Access database i Java
Fra : The MaXx

Dato : 16-04-02 22:10

Hej gruppe.

Jeg har et problem med at køre nogle statements mod en M$ access database.

Følgende linie giver alle forekomster, og virker fint.

ResultSet rs = s.executeQuery("SELECT navn FROM personer");

Men dette virker ikke:

ResultSet rs = s.executeQuery("SELECT navn FROM personer WHERE nr=
\""+nr+"\";");

Det virker fint hvis jeg prøver at køre det som SQL statement i M$ Access,
men fra Java giver det denne fejl:
java.sql.SQLException: [Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er for
få parametre. Der var ventet 1. at
sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.createSQLException(JdbcOdbc.java:6031) at
sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.standardError(JdbcOdbc.java:6188) at
sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.SQLExecDirect(JdbcOdbc.java:2494) at
sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.execute(JdbcOdbcStatement.java:314) at
sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.executeQuery(JdbcOdbcStatement.java:229)

Det forstår jeg ikke lige hvorfor.
Håber på at nogle af jer kender svaret.

The MaXx

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 16-04-02 22:18

The MaXx <the_maxx80@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Men dette virker ikke:
>
> ResultSet rs = s.executeQuery("SELECT navn FROM personer WHERE nr=
Hvis nr i tabellen personer er erklæret som et tal skal du sikkert
fjerne de to " omkring det. Desuden har du skrevet et ; i slutningen
af forespørgslen, det burde ikke være nødvendigt . Dvs. prøv med

--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Carsten H. Pedersen

Dato : 17-04-02 09:35

Hejsa

Dvs. at du kan i Access skrive:

select navn from personer where nr="2";

uden at det giver en fejl?

Som Mikkel skriver skal man undlade "", hvis der er tale om at nr er et
tal... hvilket ville være det mest naturlige. Du skriver dog at det virker i
Access med "", så det tyder på det er erklæret som tekst? I så fald kan du
overveje at lave følgende i stedet:

ResultSet rs = s.executeQuery("select navn from personer where nr =
'"+nr+"'");

Altså med to ' i stedet for ".

/Carsten

Fra : The MaXx

Dato : 17-04-02 11:02

> overveje at lave følgende i stedet:
>
> ResultSet rs = s.executeQuery("select navn from personer where nr =
> '"+nr+"'");
>
> Altså med to ' i stedet for ".

Tak for hjælpen.
Jeg sad og slog mig selv i hovedet utallige gange da jeg læste dit svar. Det
er åbenbart for længe siden jeg har arbejdet med SQL.
Man glemmer dog let denne detalje når access selv accepterer "".

The MaXx

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 17-04-02 18:34

> [...]

> er åbenbart for længe siden jeg har arbejdet med SQL.
> Man glemmer dog let denne detalje når access selv accepterer "".

....men Java kan hjælpe dig. Tag et kig på java.sql.PreparedStatement,
men en sådan skriver du f.eks.:

PreparedStatement ps = minForbindelse.prepareStatement("SELECT navn FROM
personer WHERE nr = ?");
ps.setInt(etTal);
ResultSet rs = ps.executeQuery();

Teorien lyder at en PreparedStatement er langsommere at oprette end en
"almindelig" Statement, men PS bliver cached (og/eller kompileret) af
serveren, hvilket giver hastighedsforøgelse ved udførsel af samme PS
hvor blot nr variablen bliver ændret.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : The MaXx

Dato : 17-04-02 21:43

> PreparedStatement ps = minForbindelse.prepareStatement("SELECT navn FROM
> personer WHERE nr = ?");
> ps.setInt(etTal);
> ResultSet rs = ps.executeQuery();

Ja det kender jeg godt og jeg ved godt det er mere effektiv når du kører
samme statement flere gange. Men jeg har ikke brug for den i mit tilfælde,
men ellers tak for det gode råd.

The_MaXx

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 18-04-02 18:52

> [...]

> samme statement flere gange. Men jeg har ikke brug for den i mit tilfælde,

Det var et dårligt eksempel fra min side. Pointen med indlæget var, at
du ved brug af denne type statement ikke skal tænke på ', " eller noget
helt tredje, men blot kan bruge f.eks. setString(index, streng) på en
statement ala: select * from navneliste where fornavn = ?
Dvs. ingen ' her, det finder driveren selv ud af.