Gammelt Jagtgevær
Fra : Jørgen Folkmann Somm~

Dato : 16-04-02 10:39

Er der nogen her på nettet der kan hjælpe mig med oplysninger om et gammel
glatløbet jagtgevær cal. 36, som jeg har købt af en gammel jagtkammerat?
Det drejer sig om en gammel cal. 36 med bundstykke som en jagtriffel, der
står DAUMARK og nr. 3 stemplet i geværet, hvor gammel er den? og kan man få
patroner til den? Er der nogle der ligger inde med patroner, er jeg
interesseret! På et gammelt patronhylser som jeg har til den, står der i
bunden, messinghylster; A.I. 16 1916 HL.
Jeg har renoveret den så den kan skyde!
Mvh.
Jørgen Folkmann Sommer

Fra : Claus Lind Christens~

Dato : 17-04-02 21:51

Jeg har et gevær, som passer på den beskrivelse du giver. Om det er en
kaliber 36 ved jeg ikke, da min er betegnet som en 9 mm glatløbet
gevær. Dette våben bruger små haglpatroner i messinghylster og lades
som en riffel.

Det jeg har fået oplyst at man ikke længere kan købe patroner til den
da de kun fremstille som blypatroner.

Men så vidt jeg ved så skulle det være muligt at købe en svag "riffel"
patron til den, som er beregnet til rotter og ligende, men jeg har
aldrig selv prøvet dem. Men en kugle i et glatløbet gevær ! Det er jo
nok ikke træfsikkerhed der er i højsædet.

Har du prøvet at tage geværet med i en jagtforretning eller til en
våbensmed ?

Fra : Jørgen Folkmann Somm~

Dato : 17-04-02 22:08

Hej Claus!
Tak for dit svar.
9 mm. glatløbet jagtgevær kender jeg også, og der er flere jægere her over
på "Øen" der har dem, men den jeg har er en 13 mm repetær enkeltskuds
glatløbet jagtbøsse
også kaldet en cal. 36.
Patroner til 9 mm. kan købes her over og jeg har forhørt mig i Wild Game i
Nexø, og han kan skaffe mig patroner til mit gevær, men jeg er også
interesseret i at vide fabrikat, navn og alder på den. Patronerne er også af
missing og kommer fra Italien!
Mvh.
Jørgen