Winchester
Fra : Thomas

Dato : 16-04-02 18:36

Hej Gruppe,

Jeg overvejer at købe en Winchester 94 riffel (Legacy eller Trails End). Men
først vil jeg høre, om der er nogen i gruppen, som har erfaringer med 94'er
riflerne. Hvis det er tilfældet, vil jeg meget gerne høre fra jer.

--
/Thomas

Fra : Andy P.

Dato : 16-04-02 22:20

Hej Thomas,
Ja jeg går på jagt med en model 94 Trapper .357 Magnum. Fantastisk riffel
det bedste køb jeg har gjort i årevis. God som kort holds riffel, lynhurtig
at betjene pga. de åbne sigtemidler, og frem for alt billig at skyde med og
sjov at plinke med. Den er virkelig præcis, jeg har dog ikke testet andet
Remington's 180 grains HP. Udbuddet af projektiler i Danmark er forsvindende
lille, desværre.

Og så lige forespørgsel til Erik Prestmo,
Kan man købe SPEER Gold Dot eller FEDERAL Hydra-Shok .357(.358) projektiler
i Norge?
Her i Danmark kigger de mærkeligt på een når man spørger, de aner simpelthen
ikke hvad det er.
Hilsen Andy.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 17-04-02 00:25

Andy P. <Timelapse08@hotmail.com> skrev i

..

> [...]
projektiler
> i Norge?
> Her i Danmark kigger de mærkeligt på een når man spørger, de aner

Ja?

jeg har sågar en pakke Hydra-shok ammo liggende....

pappskivene kikker IKKE rart på meg når jeg "skyter" dem!

Vi har (enda ikke heldigvis!) noen brgernsninger når det gjelder
prosjektiler, men naturlig nok, det er skyttere som har forslått det, i sin
uendelige "hjelpsomhet" med å gjøre myndighetene til lags!

Spørsmålet er for øvrig av teoretisk interesse, våre korte våpen er kun
innkjøpt for å brukes på skytebane, mot pappfigur, fallfigur, selvanviser
o.l.

ErikP

Fra : Andy P.

Dato : 17-04-02 09:58

Hej Erik.
> [...]
sin
> uendelige "hjelpsomhet" med å gjøre myndighetene til lags!

Og jeg som troede den slags mennesker kun fandtes i Danmark!

> Spørsmålet er for øvrig av teoretisk interesse, våre korte våpen er kun
> innkjøpt for å brukes på skytebane, mot pappfigur, fallfigur, selvanviser
> o.l.

Joo, det er jo rigtigt, men når de anvendes fra en riffel, så stopper
teorien og praksis træder i kraft. Hvem vil ikke have det mest effektive
projektil, så ledes at man på forsvarligvis kan nedlægge vildtet?

Er det forøvrigt rigtig, at i kun må have en patron i jeres jagtriffler
uanset om det er repeter eller halvauto?
Jeg kan næppe tro det, men det er der nogle der hævder.

Hilsen
Andy.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 17-04-02 14:24

> [...]
> uanset om det er repeter eller halvauto?
> Jeg kan næppe tro det, men det er der nogle der hævder.

Det siste er feil. Halvauto 1+1 Repeter: her lader gutta fullt! Jeg kommer
ikke på at det esisterer begrensninger her.

ErikP

Fra : J Nielsen

Dato : 17-04-02 17:05

On Wed, 17 Apr 2002 13:24:00 GMT, "Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> wrote:

>Det siste er feil. Halvauto 1+1 Repeter: her lader gutta fullt! Jeg kommer
>ikke på at det esisterer begrensninger her.

Jeg mener at kunne huske et besøg hos en bøssemager i Haugesund
først i firserne. Her var man i færd med at plombere en riffel til den
forestående ren-jagt. Husker jeg forkert?
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Erik Prestmo

Dato : 18-04-02 10:31

J Nielsen <morgan@post8.tele.dk> skrev i

> [...]

først i firserne. Her var man i færd med at plombere en riffel til den
forestående ren-jagt. Husker jeg forkert?

Det stemmer reinsdyrjakt på snaufjellet. Før.

Spesielle forhold, skyting inn i flokk med magasinrifle gav lovgiver
nusselige rysninger nedad ryggbeinet!

SVJV er dette endret i dag, ettersom jaktforvaltningen mer og mer har svingt
i retning av å forstå at det hele henger på jegerens moral, ikke redskapet,
samt et meget effektivt jakt"politi" på vidda.

ErikP

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 16-04-02 19:12

Jeg har selv en Winchester 94, cal .30-30, som jeg med stor fornøjelse
benytter mig af på riffelbanen. Den er rigtig rar at skyde med -ringe rekyl,
lynende hurtig repetering, og så sidder skuddene faktisk også rimeligt pænt
nede i den anden ende, selv om præcisionen selvfølelig ikke kan måle sig med
en toptunet baneriffel. Et minus er imidlertid, at hvis man ønsker kikkert
på, så er man -grundet at riflen har top eject- tvunget til en sidemontage,
som kan være lidt svær at vænne sig til. Jeg har opdaget, at der er
træfpunktsforskel, hvis jeg skifter fra liggende til siddende skydestilling,
og det er formodentlig på grund af kindens anlæg på kolben, og dermed øjet
placering i forhold til kikkertens centrum (paralaxe). Eller også skulle jeg
bare træne noget mere med den,skulle jeg! I øvrigt er det langt sjovere, og
ikke en væsentlig forringelse af træfsikkerheden, at skyde over korn og
kærv, ihvertfald på 100m. Ammuntion i .30-30 har en ballistik nogenlunde som
en tennisbold set i forhold til mere moderne kalibre, så glem alt om
præcisionsskydning på 300-meter banen, men til jagt på råvildt og mindre
arter på kortere hold, er den OK, efter min ringe mening. Jeg vil gerne
høre mere, hvis du køber den.
Med venlig hilsen Henrik L. Sørensen

Fra : Thomas

Dato : 17-04-02 22:39

Tak for jeres svar.

En af grundene til, at jeg søger en Winchester model 94 er, at jeg er på
udkig efter en brugt riffel, og som linksskytte opdager man hurtigt, at
brugtmarkedet ikke bugner med linksrifler. Derfor tænkte jeg, at 94'eren,
med dens lever-funktion, måtte være det oplagte valg. Men hvad mener I er en
rimelig pris for en brugt 94'er i en pæn stand og hvad skal man kigge, høre,
mærke efter på en brugt riffel for at undgå at købe katten i sækken?

/Thomas

Fra : EXLEX

Dato : 18-04-02 12:12

> [...]
høre,
> mærke efter på en brugt riffel for at undgå at købe katten i sækken?

Dav Thomas......
Der findes jo et væld af leveraction-rifler i en endog meget god
kvalitet i vore dage. Jeg deler dit "problem" m.h.t. at være linksskytte,
og kan i hvert fald bekræfte, at for mig var det ideelle valg hvad angik
en ny salonriffel. At markedet ikke ligefrem bugner af rimelige valg for os
"ventrevendte", har desværre ført til, at vi enten "tvinges" til at skyde
venstre med et højrevåben, skyde højre (vandskabt) med et højrevåben,
eller ofte må betale temmelig ublu priser for spejlvendte mekanismer
(hvis det valgte våben da overhovedet kan skaffes i dén udførelse).
Egentlig er det mærkværdigt at udvalget ikke er større for os (jeg beder
hele
gruppen om undskyldning, hvis jeg husker forkert m.h.t. de følgende tal),
da en undersøgelse i sin tid bekræftede at ca 16-17% er linksskytter,
men antallet af solgte linksvåben andrager mindre end 3% af det totale.

Kan kun bifalde dit valg af ´94´eren, selv om den jo som mange andre ellers
udemærkede våben lider af et par småskavanker (alle har deres +´er & -´er).

Kik på spændebøjlen. Rasler den vildt fra side til side (slitage, hærværk).
Erindrer ikke om grebssikring er standart på ´94´eren. Men er den der,
så kontrollér om spændebøjlen ved almindelig brug svinger korrekt på plads
og afsikrer som den skal. Ellers, selvfølgelig løb og sigtemidler...........
og tag
forresten et nærmere kik på låseknasterne........
-Og mundingen

Desværre har jeg ikke den store idé om prisen......
Det er for lang tid siden jeg har spekuleret i seriøse lever-rifler.

OG SÅ SKAL DEN JO SELVFØLGELIG PRØVES !!!!
...... du kunne jo heller ikke tænke dig at købe bil uden prøvetur, vel?
-Og riflen her kommer du måske til at hænge på betydelig længere.....

Men man bør jo huske at, 30-30 ikke ligefrem er et storvildts- eller
langdistance-
kaliber. Dog gør den jo udemærket fyldest til råvildt under almindelige
danske
forhold.

EXLEX

Fra : M@X

Dato : 18-04-02 17:18

> [...]
94'er
| riflerne. Hvis det er tilfældet, vil jeg meget gerne høre fra jer.

Jeg er osse linksskytte og har selv en 94er som jeg ikke bruger mere, så
lad høre hvad
du kan købe sådan en' for. Måske vil jeg sælge min billigere. ( jeg ligger
nok ikke meget over 2000kr )

mvh M@X