[Brændeovn] Og så kom røgen væltende .....~
Fra : M@rk

Dato : 15-04-02 18:07

Hej alle,

kan nogen forklare dette fænomen?

Vores brændeovn er installeret på samme skorsten som vores oliefyr -
dette har på intet tidspunkt, givet anledning til problemer. Dette
betyder også, at der med jævne mellemrum sendes 200 grader varm luft
op igennem denne og den derfor ikke burde blive "rigtig" kold.

Forleden da vi tændte op i brændeovnen, ganske som vi plejer, skete
der dog noget "underligt". Vejret ude var rimelig klart og vindstille
- blot hvis dette kan have en betydning.

I løbet af no time, kunne jeg se væsentlig mere kondens på
brændeovnsruden end vanligt og hele brændkammeret var fyldt med røg.
Efter et lille minut begyndte det, at vælte ud med røg fra brændeovnen
- sågår ud gennem rudeskyldsåbningen og askeskuffen kom der røg.

Vi nåede kun liiiiige, at tænke: "Damn, hvad #47&#%=%¤ gør vi" - da
der skete et eller andet og puuuf, så var al røgen væk og alt så ud
som det plejer ..............................

Kan nogen forklare dette?
(det var et noget ubehagelig oplevelse)

/Mark

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-04-02 20:09

"M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Hej alle,
>
>kan nogen forklare dette fænomen?

Kunne tyde på, at der har været en "prop" af koldt luft i skortenen som
først har skulle varmes op.

--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark

Fra : Tommy Pedersen

Dato : 15-04-02 20:12

Kan nogen forklare dette?

Måske!
Da du tændte var der flammer disse er gået ud og derefter dannes der røg
(røggas) indtil temperaturen er høj nok til der kan dannes flamme igen, og
dette kommer tit som et puuuf! Når røggas antændes er det tit en lille
eksplosion.

Fra : thomas

Dato : 16-04-02 07:09

> [...]
> Efter et lille minut begyndte det, at vælte ud med røg fra brændeovnen
> - sågår ud gennem rudeskyldsåbningen og askeskuffen kom der røg.
Hej Du,

det er en kold prop, det sker når skorstenen ikke er varmet op, for at
afhjælpe dette kan du gøre som man gjorde ved kaminer i gamle dage. Start
med at brænde en avis af før du lægger dit brænde ind og tænder op.
Det skete af og til i vores pejs, men ikke mere efter vi er begyndt på
ovenstående.

hilsen

tha