Malk De Koijn - Kiks & Snegle
Fra : John Swartzch

Dato : 15-04-02 21:39

Uden nogen kendskab til deres tidligere værk gjorde jeg et stunt og indkøbte
Malk De Koijns nye CD - Sneglzilla.
Efter de første mange gennemlytninger er mine ører så småt ved at være
normale igen - efter at være totalt blændede
af den absolut lækre produktion.
Jeg, en sølle sønderjyde, er nu begyndt at lytte til teksten, og der er
noget jeg ikke helt kan få på plads.

Hvad er en kiks?
Min lille forvirrede teori går på, at det er en CD/plade ect.
"Smid den kiks på din Technics"
"- ta' en kiks og drej den rundt og stik en syl i"
= spil den af (altså kiksen (altså ikke spille kiks (nogle der har aftjænt
værnepligt?)))
- Det giver vel mening et eller andet sted.

Hvis andre mener min teori holder, hvad er så sneglen? "Sneglen spiser
kiks"? Og hvad er en Zillasnegl?

Fra : Mads Rahbek Hougaard

Dato : 15-04-02 22:25

"John Swartzch" <NoMailSpAm@mexp.dk> wrote in message

> Hvad er en kiks?
> Min lille forvirrede teori går på, at det er en CD/plade ect.
> "Smid den kiks på din Technics"
> "- ta' en kiks og drej den rundt og stik en syl i"

Jep, jeg tror også de mener en plade..

> Hvis andre mener min teori holder, hvad er så sneglen? "Sneglen spiser
> kiks"? Og hvad er en Zillasnegl?

Det er også dertil jeg er nået! Jeg har ingen ide om hvad sneglene er slang
for; men det er helt sikkert at Malk aldrig taler om en "zillasnegl" - Det
er jo Sneglzilla! Og har du købt pladen, så kan du jo også se den gigantiske
snegl med guldkæde tårne sig op over storbyen - lidt ligesom /God/zilla gør
det i Japan.. og så er den vist ikke længere.. eller.. hm.

Mads.

Fra : John Swartzch

Dato : 16-04-02 16:48

> Jep, jeg tror også de mener en plade..
"Der ikk' et problem, vi ikk' ka' fix',
for vi har lommerne fulde af kiks" - sådan kan vel kun en DJ, med lommerne
fulde af plader sige det.
Så skulle den vist være på plads!

>men det er helt sikkert at Malk aldrig taler om en "zillasnegl" - Det
> er jo Sneglzilla!
Jeps, og Malk snakker helt sikkert også om en Zillasnegl et sted på pladen!
At disse sikkert er én og samme ting sikkert rigtigt nok.
Jeg kan dog stadig ikke komme på hvad sneglen betyder... Anyone?

Forresten, jeg går ud fra, at en fugl betyder "næse": "Vi tog fuglen på dig"
= at tage ved næsen,
samt i inlay'et hvor Pappa Pug snupper fuglen på en hund.
Men hvorfor lige fugl?

-Thomsen

Fra : nikolaj borg

Dato : 17-04-02 16:40

> "Der ikk' et problem, vi ikk' ka' fix',
> for vi har lommerne fulde af kiks" - sådan kan vel kun en DJ, med lommerne
> fulde af plader sige det.
> Så skulle den vist være på plads!

Jeg er også med på plade-vognen.

> [...]
> At disse sikkert er én og samme ting sikkert rigtigt nok.
> Jeg kan dog stadig ikke komme på hvad sneglen betyder... Anyone?

De havde også et temmeligt mystisk persongalleri på den forrige plade. Jeg
tror, at de kan give Tobias Trier kamp til stregen i en konkurrence om syg
fantasi og mærkelige ideer.

> [...]
dig"
> = at tage ved næsen,
> samt i inlay'et hvor Pappa Pug snupper fuglen på en hund.

Jeg tror næsten, at en fugl er noget latrinært i lyset af teksterne på
pladen. Indskud: Flip the bird (klassisk tissemands-symbol)/et-øjet undulat
(ditto. Vist fra Banjos likørstue?). Men måske er jeg bare helt galt i byen.
Jeg er ikke den store hip-hopper og har kun hørt den nye plade et par gange.
Den er iøvrigt for fed, hvis nogen skulle være i tvivl

/Nikolaj

Fra : Mads Rahbek Hougaard

Dato : 17-04-02 17:20

"nikolaj borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> wrote in message
> [...]
gange.
> Den er iøvrigt for fed, hvis nogen skulle være i tvivl

Flipping the bird? Vil det ikke sige at give een fingeren?

I øvrigt Nikolaj og John, hvis Sneglzilla er det første I har hørt fra Malk
de Koijn, så skal I fluks løbe ud og købe Smash Hit in Aberdeen (1998) - den
er bestemt heller ikke at kimse af :)

hej,
Mads

Fra : nikolaj borg

Dato : 17-04-02 17:24

"Mads Rahbek Hougaard" <madsrh@INGENSPAMdgh.dk> wrote in message
> Flipping the bird? Vil det ikke sige at give een fingeren?

Jo, og det at give een fingeren er en reference til en erigeret 11. finger.

> [...]
Malk
> de Koijn, så skal I fluks løbe ud og købe Smash Hit in Aberdeen (1998) -

Jeps, det er et fedt album, ihvertfald det af det, jeg har hørt.

/Nikolaj

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 18-04-02 17:40

nikolaj borg wrote:
> [...]
> Malk
> den
>
> Jeps, det er et fedt album, ihvertfald det af det, jeg har hørt.

Nogen gamle MDK-venner havde sammensat et album ud fra nogle demoer Tue
Track (og venner) lavede engang - Tue's Fødselsdagsinferno. Det er genial
humor, og aldrig udgivet... Bemærkelsesværdigt er, at Kølig Kaj var med, og
sang en (ret obskøn og intimiderende) sang med TT om at have analsex
sammen... Smukt.

--
Jacob
Læger Uden Moralske Grænser: http://come.to/LUMG

Fra : nikolaj borg

Dato : 18-04-02 17:45

Jacob Skaaning wrote:
> [...]
> er genial humor, og aldrig udgivet... Bemærkelsesværdigt er, at Kølig
> Kaj var med, og sang en (ret obskøn og intimiderende) sang med TT om

Jeg hørte noget om det dersens engang. Det var den oprindelige jyske
rap-undergrund: En flok pubertære knægte, som sendte bånd til hinanden med
mere eller mindre begavede, men altid syge, rapting.

/Nikolaj

Fra : Morten Dall

Dato : 18-04-02 20:09

"nikolaj borg" ...
> Jeg hørte noget om det dersens engang. Det var den oprindelige jyske
> rap-undergrund: En flok pubertære knægte, som sendte bånd til hinanden med
> mere eller mindre begavede, men altid syge, rapting.

....og fra de bånd må vi ikke glemme den legendariske "Lortesangen". Det er
lang tid siden jeg hørte den, men det er sq et grineren nummer.

Morten

Fra : Karsten S. Jørgensen

Dato : 19-04-02 17:46

nikolaj borg wrote:

> Jeg hørte noget om det dersens engang. Det var den oprindelige jyske
> rap-undergrund: En flok pubertære knægte, som sendte bånd til hinanden med
> mere eller mindre begavede, men altid syge, rapting.

....som kaldes "prods".

--
mvh. Karsten Strandgaard Jørgensen - http://www.hammerich.cjb.net
"I call upon our Staffordshire delegate to explain this weird behaviour"

Fra : Enzo

Dato : 17-04-02 18:08

> [...]
undulat
> (ditto. Vist fra Banjos likørstue?). Men måske er jeg bare helt galt i

Så er det måske derfor man siger "En fugl i hånden er bedre end ti på
taget"...?
Jeg kan kun være enig. Tissemænd på taget har aldrig rigtig sagt mig noget.

Fra : Claus Jungersen

Dato : 17-04-02 09:18

Uden at have hørt teksten, så lugter det her da i hvert fald langt væk af
stoffer:

"Der ikk' et problem, vi ikk' ka' fix',
for vi har lommerne fulde af kiks"

Kiks er stoffer, som indtages. Det er i hvert fald med sikkerhed et "slang"
for et stof. Om dette stof virkelig er udformet som en kiks, det skal jeg
ikke kunne sige, da jeg aldrig har beskæftiget mig med den slags. Men kiks
ER altså et stof

Jeg tror de både mener plader og stoffer, altså to forskellige betydninger.

Hilsen
Claus Jungersen

---
www.electraum.com
www.clausjungersen.dk

Fra : Kasper Aae

Dato : 17-04-02 10:36

On Wed, 17 Apr 2002 10:18:15 +0200, "Claus Jungersen"
<clausjungersen@clausjungersen.dk> wrote:

> [...]
>ikke kunne sige, da jeg aldrig har beskæftiget mig med den slags. Men kiks

Jeg er ret sikker på at kiks er slang for ecstasy.

http://netstof.dk/site/Main/videnom/Ecstasy/Mit_navn_er_ecstasy/

--
Kasper Aae

E-mail: rbb at rocketmail.com

Fra : Mads Rahbek Hougaard

Dato : 17-04-02 15:31

Jeg ved godt kiks er jomfru-ane gade slang for ecstasy, men jeg tvivler
stærkt på at det er det Malk de Koijn snakker om. Som tidligere nævnt bliver
kiks i resten af numrene overvejene refereret til som vinyl.

Jeg tror nærmere at det citat du nævner Claus er en Malkificering af

"There's not a problem that I can't fix,
'Cause I can do it, in the mix"

(Last night a DJ saved my life)

Ikke mindst fordi de alle tre render rundt og dj'er ved siden af.. og deres
set-liste tit får besøg af plader fra den gamle skole :)

Hilsner,
Mads

Fra : John Swartzch

Dato : 17-04-02 17:08

> Uden at have hørt teksten, så lugter det her da i hvert fald langt væk af
> stoffer:

Det tror jeg nu ikke jeg tror...

Kiks kan næsten kun være CD/LP'er...

"Brækker bar' det danske op, og så si'r du vi' på kiks?" - næppe..
Og en Technics har ikke godt af Ecstasy, det irrer nemlig printbanerne : )

Fra : Mads Rahbek Hougaard

Dato : 17-04-02 17:15

> "Brækker bar' det danske op, og så si'r du vi' på kiks?" - næppe..
> Og en Technics har ikke godt af Ecstasy, det irrer nemlig printbanerne : )

"Brækker bar' det danske op, og så si'r du vi' på piller?"
siger de nu, men meningen er den samme (jeg er bare kværulant :) )

Desuden:

"Crack i min pibe, Elmer?
Aldrig i livet bror,
aldrig på min plade"

Werd,
Mads

Fra : nikolaj borg

Dato : 17-04-02 17:27

"John Swartzch" <NoMailSpAm@mexp.dk> wrote in message
> Kiks kan næsten kun være CD/LP'er...

Rigtige hip-hoppere rører ikke ved andet end LP'er. Desuden er en Technics
alt andet lige en 1210'er/wheels of steel/whatever.

/Nikolaj