Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fejl på digital foto
Fra : ~~Wing~~

Dato : 15-04-02 17:39

Hejsa

Jeg har et Olympus Camedia 860L Digital camera, det er ca. 2 år gammelt og
jeg har brugt det flittigt. Men jeg har fået et lidt irreterende problem som
jeg håber at i kan hjælpe med..
Jeg har lagt et billede i dk.binaer (Navn-digital foto)hvor man kan se, hvad
det er jeg snakker om. Jeg får en lodret eller vandret streg i billedet og
enkelte lyspunkter som er helt røde eller grønne.
Det er ikke på alle billederne der er noget galt ca. hver 3 foto. Jeg har to
smart media kort og problemet er ved dem begge. Jeg syntes selv at kortene
som skal puttes i kameraet går meget stramt og "tror" at jeg ridser kortene
når jeg sætter dem i (ingen synlige skader) Jeg vil ikke til at købe nye
smartmedia kort fordi jeg overvejer at skifte kamera, hvor der skal bruges
en anden korttype. Men hvis der er nogen som kender til dette problem vil
jeg gerne høre om det.

Med venlig hilsen
René

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-02 18:35

~~Wing~~ wrote:
.
> Jeg har lagt et billede i dk.binaer (Navn-digital foto)hvor man kan
> se, hvad det er jeg snakker om.

Vi er en del som ikke gider de binære grupper, så ku' du ikke lige poste
et Message-ID, så det er klikbart, det gøres på flg. måde:

I det pågældne indlæg header, kan man finde Message-ID, det kopier man
over i et indlæg, husk at indsætte "news:", så det bliver klikbart i
alle nyhedslæsere.

=====

Ovenstående Message-ID er et klikbart link til dit indlæg.

Fra : ~~Wing~~

Dato : 15-04-02 19:30

> Vi er en del som ikke gider de binære grupper, så ku' du ikke lige poste
> et Message-ID.

>Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |

Hermed Message-ID til opfølgning på mit eget indlæg

Med venlig hilsen
René

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-02 19:45

~~Wing~~ wrote:

> Hermed Message-ID til opfølgning på mit eget indlæg

Det ser godt mystisk ud, men jeg kan berolige dig med, at det ikke er
fejl i kameraets CCD-chip, hvis det ikke sidder nøjagtigt på samme sted
på alle dine billeder.

Optræder det kun på billeder hvor du bruger blitz...?

Fra : ~~Wing~~

Dato : 15-04-02 20:12

> [...]
> på alle dine billeder.
>
> Optræder det kun på billeder hvor du bruger blitz...?

Nej det er lige meget om det er med eller uden blitz.

Jeg kan lige tilføje at de første halvanden år var der intet med kameraet
overhovedet. Jeg har ikke tabt det og det har heller ikke fået vand.

Med venlig hilsen
René

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-02 20:17

~~Wing~~ wrote:

> [...]
>
> Jeg kan lige tilføje at de første halvanden år var der intet med
> kameraet overhovedet. Jeg har ikke tabt det og det har heller ikke

Og fejlen optræder ikke på alle billeder, og den sidder ikke det samme
sted hver gang.....?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-02 20:32

Niels Ebbesen wrote:

> Og fejlen optræder ikke på alle billeder, og den sidder ikke det samme
> sted hver gang.....?

Så må vi gå metodisk frem:

Har du prøvet at formatere dine SmartMedia kort i kameraet..?

Hvilken JPG-kvalitet har du valgt, de meget hårde komprimeriger, som
giver små filer, og plads til mange billeder, kan gi' mange forskellige
fejl, prøv at vælge den bedste kvalitet.

Det gælder ikke alle kameraer, men til mange kameraer kan man downloade
en opdateret firmware og installere i kameraet, prøv at tjekke Olympus
hjemmeside, om der skulle være en opdatering til dit kamera.

Det kan muligvis også være fejl, der sker under overførslen fra kort til
computer, de plejer godt nok at se lidt anderledes ud, hvis du kan
forstørre billederne på kameraet LCD-skærm, så kan du tjekke om du også
kan se fejlen der.

Fra : ~~Wing~~

Dato : 16-04-02 05:55

> Og fejlen optræder ikke på alle billeder, og den sidder ikke det samme
> sted hver gang.....?
>
>Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Hejsa
Det sidder egentlig samme sted, det afhænger bare af om jeg tager højformat
eller bredformat. (Det havde jeg ikke tænkt på da jeg skrev indlægget)

Det er ca hver tredie foto der har fejl.

Med venlig hilsen
René

Fra : emj

Dato : 16-04-02 07:27

~~Wing~~ skrev i <3cbbaeba$0$207$bc7fd3c@news.sonofon.dk>:

>Det er ca hver tredie foto der har fejl.

Har du prøvet at spørge olympus.dk?
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-04-02 12:15

~~Wing~~ wrote:

> Det sidder egentlig samme sted, det afhænger bare af om jeg tager
> højformat eller bredformat. (Det havde jeg ikke tænkt på da jeg
> skrev indlægget)

Ok - så har Flemming nok ret i at det er en defekte pixel(gate).

Jeg kan tilføje at det første gang jeg ser den fejl, og jeg har rodet
med digicams i mere end 5 år, så det er heldigvis ikke et almindligt
problem, men det er jo en ringe trøst for dig, og jeg tror ikke at en
reperation kan svare sig, med mindre der stadig er garanti.

Så jeg har kun følgende forslag, som du kan bruge indtil du får råd til
et nyt kamera, det kræver ganske vist noget arbejde, men du kan
retuchere dig ud af problemet, brug dit billedbehandligsprograms kloningsværktøj.

Jeg kan godt lave en retuchering af det billede du har postet i den
binære gruppe, så du kan se hvor godt resultatet ka' blive, hvis man er
skrap til billedbehandlig.

Et plaster på såret kunne være, at du får øvet dig så meget i digital
billedbehandlig og retuchering, at du også bliver rigtig skrap.

Fra : ~~Wing~~

Dato : 16-04-02 12:54

> Ok - så har Flemming nok ret i at det er en defekte pixel(gate).

Hvad kan det komme af ved du det ?

> [...]
> problem, men det er jo en ringe trøst for dig, og jeg tror ikke at en
> reperation kan svare sig, med mindre der stadig er garanti.

Der er ikke garanti på mere.

> [...]
> Jeg kan godt lave en retuchering af det billede du har postet i den
> binære gruppe, så du kan se hvor godt resultatet ka' blive, hvis man er

Jeg er efterhånden blevet ret skrap til at arbejde med
billedbehandlingsprogrammer efter at mit kamera begyndte på disse unoder.
(Min kone er Grafikker så jeg har fået hjælp af hende)

> Et plaster på såret kunne være, at du får øvet dig så meget i digital
> billedbehandlig og retuchering, at du også bliver rigtig skrap.

Du har ret øvelse gør mester engang.

Med venlig hilsen
René

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-04-02 14:35

~~Wing~~ wrote:

> Hvad kan det komme af ved du det ?

Jeg må beklage og sige, at så langt rækker min viden ikke..:)

Måske der er andre som har et kvalificeret bud...!

Fra : Flemming

Dato : 15-04-02 22:15

Niels Ebbesen wrote:

> Det ser godt mystisk ud, men jeg kan berolige dig med, at det ikke er
> fejl i kameraets CCD-chip, hvis det ikke sidder nøjagtigt på samme
> sted på alle dine billeder.

Det er jeg ikke helt sikker på. Det man ser der er en defekt pixel(gate),
som ødelægger de andre data når de bliver "clokket" ud. Det man kan se af
billedet, er at data bliver "ført ud" af CCD'en, i toppen af billedet.
Herved bliver alle de underliggende "pixel data" ødelagt når de skal igennem
den ødelagte pixel(gate).
Normalt retter man dette i softwaren i kameraet, man hvis den defekte pixel
er opstået senere kan kameraet jo ikke vide at det skal rette fejlen.
Det er dog lidt mærkeligt at det kun er en gang imellem. Kan det afhænge af
temperaturen ?

--
Mvh. Flemming
Outlook Express QuoteFix http://home.in.tum.de/~jain/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-02 22:23

Flemming wrote:

> Det er dog lidt mærkeligt at det kun er en gang imellem. Kan det
> afhænge af temperaturen ?

- og at den defekte pixel(gate) ikke sider samme sted hver gang...!

Fra : Flemming

Dato : 15-04-02 22:25

Niels Ebbesen wrote:

> - og at den defekte pixel(gate) ikke sider samme sted hver gang...!

Hvor læser du det henne ?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-04-02 00:45

Flemming wrote:

> Hvor læser du det henne ?

Du har ret, det er noget jeg har spurgt om, men Rene har ikke af- eller
bekræftiget, om fejlen sidder det samme sted.

Rene skriver godt nok, at den både kan gå lodtet og vandret, men det kan
jo være et spørgsmål om høj- og bredformat billeder.

Fra : McRepsej

Dato : 16-04-02 07:44

Problemet kan være statisk elektricitet.

Jeg har det samme problem med en Nikon D1x, MEN kun når det har kørt med lysnetadapter i f. eks. 4-5
timer og det har taget mange billeder. Pludselig opstår problemet med vilkårlige striber. Så skal
jeg bare slukke og starte kamera og computer igen og arbejder så videre uden problemer.

Det skal siges at kameraet er forbundet til computer med et firewire, så jeg kan øjeblikkeligt se på
skærmen, når problemet starter.

Jeg har forelagt problemet for Dansk Foto Agentur og de oplyser at det kan være statisk
elektricitet.

Uden for studiet er der ingen problemer selvom der arbejdes kontinuerligt med kameraet i et par
timer eller tre.

Jesper

Fra : Darkh

Dato : 16-04-02 09:21

> [...]
> en anden korttype. Men hvis der er nogen som kender til dette problem vil

I forbindelse med den gamle hjemme pc ordning blev der leveret nogle Olympus
860L kameraer, som havde en fejl hvor der kom enten en rød eller blå streg i
billedet.

Jeg kender ikke årsagen til fejlen, men de blev lavet af Olympus. De må
kunne svare på hvad problemet er.

mvh
Jesper

Fra : ~~Wing~~

Dato : 16-04-02 16:25

> [...]
> billedet.
>
> Jeg kender ikke årsagen til fejlen, men de blev lavet af Olympus. De må

Jeg har startet en dialog op med Olympus og skal nok holde jer oprienteret
om hvad der sker i sagen.

Jeg vil gerne takke alle jer som har været inde og svare på denne tråd. Det
er dejligt når man kan få hjælp fra folk man ikke kender.

Med venlig hilsen
René

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 16-04-02 17:47

Lyder mere som et problem med CCD chippen i dit digital kamera.
Vandrette og lodrette striber, og 'loese' pixels. Det er jo
trist, og det er stort set umuligt at fikse. Har du garanti ?

Du siger jo selv at problemet er det samme paa begge dine medie
kort saa jeg kan ikke forestille mig paa hvilket grundlag du
antager at det har noget med medie kortene at goere.

Hvis kortet var defekt ville du faa skrive/laese fejl, og afhaengig
af filformat, med JPEG for eksempel ville du faa tydelige garbage
JPEG chunks som ligner den slags stoej du ser paa en snavset DVD
for eksempel. Windoze ville ogsaa opdage hvis kortet ikke virkede.
Du kan nemt teste det ved at skrive nogen filer til kortet fra
din computer og saa laese dem igen og fcomp tjekke at de er ok.