Erfaringer med køling af lille serverrum?
Fra : keltic

Dato : 17-04-02 00:48

Har I nogen erfaringer med et alm. lille klimaanlæg ( split eller kompakt )
til køling af ca 10 kvm rum med 8 små servere/pc'er, 3 UPS, 1 monitor
og lidt routere/modems/switche.

Jeg overvejer specifikt et Panasonic anlæg ( 2.6 eller 3.6 kW, split eller
kompakt)
og mangler erfaring med effektoverslag og støj fra denne type køleanlæg.

Der kan vel ikke være et andet/bedre sted end denne NG at spørge?

vh
keld

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 17-04-02 16:49

On Wed, 17 Apr 2002 01:47:45 +0200, "keltic" <keltic@ofir.dk> wrote:

>Har I nogen erfaringer med et alm. lille klimaanlæg ( split eller kompakt )
>til køling af ca 10 kvm rum med 8 små servere/pc'er, 3 UPS, 1 monitor
>og lidt routere/modems/switche.

Vi har både et stort rum (med for lildt køl), og et lille.

Har du det totale effektforbrug, som man kan bruge som udregning for
køling. Meget ofte får man proppet noget mere ind i rummet i løbet af
et år eller 2, og så er det lidt trælst at skulle skifte køleanlæg.

>Jeg overvejer specifikt et Panasonic anlæg ( 2.6 eller 3.6 kW, split eller
>kompakt)
>og mangler erfaring med effektoverslag og støj fra denne type køleanlæg.

Normalt støjer det ikke så meget, mest en susen. Men afhængig af
størelsen - jo større fancoil, des bedre, da lufthastigheden kan
sænkes. Kompressoren bør placeres udenfor i det fri hvis det er
muligt. Gerne i skygge for vejr/vind.

Husk at selvom et anlæg kan fjerne fx. 3kW, så er det max. Det vil
sige at det kører konstant. Vi har et 12.5kW i et rum på ca 20m², og
med en tilført effekt til rummet på ca 7kW. Det er lige i underkanten,
da det faktisk kører 80-90% af tiden (650kWh/uge). Der et ½-årlig
serviceeftersyn på det, så det er ikke af manglende vedligeholdelse.

Man skal også tage hensyn til ønsket temperatur, og varme "indtrængen"
fra vægge/døre.

>Der kan vel ikke være et andet/bedre sted end denne NG at spørge?

Det er vist OK.

/Dan MOrtensen

Fra : keltic

Dato : 18-04-02 03:01

"Dan MOrtensen" <dd@baggesen.dk> skrev i en meddelelse
news:1t5rbuk25ajmt2p7g3ja5es924qv0eojoq@4ax.com... bla.:

> [...]
> serviceeftersyn på det, så det er ikke af manglende vedligeholdelse.
>
> Man skal også tage hensyn til ønsket temperatur, og varme "indtrængen"

Tak for svaret - jeg vil da gerne høre lidt mere om anlæggets
opbygning/placering samt hvilken lufttemperatur I prøver at opnå?

Måske endda lidt hints om, hvor jeg finder mere info om emnet.

vh
keld

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 18-04-02 21:00

On Thu, 18 Apr 2002 04:00:40 +0200, "keltic" <keltic@ofir.dk> wrote:

> [...]

>Tak for svaret - jeg vil da gerne høre lidt mere om anlæggets
>opbygning/placering samt hvilken lufttemperatur I prøver at opnå?

Vi vil gerne have omkring 20-21°C i gennemsnit i rummet.

Problemet er:
For at holde temperaturen lav nok i serverene, bliver vi nø til at
blæse _meget_ kold luft ind i rummet. Vi kan kun komme ned på ca 16°C
ved udgangen af fancoil'en. Servertemperaturen er stadig omkring 50°C.
Og det er for varmt.

Løsningen er som Per også har skrevet:
Hævet gulv, hvor man blæser kold luft ind. Man kan så "suge" igennem
rackskabene (eller bare lade det blæse ud i rummet), og derved
"tvangskøle" skabene.

Det kunne vi af bygningsmæssige (og tidsmæssige) årsager ikke få
lavet, da vi flyttede ind i det nye edb-rum. Der var varmerør ført i
gennem/under gulvet, som i øvrigt var støbt i en tykkelse af 40cm!

Vi får nu lavet et kanalsystem over rackskabene, således at vi kan
suge luften op igennem skabene og direkte "ud". Vi får også en
"udeluftsgennemstrømning", så køleanlægget ikke køler det hele. Altså
en "omvendt" varmeveksler. I det meste af året i DK, er
udetemperaturen alligevel under de 19°C, så behøves køleanlægget
egentligt slet ikke køre...

/Dan MOrtensen

Fra : keltic

Dato : 19-04-02 01:52

Tak for svarene, Dan - det har hjulpet mig til at

stille bedre spørgsmål/krav til leverandørerne!

vh
keld

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 17-04-02 22:27

> [...]

>Har I nogen erfaringer med et alm. lille klimaanlæg ( split eller kompakt )
>til køling af ca 10 kvm rum med 8 små servere/pc'er, 3 UPS, 1 monitor

Hævet gulv med ventilation under maskinerne?

--
Per K. Nielsen

Fra : keltic

Dato : 18-04-02 02:43

"Per K. Nielsen" <pnielsen@image.dk> skrev i en meddelelse

> Hævet gulv med ventilation under maskinerne?

Tak for forslaget, men det kræver vist en stor pengetank....

Hvis ikke, må du godt kaste lidt flere detaljer efter mig,

f.eks hvorfor lige den løsning?

vh
keld

Fra : Terje

Dato : 27-04-02 08:45

Et lite kjøleaggregat som går på vann kan også brukes.

Terje