Lån som 16årig?!?!
Fra : [2100]--=\(KiM\)=--

Dato : 16-04-02 12:43

Hejsa Gruppe
Nu er jeg ikke lige SÅ klog inden for sådan nogle ting :)
Men kan det på nogen måde OVERHOVEDET lade sig gøre at tage et "lån" (eller
lign) når man er UNDER 18??
Dvs. uden at det er sker i mine FOREÆLDRES navn?!?!

På forhånd MANGE tak for svarene

Med Venlig Hilsen Kim

PS: Kontakt mig MEGET gerne på ICQ: 121439005
Med dit svar

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 16-04-02 13:51

In <a9h2lj$2p11$1@news.cybercity.dk> "[2100]--=\(KiM\)=--" <kes@post.cybercity.dk> writes:

> [...]
>lign) når man er UNDER 18??
>Dvs. uden at det er sker i mine FOREÆLDRES navn?!?!

Naeppe.

/Martin

Fra : [2100]--=\(KiM\)=--

Dato : 16-04-02 13:58

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Naeppe.
>
> /Martin

Øv da!.......
Hvad nu hvis en af mine forældre giver deres underskrift på at JEG må tage
lånet?!?!

Mvh. Kim

PS: Undskyld at jeg er så beværlig
Vil bare MEGET gerne snart spare op til en scooter :)

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 16-04-02 14:03

"[2100]--=(KiM)=--" <kes@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mvh. Kim
>
> PS: Undskyld at jeg er så beværlig
> Vil bare MEGET gerne snart spare op til en scooter :)

Så kom igang med at arbejde! Ikke alt det der med lån, det skal jo betales
tilbage med renter. Kør med aviser (på cykel, indtil videre...)

--
file://Jesper

Fra : boe

Dato : 16-04-02 14:19

"[2100]--=(KiM)=--" <kes@post.cybercity.dk> wrote in message
> Øv da!.......
> Hvad nu hvis en af mine forældre giver deres underskrift på at JEG må tage
> lånet?!?!

Der ville ikke være noget "ulovligt" i at optage et lån. Problemet er bare,
at banken ikke altid i følge loven kan forlange at få pengene tilbage, fordi
en 16-årig som udgangslpunkt ikke kan indgå en gyldig aftale. Derfor bliver
det meget svært for dig at finde en bank, der vil låne dig penge - medmindre
dine forældre vil skrive under og kautionere for lånet (dine forældre skal
så betale pengene tilbage til banken hvis du ikke selv kan betale).

> Vil bare MEGET gerne snart spare op til en scooter :)

Lån og opsparing er to forskellige ting

Mvh Bo

Fra : Jesper KA

Dato : 16-04-02 14:31

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message
> "[2100]--=(KiM)=--" <kes@post.cybercity.dk> wrote in message

> Lån og opsparing er to forskellige ting

Det er den slags småligheder der sætter en dræbende dæmper på enhver
forbrugsfest .

Regards

Fra : boe

Dato : 16-04-02 14:28

"Jesper KA" <jkadk@hotmail.com> wrote in message

> Det er den slags småligheder der sætter en dræbende dæmper på enhver
> forbrugsfest .

Det var bare en konstatering - bestemt ikke noget jeg selv føler mig
forpligtet af

Mvh Bo

Fra : Karina og Christian

Dato : 16-04-02 14:20

Hej Kim

Personer under 18 år, der ikke er gift, er umyndige, jf. værgemålslovens §
1, stk. 1, og kan, som udgangspunkt, ikke forpligte sig ved retshandler, jf.
stk. 2. Sidstnævnte betyder altså, som det også er blevet sagt, at du ikke
selvstændigt kan tage et lån i banken.

Udgangspunktet er, jf. værgemålslovens § 2, stk. 1, at det er dine forældre,
der er værge for dig indtil du bliver 18 år. Dette betyder, at dine forældre
må ind i billedet, såfremt der skal lånes penge til scooteren.

/Karina

P.S.: Rigtig irriterende, jeg véd det godt, men husk nu, at pengene også
skal betales tilbage en dag

Fra : [2100]--=\(KiM\)=--

Dato : 16-04-02 14:36

Hejsa
Mange TAK for svarene alle sammen
Men jeg tjener nu penge i min fritid, endda næsten 3000Kr om måneden
Men det er bare det at jeg skal have sparet 10.000Kr op, eller lign, og jeg
skal MEGET gerne bruge scooteren NU, da det er fra og til arbejde jeg skal
bruge den, hæ hæ

Men det var vel værd at prøve at spørge herinde, nu hvor i er så kloge på
alt det der *GG*

Med Venlig Hilsen (og STOR tak) Kim

Fra : Peter Hansson [8520]

Dato : 16-04-02 15:02

> [...]
jf.
> stk. 2. Sidstnævnte betyder altså, som det også er blevet sagt, at du ikke

Det er forkert. Udgangspunktet er aftalefrihed. Derefter er det bankens
risiko om debitor ikke betaler. Som der tidligere er nævnt kan banken under
visse omstændigheder kræve pengene.

> [...]
forældre
> må ind i billedet, såfremt der skal lånes penge til scooteren.

Rent praktisk vil det være sådan.

> P.S.: Rigtig irriterende, jeg véd det godt, men husk nu, at pengene også
> skal betales tilbage en dag

Godt råd!! Jeg så en sær frase i en avis forleden: "at investere i forbrug"

PH

Fra : Karina og Christian

Dato : 16-04-02 15:35

"Peter Hansson [8520]" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> >
> Det er forkert. Udgangspunktet er aftalefrihed. Derefter er det bankens
> risiko om debitor ikke betaler. Som der tidligere er nævnt kan banken

==
Værgemålslovens § 1, stk. 2, lyder:
"Mindreårige kan ikke selv forpligte sig ved retshandler eller råde over
deres formue, med mindre andet er bestemt".

Dette betyder, så vidt som jeg ser det, at udgangspunktet er, at en aftale
indgået med en umyndig er ugyldig. Dog således, at omtalte udgangspunkt
(naturligvis fristes man til at sige) ikke er uden undtagelser. Eksempelvis
har umyndige ret til at råde over, "hvad de har erhvervet ved eget arbejde,
efter at de er fyldt 15 år", jf. værgemålslovens § 42, stk. 1, nr. 1.

Det bemærkes i øvrigt, at eksempelvis værgemålslovens § 44, stk. 2, der
omhandler den omstændighed, at medkontrahenten var bekendt med den umyndiges
alder, og med at den umyndige ikke havde hjemmel til at indgå aftalen, står
i kapitel 7 "Ugyldige aftaler".

/Karina

/karina

Fra : Peter G C

Dato : 16-04-02 16:22

Karina og Christian <vaks@krudt.dk> skrev:

[klip]

> Dette betyder, så vidt som jeg ser det, at udgangspunktet er, at en aftale
> indgået med en umyndig er ugyldig.

Jeg tror nok, at jeg er enig med.

Men det er jo op til aftalens parter at påstå ugyldighed. Spørgsmålet er om
aftalen er en nullitet eller blot anfægtelig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Karina og Christian

Dato : 16-04-02 16:54

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> [...]
om
> aftalen er en nullitet eller blot anfægtelig.

Hvis aftalens parter ikke påberåber sig umyndigheden, og i øvrigt opfylder
behørigt, er der, fter min opfattelse, intet problem.

Dog er det, så vidt jeg forstår det, sådan, at en umyndig når som helst kan
springe fra en indgået aftale under påberåbelse af aftalens ugyldighed.

Værgemålslovens § 44 angiver hertil, så vidt jeg ser det, medkontrahentens
reaktionsmuligheder i tilfælde af, at han har indgået en aftale med en
umyndig. Disse reaktionsmuligheder afhænger dog af, hvorvidt medkontrahenten
ved aftalens indgåelse var bekendt med, at den anden part var umyndig eller
ej.

/Karina

Fra : jacob nielsen

Dato : 16-04-02 16:57

> [...]

om
> aftalen er en nullitet eller blot anfægtelig.

Sådanne aftaler er blot anfægtelige. Aftalen vil i givet fald kunne
ratihaberes af værgen, hvorved parterne bindes med tilbagevirkende kraft.
Det antages endda i Aftaler og Mellemmænd 3. udg. s. 173, note 58, at
værgens passivitet kan føre til bindende aftale.

Mvh.
Jacob

Fra : Thomas W.

Dato : 16-04-02 17:10

jacob nielsen wrote:
> [...]
> kraft. Det antages endda i Aftaler og Mellemmænd 3. udg. s. 173, note
> 58, at værgens passivitet kan føre til bindende aftale.

Jeg husker (svagt) noget med en fordelsregel (el. lign.), men kan ærlig talt
ikke huske præcis hvad den siger, ej heller om den kan bruges her.

/Thomas

Fra : jacob nielsen

Dato : 16-04-02 17:39

"Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> wrote in message

> Jeg husker (svagt) noget med en fordelsregel (el. lign.), men kan ærlig
talt
> ikke huske præcis hvad den siger, ej heller om den kan bruges her.

Ikke lige nogen klokke der ringer. Kan du præcisere det lidt mere?

Mvh.
Jacob

Fra : boe

Dato : 16-04-02 18:41

"jacob nielsen" <jacobnielsen@altavista.com> skrev i en meddelelse
> "Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> wrote in message

> talt
>
> Ikke lige nogen klokke der ringer. Kan du præcisere det lidt mere?

Mon ikke det er reglen om, at erstatning kun skal udredes (ved annullering
af aftalen og i forhold til sælgeren) i det omfang den umyndige har haft
nytte at det købte?

Mvh Bo

Fra : jacob nielsen

Dato : 16-04-02 19:08

> Mon ikke det er reglen om, at erstatning kun skal udredes (ved annullering
> af aftalen og i forhold til sælgeren) i det omfang den umyndige har haft
> nytte at det købte?

"Nytte-reglen"... jo det er selvfølgelig den. Pudsig regel.

Mvh.
Jacob

Fra : Thomas W.

Dato : 16-04-02 20:15

jacob nielsen wrote:
> "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

> "Nytte-reglen"... jo det er selvfølgelig den. Pudsig regel.

Det var dét, den hed. Kunne ikke lige huske det.

/Thomas

Fra : boe

Dato : 16-04-02 18:38

> [...]
> Det antages endda i Aftaler og Mellemmænd 3. udg. s. 173, note 58, at
> værgens passivitet kan føre til bindende aftale.

En værge kan ikke godkende stiftelse af gæld for en umyndig uden statsamtets
godkendelse, medmindre gælden stiftes til fyldestgørelse af den umyndiges
fornødenheder - har jeg lige læst mig til

Mvh Bo

Fra : jacob nielsen

Dato : 16-04-02 18:48

> En værge kan ikke godkende stiftelse af gæld for en umyndig uden
statsamtets
> godkendelse, medmindre gælden stiftes til fyldestgørelse af den umyndiges
> fornødenheder - har jeg lige læst mig til

Korrekt. Værgen skal også have statsamtets godkendelse for at afhænde eller
erhverve fast ejendom og en række andre situationer jf.
værgemålsbekendtgørelsen §§6-10.

Mvh.
Jacob