Den europæiske Grundlov ?
Fra : Jedpo Johansen

Dato : 15-04-02 18:16

Hejsa

Er der nogen der kender noget til etableringen af EU Grundloven ? Er der
overhovedet nogen åbenhed om emnet ?
Da sådan en Grundlov bliver meget svær at ændre, mener jeg, at det er
vigtigt med åbenhed, så der er mulighed for at deltage i processen.

Med venlig hilsen

jedpo II

Fra : Peter Kaas

Dato : 15-04-02 19:31

> Er der nogen der kender noget til etableringen af EU Grundloven ?

Hvad snakker du om?
Der er vedtaget et EU-charter om menneskerettigheder, hvis det er det du
tænker på.

> Er der
> overhovedet nogen åbenhed om emnet ?

Hvad mener du med åbenhed? Prøv evt. at kigge lidt på EU-institutionernes
hjemmesider,
der kan man få meget information, inkl. en hel del forarbejder.
Hvorfor skulle emnet været lukket?

> Da sådan en Grundlov bliver meget svær at ændre, mener jeg, at det er
> vigtigt med åbenhed, så der er mulighed for at deltage i processen.

Tjae, måske. Men det er vist mere et politisk og derfor udover fundatsen for
denne
nyhedsgruppe.

Mvh
Stud.jur. Peter Kaas
peter_kaas@mail.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 15-04-02 21:32

"Jedpo Johansen" <defactonews@hotmail.com> wrote in message
> Hejsa
>
> Er der nogen der kender noget til etableringen af EU Grundloven ? Er der
> overhovedet nogen åbenhed om emnet ?

Det, du her taler om, er det konvent, der snart skal til at i gang med at
drøfte spørgsmåletom en europæisk forfatning.

Da der er valgt folketingsmedlemmer til at repræsentere Danmark, tyder meget
på, at der ikke bliver det sædvanlige, udenrigspolitiske
hemmelighedskræmmeri.

I øvrigt har dette ikke meget med jura at gøre, så fut til dk.politik.

Fra : Jedpo Johansen

Dato : 15-04-02 23:19

Ok, der var jeg måske lidt for hurtigt ude, men det er selvfølgelig også
bedre end at komme for sent !
En Grundlov er rendyrket jura, som jeg ser det !

Hilsen

jedpo II

Fra : Sebastian

Dato : 16-04-02 07:08

SNIP
> Ok, der var jeg måske lidt for hurtigt ude, men det er selvfølgelig også
> bedre end at komme for sent !
> En Grundlov er rendyrket jura, som jeg ser det !
SNIP

Sludder. Specifisér - hvilken grundlov?

Der er sgu'ette noget som hedder "Den Europæiske Grundlov".

--
Sebastian
http://testet.dk

Fra : Jedpo Johansen

Dato : 16-04-02 18:51

Hej Sebastian
Jeg har hørt tale om at der i EU blev diskuteret om etablering af en
europæisk grundlov.
Men projektet er åbenbart ikke så fremskreden endnu, jf. ovenstående
indlæg.
Jeg vil når jeg får tid og lejlighed undersøge det nærmere. Men så vidt
jeg ved, så er de igang på et eller andet stadie

Hilsen
jedpo II

Fra : Atcox

Dato : 16-04-02 21:29

> Jeg vil når jeg får tid og lejlighed undersøge det nærmere. Men så vidt
> jeg ved, så er de igang på et eller andet stadie

Her kan du undersøge det nærmere:
http://european-convention.eu.int/Static.asp?lang=DA&Content=Introduction

Atcox.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 16-04-02 08:40

Jedpo Johansen <defactonews@hotmail.com> skrev i artiklen
<1ff7b340dcc68b6713fe3c3d9224704d.83618@mygate.mailgate.org>...
> En Grundlov er rendyrket jura, som jeg ser det !

En lov kan ikke være "jura". En lov vil derimod kunne gøres til genstand
for såvel en politisk som en juridisk diskussion. Den politiske handler om,
hvordan loven BØR være, hvordan lovgivningdprocessen BØR være osv. Den
juridiske handler om, hvordan loven er.

At der er tale om en forfatning, ændrer ikke på det.

I øvrigt kan jeg ikke se, hvad det er, du forventer, at denne gruppes
læsere skal bidrage med.

Fut: dk.politik

Fra : Jedpo Johansen

Dato : 16-04-02 19:09

Snakker du bare for at holde dig selv vågen eller hur ?
Jeg er ikke i tvivl om at det i første omgang er et politisk spørgsmål !
Jura : Videnskaben om love og retsvæsen (ifølge min lille
fremmed-ordbog.
Jeg forventer ikke at du - CRLarsen - kan bidrage med ret meget (ud over
det du allerede har hjulpet med !) Men man skal jo altid håbe på det
bedste i folk !

Fut : af

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 16-04-02 21:42