navneloven
Fra : Poul Viller Hansen

Dato : 16-04-02 13:27

Jeg vil prøve at spørge i gruppen angående navneloven.

Ifl navneloven kan der udfærdiges navnebevis på et efternavn der har været
båret som efternavn af en af ansøgerens forældre, bedsteforældre eller
oldeforældre, under forudsætning af at navnet ikke er erhvervet ved
ægteskab.

Findes der nogle muligheder for dispensation. I min familie har vi et
mellemnavn der har været brugt i alle generationer, men kun som mellemnavn.
Længere tilbage har det været efternavn - også i min lige linje tilbage.
Paradoksalt nok så kunne min bedstefar, hvis han havde villet det dengang
han levede, have taget navnet som slægtsnavn, men det gjorde han ikke.
Kender nogen til mulighed for dispensation?

Poul Viller Hansen
mailto:pvha@km.dk
http://home19.inet.tele.dk/viller/

Fra : Eliasen

Dato : 16-04-02 14:21

> Kender nogen til mulighed for dispensation?

Er det fordi du *selv* vil bruge mellemnavnet som efternavn, eller skal det
videregives til børnene ved dåb/navngivning?

Mit spørgsmål er begrundet i, at der faktisk er en "smutvej" omkring
problematikken, hvis det er et barn, der skal have navnet.

--
Eliasen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 16-04-02 17:31

> Findes der nogle muligheder for dispensation.

Har du prøvet at søge om det og fået afslag ?

Jeg fik mit "Majland" ophøjet fra fornavn til efternavn selvom min
forbindelse "kun" er at min oldemor er født det (endda med en anden
stavemåde).

Dvs

Mig: Døvt Majland Pedersen
Fader. Døbt. Majland Pedersen
Farmor Døbt. Nielsen Gift Pedersen
Oldemor. Døbt. Mailand

Og så kan jeg følge det endnu et par led (med yderligere 3 stavemåder) til
Majllundgård (der lå sydvest for vejle) ....
Men det var nok til at jeg kunne få lov til at droppe Pedersen

Anders Majland

Fra : Jeppe Uhd Jepsen

Dato : 16-04-02 22:19

"Anders Majland wrote in message news:a9hjdg$i30$1@sunsite.dk...

> Har du prøvet at søge om det og fået afslag ?

Hvor skal man egentlig søge om den slags

MVH Jeppe Uhd Jepsen (ville gerne af med Jepsen...)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-04-02 09:41

> Hvor skal man egentlig søge om den slags

http://www.danmark.dk/txt/tema.asp?page=tema&objno=38977985

Citat:"Navneforandring kan enten ske ved anmeldelse til sognet eller ved
udfærdigelse af navnebevis gennem statsamtet. Dette afhænger af, hvilken
navneforandring der er tale om."

Og du skal gennem statsamtet for at slippe af med Jepsen.

Det er dit eget probelm at fremskaffe dokumentation (afskrifter af gamle
kirkebøger, kopier af dåbsattester og lign) og desuden koster det 3000kr i
administration

Og også relevandt for den oprindelige spørger:

http://www.civildir.dk/regler/navne.htm#b) Ved navnebevis
- et efternavn, som ansøgeren i øvrigt påviser en ganske særlig tilknytning
til.

Så måske den går selvom det er flere generationer tilbage end oldeforældre
det sidst har været anvendt som efternavn

Mvh
Anders Majland Ex Pedersen.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-04-02 17:58

> Hvor skal man egentlig søge om den slags
>
> MVH Jeppe Uhd Jepsen (ville gerne af med Jepsen...)

Det lokale statsamt - bare ring og bed dem sende papirerne, som du udfylder
(og vedlægger dokumentation *1)og returner med en check på 3000kr.

*1 Det er dit eget problem at fremskaffe dokumentationen i form af kopier af
gamle dåbsattester mm. Det kan kræve personligt fremmøde på det "lokale"
kirkekontor at finde frem til den rigtige og få en afskrift af kirkebogen.
Så med mindre din familie har gemt alt i 100år så regn med at det tager tid
og penge ...

(Og så spørg lige eventuelle søskende om de vil med i navneskiftet - det kan
gøres for de samme 3kkr, mens de selv skal af med 3kkr hvis de også senere
vil skifte navn)

Anders Majland Ex. Pedersen

Fra : Jeppe Uhd Jepsen

Dato : 21-04-02 18:54

"Anders Majland (Replace DOT with . when replying by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message

> [...]
kan
> gøres for de samme 3kkr, mens de selv skal af med 3kkr hvis de også senere

Nu har jeg ikke lige nogen søskende med det efternavn...
Hvad hvis min far også vil af med det ?? Er det samme regel (med de 3kkr)

Jeg hørte noget om på et tidspunkt at hvis min far fik det fjernet, kunne
jeg fjerne det uden videre...

MVH Jeppe Uhd (Jepsen)