Hej,
lidt ude af sammenhængen, fra mit job som opmand i matchrace, har jeg gjordt
følgende observationer:
* Styrepult fremme, betyder brud på kabler (styre, elektronik, ...), fordi
de føres tilbage til motoren og kun er let beskyttet.
* Benzintanke fremme under styrepult giver god plads, men besværliggør
tankning.
* Styrepult placeret sideværts i forhol til centerlinie giver god
arbejdsplads og ændre ikke på fartøjets egenskaber, dog undtaget når båden
er helt tom med kun føren..
* Startnøglen placeres altid således at ens knæ nemt afbryder motoren.
* Dødmandsknappen er sammenbygget med nøglen (og ens knæ) sidder altid så
langt væk at man ikke kan hjælpe til med noget uden enten at afbryde motoren
eller være iklædt en så lang line at den vikles omkring alt. Iøvrigt
forsvinder dødsmandsknappen, hvis den ikke er solidt koblet til nøglen, også
skal låses fast til et bestemt sted.
* Gashåndtaget er bedst/sikkerst når det er placeret til højrehåndsbrug.
* Enkeltrette styring af motoren giver forskellig drejeegenskaber for
højre/venstre drej og skal ofte smøres.
* Gummibåde er åbne både, nogle fabrikater opfatte dette som at vand ikke
kan komme ind og laver bailere der dårligt kan tømme indholdet af en
øl/time. Endvidere skal bailere kunne håndteres uden at skulle stikke
hænderne i vandet - det kan være både ekstremt koldt og indeholde olie.
* 4takt forbruger halvt så meget benzin som 2takts motor, forbruger næsten
ingen olie og det bedste er at de ikke larmer.
* Tungtgrej skal placeres på forstærkede steder ellers ødelægges bunden,
feks. på trælister eller aluplader.
* En olie alarm skal kunne afbrydes uden værktøj.
* Olie, der findes forskellige slags olier og totaktsmotore er noget
ømfindtlige overfor blandinger, der skal det tydeligt mærkes hvilke olie der
må anvendes (synthetisk, halvsynthtisk, ...) og gerne med fabrikat, det er
måske lidt dyrer i længden, men det er intet imod reparationsomkostninger.
* Start batteriet skal stå tørt, ellers skal terminalerne skal være fedtet
godt ind for at undgå korrosion og derved manglende startstrøm.
* En omdrejningstæller med tydeligt markeret maksimal tilladt omdrejning
spare mange reparationer. Specielt hvis førere der ikke overholder grænsen
forbydes adgang til at fører båden efterfølgende. Nye motorer fører en
elektronisk log som med adgang til det rette I/F kan udskrives.
* De nye krav omkring afskærmning af skruen medfører at bådene drejer bedre
under lav hastighed og dårligere under høj hastighed, samt at motoren vejer
mere (1kg langt bagude)
* et (tørt) rum til at placere papir, blyant, o.l. mangler generelt i alle
gummibåde.
* Trailer og båd bør mærkes entydigt, der er et helvede at prøve at vælge en
trailer der passer, når man ikke lige kan huske hvor den sidst blev
placeret - mange undgår af samme grund at koble trailere fra bilen.
Håber at ovenstående betragtninger kan hjælpe.
/Henrik Rasmussen
"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:LOUu8.75$bV1.1436@news.get2net.dk...
> Hej gruppe
>
> Vi er ved at anskaffe os en 6m RIB (måske en Bombard) i Vedbæk
> sportsdykkerklub. Et spørgsmål der rejser sig er hvor den bedste placering
> af styrekonsollen er.
>
> Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer?
> Stuvning af udstyr, sejladskomfort, plads til forulykket dykker er vel
nogen
> af de parametre man skal tage hensyn til?
>
> --
> Allan Norsk
> Vedbæk sportsdykkerklub
>
http://www.vskdyk.dk
>
>