Jeg hælder lidt til en teori om at kullene er slidte, men når starteren er
død virker selv den magnet der fører starter-tandhjulet frem til
hovedmotoren ikke. Og den er vel ikke afhængig af kullene i selve
startmotoren???!?!

Med andre ord: Vi er mystificerede.

Har I flere gode forslag?

Jens

Fra : Poul Dam

Dato : 18-04-02 05:42

> [...]
> død virker selv den magnet der fører starter-tandhjulet frem til
> hovedmotoren ikke. Og den er vel ikke afhængig af kullene i selve

Jo det er den.
Hygge PD CBR1100

Fra : boe

Dato : 18-04-02 07:41

"Poul Dam" <pouldam@adslhome.dk> wrote in message

> Jo det er den.

Vi befinder os nu i afdelingen for korte, præcise svar
Er det sådan en slyng-tilkoblings-ting og derfor afhængig af, at starteren
roterer med en vis hastighed, Poul?

Bo, VF1000F

Fra : Jens T

Dato : 18-04-02 11:48

> Vi befinder os nu i afdelingen for korte, præcise svar
> Er det sådan en slyng-tilkoblings-ting og derfor afhængig af, at starteren
> roterer med en vis hastighed, Poul?

Det er nemlig *ikke* sådan en slyng-tilkoblings-ting. Så kunne jeg
forstå, at kullene ville betyde noget. Tilkoblingsmagneten sidder på
et separat kredsløb, og burde, efter min bedste overbevisning, virke
uafhængigt af starteren.

Check evt. http://home.pacbell.net/guzzi007/schematics/V65_Wiring.gif

Diagrammet er til en V65, men er kompatibelt med V35'eren. Nummer 40
er starteren (nederst i højre hjørne). Rød til stel giver strøm til
tilkoblingsdimsen over starterrelæet.

Jens

Fra : boe

Dato : 18-04-02 12:01

> Diagrammet er til en V65, men er kompatibelt med V35'eren. Nummer 40
> er starteren (nederst i højre hjørne). Rød til stel giver strøm til
> tilkoblingsdimsen over starterrelæet.

Det du kalder "tilkoblingsdimsen" er vel det relæ (inde i selve starteren,
40), som rent faktisk får starteren til at køre. Så for at kunne checke om
det er dette relæ eller selve starteren der er defekt, skal du vel sætte
spænding over starteren - altså stel på punkt (n) og 12V på den anden side
af motoren (til højre for det "interne" relæ). Kan du komme til det?

Bo, VF1000F

Fra : boe

Dato : 18-04-02 12:07

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message
> altså stel på punkt (n) og 12V på den anden side
> af motoren (til højre for det "interne" relæ). Kan du komme til det?

Det nemmeste ville i øvrigt nok være at forbinde et voltmeter over de to
punkter og så lade det sidde på cyklen under brug. Når problemet så opstår,
så kan du jo direkte se på voltmeteret, om der kommer spænding til
starteren. Derefter kan du rykke rundt på voltmeteret og fejlsøge andre
steder efter samme model.

Bo, VF1000F

Fra : Jens T

Dato : 18-04-02 14:30

> Det du kalder "tilkoblingsdimsen" er vel det relæ (inde i selve starteren,
> 40), som rent faktisk får starteren til at køre.

Nej, "tilkoblingsdimsen" (undskyld mig min svaghed i
motor-terminologien... ) trækker starter-tandhjulet ind mod et
tandhjul i hovedmotoren, så startmotoren kan drive hovedmotoren rundt.
Strømmen til startmotoren bliver sluttet i startrelæet, der er
uafhængigt af "tilkoblingsdimsen".

> [...]
> spænding over starteren - altså stel på punkt (n) og 12V på den anden side
> af motoren (til højre for det "interne" relæ). Kan du komme til det?

God ide. Jeg prøver det, og det samme på tilkobleren.

/Jens

Fra : Poul Dam

Dato : 18-04-02 20:26

> [...]
> forstå, at kullene ville betyde noget. Tilkoblingsmagneten sidder på
> et separat kredsløb, og burde, efter min bedste overbevisning, virke

Jeg mener der sidder en Bosch starter på den er det ikke rigtig?
Hvis det er så trækker den stel gennem kullene indtil den er i indgreb.
I startrelæet er der faktisk to spoler en sugespole og en holdespole.
sugespolen for stel gennem kullene og holdespolen gennem stel i relæhuset.
PD CBR1100

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-04-02 18:58

Jens T wrote:

> [...]
> død virker selv den magnet der fører starter-tandhjulet frem til
> hovedmotoren ikke. Og den er vel ikke afhængig af kullene i selve

Jo

> Med andre ord: Vi er mystificerede.

Fat mod.

> Har I flere gode forslag?

Ser du startrelæet som sidder på starteren har jo også en indre stelforbindelse.
Den går gennem et af kullene, gennem ankret, og ud gennem det modsatte kul. Og
hvorfor nu dette?. Jo, ser du den svage strøm der fiser gennem ankret får det
til at dreje en smule samtidig med at startrelæet skubber drevet ind i
startkransen. Derved sikres at drevet ikke rammer lige tand mod tand. Når drevet
er helt inde i indgreb rammer et kraftigt kontaktsæt i startrelæet bagsiden af
de to 8mm bolte, som du kan se. Så enten er det dårlige kul, eller mere
sansynligt et dårligt anker. Er det en Lucas starter der sidder på Guzzien?. Så
har du allerede svaret.

Ib Jakobsen

Fra : Jens T

Dato : 18-04-02 20:09

> [...]
> de to 8mm bolte, som du kan se. Så enten er det dårlige kul, eller mere
> sansynligt et dårligt anker. Er det en Lucas starter der sidder på

Det er en Lucas.

Og hvad er svaret? Lucas er bare noget skidt eller hur?

/Jens

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-04-02 22:48

Jens T wrote:

> Det er en Lucas.
>
> Og hvad er svaret? Lucas er bare noget skidt eller hur?

Det var ham der leverede elanlæg til engelsk biler og motorcykler. Man kalder
ham for "King of darkness". Eller ham der opfandt det sorte lys. Men virkemåden
er den samme som for Bosch og andre. Og jeg vil stadig gætte på et defekt
anker.

Ib Jakobsen

Fra : Jens T

Dato : 19-04-02 07:25

> [...]
> er den samme som for Bosch og andre. Og jeg vil stadig gætte på et defekt

Tak for svaret! Hvis det er ankeret, kan man så nøjes med at skifte
det, eller skal man have en helt ny starter? Vi prøvede at skille
starteren ad, men det havde vi problemer med. Vi kunne komme ind
forfra ved at løsne de to 8 mm (?) skruer, men bagtil (hvor der sidder
to skruer med mindre diameter) lykkes det ikke. Vi løsnede de to
mindre skruer, men kunne ikke få "låget" af. Skulle vi have brugt mere
vold, tror du? Eller skal vi, som nybegyndere, bare holde fingrene
væk?

/Jens

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-04-02 13:08

Jens T wrote:

> [...]
> mindre skruer, men kunne ikke få "låget" af. Skulle vi have brugt mere
> vold, tror du? Eller skal vi, som nybegyndere, bare holde fingrene

Det er er altid et dilema hvad man skal. Et anker kan nemt koste 8-900 kroner. Og
ofte er de to bolte der holder starteren sammen umulige at løsne. Inden man får set
sig om har man brugt en masse tid på sagen. Men en guzzi kører også med Bosch
starter. Og det skulle ikke undre mig om man kunne finde en hos en hugger. Eller prøv
det lokale autoelektroværksted. De kan sikkert kode lucas'en om til noget de har på
hylderne.

Ib Jakobsen

Fra : Poul Dam

Dato : 19-04-02 05:42

> Det er en Lucas.

UBS og jeg der gik og troede alle Guzzier kørte med Bosch elanlæg. Måske
du kan finde en Bosch starter til din.
Hygge PD CBR1100