Hvordan måles/optegnes en sokkel?
Fra : Dan Andersen

Dato : 15-04-02 20:59

Vi har lige købt et drivhus med stål sokkel. Denne stålsokkel skal løftes op
på nogle støbte rør, de blicver sat ca. 50 -70 cm ned i jorden.

Hvorledes sikrer jeg mig, at disse rør står i en fuldstændig rektangel med
90 graders vinkler??

Det må vel være detsamme som at afsatte til en støbt sokkel til et hus..
ikk?
Hvordan gør de proff.???
Findes der en fidus??

På forhånd tak

Mvh. Dan Andersen

Fra : Calle.

Dato : 15-04-02 22:07

Dan Andersen wrote:
> [...]
> rektangel med 90 graders vinkler??
>
> Det må vel være detsamme som at afsatte til en støbt sokkel til et

hvis du krydsmåler (diagonalt) skal det være nøjagtigt ens, så er det i
vinkel. Da du jo kender længden og breden af drivhuset, kan du regne ud hvad
krydsmålet skal være. Det er jo lige engang med pytagoras.
C^2 = A^2 + B^2 (hvis du skulle have glemt den)

Calle

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 15-04-02 22:10

Dan Andersen skrev:

> Hvorledes sikrer jeg mig, at disse rør står i en fuldstændig rektangel med
> 90 graders vinkler??

Jeg bruger selv to metoder:

   1) Du tager diagonalmålene, som skal være fuldstændig ens
    - så bliver vinklerne 90 grader.

   2) En anden metode er "6-8-10", som nogle af os kalder den.
    D.v.s. hvis du afsætter 60 cm. fra et hjørne og hen - og
    80 cm. op, så skal målet mellem disse to punkter, du har sat
    af, give 100 cm.
    Til et drivhus skal du bruge lidt større mål som: 180 cm.
    og 240 cm. Så skal målet mellem disse to punkter være 300 cm.

Så skulle den være helt i vinkel

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Calle.

Dato : 15-04-02 22:55

Svend Erik Bertelsen wrote:

> Jeg bruger selv to metoder:
>
> 1) Du tager diagonalmålene, som skal være fuldstændig ens
> - så bliver vinklerne 90 grader.
>
> 2) En anden metode er "6-8-10", som nogle af os

Hej
man kan altid huske den ved at sige 3 4 5, du har så bare fordoblet tallene,
men det er nemmere at huske hvis de er lige efter hinanden. Det er jo også
et resultat af pytagoras.

Calle

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 16-04-02 16:59

Calle. skrev:

> man kan altid huske den ved at sige 3 4 5,

Nu skal du høre her: Da jeg kom i lære som bygningssnedker i 1967,
var noget af det første jeg blev indprentet: "6-8-10"! For en
lærling *skulle* kunne sætte større ting i 90 graders vinkel.

Nu har jeg husket det i 35 år - så jeg fortsætter med "6-8-10"

> du har så bare fordoblet tallene,

Nej, det har *jeg* ikke. Det må have været de gæve jydske tømrere
og snedkere, der har fået den idé. Forstår du - vi jyder kan godt
lide at være lidt anderledes!

> men det er nemmere at huske hvis de er lige efter hinanden.

Jo, ja, såmænd. Men jeg tror nu nok, jeg holder fast ved min "sjover"!
- bare for at være lidt anderledes

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Calle.

Dato : 17-04-02 11:11

Svend Erik Bertelsen wrote:

> [...]
>
> Nej, det har *jeg* ikke. Det må have været de gæve jydske tømrere
> og snedkere, der har fået den idé. Forstår du - vi jyder kan godt

jeg kan fortælle dig, at jeg selv er jyde, hvis du ikke allerede har opdaget
det ud fra min @

Calle

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 17-04-02 19:23

Calle. skrev:

> jeg kan fortælle dig, at jeg selv er jyde...

Herligt! Nu føler jeg mig knap så ensom i dette forum.

> ...hvis du ikke allerede har opdaget
> det ud fra min @

Næh, det er først lige nu, jeg har set din fine e-mailadresse.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-02 22:20

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 90 graders vinkler??
>
> Det må vel være detsamme som at afsatte til en støbt sokkel til et hus..

Du skal slå 2 pinde i, en for hver ende af den ene langside, så binder du
et stykke uelastisk snor til hver af pindene og måler den ene ud som
kortsidens længde og den anden som diagonalen, når du så strammer snorene op
har du den nøjagtige placering af det tredie hjørne.
Det fjerde hjørne afsætter du tilsvarende med 2 snore som kortside og
langside.
Når du har afsat de 4 hjørner skal du krydsmåle for at være helt sikker på
at hjørnerne står korrekt.
For at holde placeringen når du graver kan du sætte 2 pinde ved hvert hjørne
½ m fra hjørnepindene i flugt med siderne, så kan du let rekonstruere
hjørnernes plads når du skal sætte rørene ned

Hilsen Aksel

Fra : Dan Andersen

Dato : 16-04-02 14:44

Jeg takker rigtig mange gange for de informative svar.
Så er det bare med at gå igang med spaden og snorerne