Beskæring af piletræ?
Fra : Per Værum Mikkelsen

Dato : 15-04-02 21:02

Jeg har et piletræ, som engang (før min tid) er blevet beskåret, således, at
det nu består af to tykke stammer, som ender i en mængde af grene som
stritter 3 meter op i luften. Nu vil jeg beskære træet igen og spørgsmålet
er så, om jeg skal klippe hver enkelt gren, eller jeg blot kan save stammen
over umiddelbart inden denne deler sig i grene?

m.v.h.
Per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-02 21:26

On Mon, 15 Apr 2002 22:01:33 +0200, "Per Værum Mikkelsen"
<prikke@mail.dk> wrote:

> [...]
>er så, om jeg skal klippe hver enkelt gren, eller jeg blot kan save stammen
>over umiddelbart inden denne deler sig i grene?

Pil skyder normalt meget og hurtigt igen ligegyldigt hvor man skærer. I
dit tilfælde ville jeg sige, uden at kende noget nærmere til hvilken
slags pil det er, at begge metoder kunne bruges.

Selv ville jeg nok skære alle grenene af en for en og så holde træet som
et stynet træ, hvor man så skærer alle disse grene af hvert andet -
tredie år. Det får man nogle sjove/flotte knudrede træer ud af.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 15-04-02 21:32

Pil har den forunderlige idé atden altid vil komme med tre nye skud på hvert
enkel gren man beskærer. En meget god ting at huske. Hvis man ønsker
"trækroner" tages toppen af alle skud, ønsker man kun "strittere" tages den
længere nede.

Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-02 21:50

On Mon, 15 Apr 2002 22:31:36 +0200, "Pia J/Kurt K" <pbkk@get2net.dk>
wrote:

>Pil har den forunderlige idé atden altid vil komme med tre nye skud på hvert
>enkel gren man beskærer. En meget god ting at huske. Hvis man ønsker

Sådan er det faktisk med rigtig mange træer/buske.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Knud N. Flensted

Dato : 16-04-02 17:29

Det er rigtigt, at pil, poppel, lind m.fl. skyder velvilligt uanset hvor de
beskæres (eller stynes som det også kaldes, når det er i 3 meters højde);
MEN træet bliver langt smukkere, hvis du beskærer de enkelte mindre grene så
tæt ved hovedstammen som muligt. Det er også en mindre belastning for træet,
når det ikke bare skæres over på tværs under det gamle beskæringssted. Der
er mindre chance for at der går råd i stammen.
Jeg vil derfor varmt anbefale dig at beskære de enkelte grene.

mvh.
Knud Flensted