Havebassin - Filter med UV-lys
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 17-04-02 06:24

Vores havebassin på ca. 3000 liter er meget grumset, også her længe efter en
hovedrengøring af bassinet. Der er trådalger på bassinlærred og planter og
det hele ser lidt trist ud. Så er det jeg i Bilka (!) kataloget læser om et
filter med UV-lys som lover klart vand med garanti. Virker disse ordenligt?

Jeg har siden set en anden udgave og nu overvejer jeg en af de følgende:

Hozelock - Ecoforce 4500 UVC (1399 kr)
Green Genie UV filter 3000 liter (898 kr)

Har nogen erfaringer med ovenstående. Er det ene et bedre køb end det andet
eller skal jeg vælge noget helt andet?

mvh

Lars Thomsen Nielsen

This emails is made by 100% recycled electrons

Fra : Gert

Dato : 17-04-02 10:56

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Green Genie UV filter 3000 liter (898 kr)
>
> Har nogen erfaringer med ovenstående. Er det ene et bedre køb end det

Hejsa

hvor vidt de 2 UVenheder virker det ved jeg ikke, men selve det at anvende
UV til rensning af vand er mere og mere anvendt, jeg er selv ansat i et
firma der anvender og udvikler enheder til vandrensning, og i en af vores
enheder anvendes der kun UV og Ozon (+ andre hemmelige dimser og den kan
lave vand fra feks en sø til rent vand af meget høj kvalitet.

det man mest skal være opmærksom på er at røret som uv enheden sidder i skal
holdes ren for at opnå største effektivitet.
http://www.pedersen-proces.dk/Dan/aqua/AkvTekn.html

her er lidt om hvad der kan anvendes, det skal dog bemærkes at det er et
temmeligt stort anlæg der er vist på denne side

Med venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 17-04-02 12:07

I artiklen <3cbd06be$0$261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
skrev Lars Thomsen Nielsen <lars@flexcom.dk>:
> Vores havebassin på ca. 3000 liter er meget grumset, også her længe efter en
> hovedrengøring af bassinet. Der er trådalger på bassinlærred og planter og

Filter med UV-lys virker fint mod grønalger, men overhovedet ikke mod
trådalger. Jeg vil mene at når man alligevel skal bekæmpe trådalgerne, får
man grønalgerne med i købet, derfor er et sådant filter unødvendigt. Men hvis
trådalgerne ikke er et større problem, er det fint nok med et filter.

> This emails is made by 100% recycled electrons

So am I

--
Helge.