Udskæring i træ. Hvad hedder
Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 16-04-02 00:59

Skal have forklaret en tømmer hvad jeg mener med en udskæring i en
plade. Hvad er den tekniske betegnelse for udskæring i en plade der ser
ud som på dette billede:
http://www.freestyle.dk/udsk.gif
Set udefra skal hullet være stort tiltagende til mindre.
Er ikke lige mr. Leth så hvis der er nogle der kan hjælpe, evt. med
hvordan man selv kan lave subj. ville være guld!

//Beach

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 16-04-02 07:42

On Tue, 16 Apr 2002 01:59:24 +0200, Allan Beach Jensen
<admin@freestyle.dk> wrote:

>Skal have forklaret en tømmer hvad jeg mener med en udskæring i en
>plade. Hvad er den tekniske betegnelse for udskæring i en plade der ser
>ud som på dette billede:

Det ligner en udfræsning

Hvis det er to forskellige MDF-plader, så er det vel bare en afrundet
forkant (lidt ligesom på køkkenbordplader), du har brug for - det kan
han klare med en profilfræser/overfræser.
Er det et cirkulært hul i en plade skal han bare bore det først og så
eller fræse kanterne til på samme måde.

Lars

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 16-04-02 22:27

Allan Beach Jensen skrev:

> Hvad er den tekniske betegnelse for udskæring i en plade der ser
> ud som på dette billede:

I fagsproget kalder vi det en udfræsning, som Lars også kalder det.

> Er ikke lige mr. Leth så hvis der er nogle der kan hjælpe, evt. med
> hvordan man selv kan lave subj. ville være guld!

Sådan en udfræsning kan man lave med en overfræser. Man laver en
skabelon, hvor overfræseren kører efter. D.v.s. overfræseren har en
såkaldt kopiring, som kører ind mod skabelonens kant og laver så en
udfræsning præcis efter den udformning du ønsker.

Når du har udfræset hullet, kan du med et andet fræsejern, og nok
også en anden skabelon, lave en runding på kanten. Men bemærk: Der
er dog grænser for, hvor store fræsejern det er forsvarlig at bruge.
Hvis MDF-pladen har en tykkelse på 12-15 m.m., så kan det nok lade
sig gøre.

Der er dog bare det ved det at et specialtildannet fræsejern, som du
skal bruge til din runding, er forholdsvist dyrt. Så hvis det ikke er
en større serie du skal i gang med, så kan det ikke betale sig at lave
det selv.

Fik du lidt ud af mit lille fræsekursus? Det er ik' så svært, når man
først har fået det lært

--
Venlig hilsen
Svend Erik