/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olietryk
Fra : Jakob S. Køster


Dato : 15-04-02 16:21

Jeg synes ikke min gamle Norton får nok olie i toppen - kun lidt smådryp og
det virker lidt farligt.
Har haft pumpen ude og den ser lidt slidt ud - men jeg kan kun få dens
egentlige stand afsløret med et olietryksmanometer
Er der nogen der kender en god og billig olietryks-manometer forhandler??
(og så må det gerne være mulighed for at ændre tilslutningsnippel, da den
skal passe på familiens 6 maskiner)

Jakob
pt. på Triumph T100R Daytona



 
 
Armand (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-04-02 21:20


Jakob S. Køster <jsk@get2.SPAM.net.dk> skrev i en
news:feCu8.26250$567.1097043@news000.worldonline.dk...
>
> Er der nogen der kender en god og billig olietryks-manometer
> forhandler??

Hvor i landet snakker vi om?

Er Norton'en forøvrigt ikke rulnings-lejret i krumtappen?

--
Armand.




Jakob S. Køster (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Jakob S. Køster


Dato : 15-04-02 22:58

Bor på sjælland - men den kan vel sendes.

Og mht. rulnings-lejret? Øh - ikke sikker - kan finde ud af det - har kun
haft den i 1 år på engelske plader, så den har ikke kørt ret meget. Jeg
kender til rullelejer, nålelejer etc., men rulningslejret - det vil jeg
kigge på.

Jakob
pt. i Kadett - det regner



Armand (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-04-02 21:49


Jakob S. Køster <jsk@get2.SPAM.net.dk> skrev i en
news:d2Iu8.32184$iY5.1242430@news010.worldonline.dk...
>
> mht. rulnings-lejret? Øh - ikke sikker - kan finde ud af det - Jeg
> kender til rullelejer, nålelejer etc., men rulningslejret - det vil
> jeg kigge på.

Rulningslejer = sammenfattelse af ovennævnte!
Der hvor jeg vil hen, er om det er en glidelejret krumtap eller ej!?

Baggrunden for spørgsmålet er at det kun er motorer med glidelejer
(=tryklejer) der har et olietryk som kan udmåles i praksis!!
En kammerat købte engang et fint 0-10 Bar's manometer, og fittede det
selv på sin GS1000, og rodede efterfølgende meget rundt for at finde ud
af
hvilken fejl han havde gjort eftersom at der ikke var noget udslag at se
på instrumentet.
Først sent gik det op for ham at GS'erne kun har 0,15 Bar's smøretryk da
det er rulningslejrede motorer, hvis smøretryk kun lige skal række til
at bringe olie op til topstykket

--
Armand.





Jonas Holt (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 16-04-02 22:38

> Baggrunden for spørgsmålet er at det kun er motorer med glidelejer
> (=tryklejer) der har et olietryk som kan udmåles i praksis!!


Lige med den lille krølle, at et trykleje er et leje der optager aksielle
tryk, dvs. det tryk der går på langs af en aksel - de bruges fx i
boremaskiner og skibe. Almindelige glidelejer kan _kun_ optage radielle
tryk, dvs. den slags tryk som almindeligvis opstår på en krumtap og en
knastaksel.
I en boremaskine bruges der et kugle- eller nåleleje som trykleje. På et
skib bruges der (ofte) et glideleje som trykleje. Lejet (michel-leje) skal
optage det tryk som propelleren trykker skibet frem med, og det er opbygget
på en helt anden måde end et almindeligt glideleje.

Et glideleje er altså ikke nødvendigvis det samme som et trykleje.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Ib Jakobsen (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 16-04-02 23:13

Jonas Holt wrote:Lige med den lille krølle, at et trykleje er et leje der
optager aksielle

> tryk, dvs. det tryk der går på langs af en aksel - de bruges fx i
> boremaskiner og skibe. Almindelige glidelejer kan _kun_ optage radielle
> tryk, dvs. den slags tryk som almindeligvis opstår på en krumtap og en
> knastaksel.
> I en boremaskine bruges der et kugle- eller nåleleje som trykleje. På et
> skib bruges der (ofte) et glideleje som trykleje. Lejet (michel-leje) skal
> optage det tryk som propelleren trykker skibet frem med, og det er opbygget
> på en helt anden måde end et almindeligt glideleje.

I alle bilmotorer sidder der faktisk også aksialglidelejer. Og faktisk også på
bmw'en.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Jonas Holt (17-04-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 17-04-02 07:04

> I alle bilmotorer sidder der faktisk også aksialglidelejer. Og faktisk
også på
> bmw'en.


Det må du lige fortælle lidt mere om

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Ib Jakobsen (17-04-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 17-04-02 11:23

Jonas Holt wrote:

> > I alle bilmotorer sidder der faktisk også aksialglidelejer. Og faktisk
> også på
> > bmw'en.
>
> Det må du lige fortælle lidt mere om

Ganske enkelt. Når du træder på koblingen trykker du krumtappen fremad.
Derfor sidder der, ofte midtpå, et aksialglideleje. Kan blive slidt hvis man
træder koblingen ned under start. Der er som bekendt intet olietryk.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Jonas Holt (17-04-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 17-04-02 13:30

> Ganske enkelt. Når du træder på koblingen trykker du krumtappen fremad.
> Derfor sidder der, ofte midtpå, et aksialglideleje.

Ja selvfølgelig - jeg har vist haft for lidt med bilmotorer at gøre.
Sådan lige af ren nysgerrighed: hvordan er tryklejet konstrueret?

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Ib Jakobsen (17-04-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 17-04-02 15:58

Jonas Holt wrote:

> > Ganske enkelt. Når du træder på koblingen trykker du krumtappen fremad.
> > Derfor sidder der, ofte midtpå, et aksialglideleje.
>
> Ja selvfølgelig - jeg har vist haft for lidt med bilmotorer at gøre.
> Sådan lige af ren nysgerrighed: hvordan er tryklejet konstrueret?

På Bmw'en er det ganske enkelt en ring man sidder på krumtappen inden man
stikker den gennem bageste hovedleje. På den anden side nok en ring, og så
svinghjulet. På en kadett er det fire halve "ringe", man sidder fast med
fedt. Andre tilfælde er lejer og sider lavet i en del.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Jonas Holt (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 18-04-02 09:57

> På Bmw'en er det ganske enkelt en ring man sidder på krumtappen inden man
> stikker den gennem bageste hovedleje. På den anden side nok en ring, og så
> svinghjulet. På en kadett er det fire halve "ringe", man sidder fast med
> fedt. Andre tilfælde er lejer og sider lavet i en del.


Jeg mener, at tryklejet var/er et kugleleje bagerst i en volvo B20 motor
(fra en amazon). Jeg skilte nemlig sådan en af i mine unge teenageår

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Ib Jakobsen (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 18-04-02 11:14

Jonas Holt wrote:

> Jeg mener, at tryklejet var/er et kugleleje bagerst i en volvo B20 motor
> (fra en amazon). Jeg skilte nemlig sådan en af i mine unge teenageår
>

Ikke det på krumtappen. Men det der trykker på trykfoden i koblingen er.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Armand (17-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-04-02 23:32


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:3CBD4D12.2444B715@post.tele.dk...
> Jonas Holt wrote:
>
> > > I alle bilmotorer sidder der faktisk også aksialglidelejer. Og
faktisk
> > > også på bmw'en.
> Ganske enkelt. Når du træder på koblingen trykker du krumtappen
> fremad. Derfor sidder der, ofte midtpå, et aksialglideleje.

Lidt aprospos:
Suzuki fik problemer omkring samme emne, da de brugte skråtskårne
tandhjul imellem krumtap/koblingsskål på GS 1000:
Koblingsakslen (indgående gearaksel) var godtnok udstyret med fornødent
trykleje a.h.t. påvirkningen ved udkobling; men de skråtskårne tandhjul
fik koblingsskålen til at "nøkke" i tomgang og tilkoblet!

--
Armand.
(der sgu' ikke før har tænkt over behovet for radial-lejer i
bil-krumtappe )





Ib Jakobsen (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 18-04-02 18:39

Armand wrote:

> --
> Armand.
> (der sgu' ikke før har tænkt over behovet for radial-lejer i
> bil-krumtappe )

Som det er sagt før. Man kan blive så satans klog herinde.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Armand (17-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-04-02 23:31


Jonas Holt <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en
news:3cbc99da$0$78684$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Baggrunden for spørgsmålet er at det kun er motorer med glidelejer
> > (=tryklejer) der har et olietryk som kan udmåles i praksis!!
> Lige med den lille krølle, at et trykleje er et leje der optager
aksielle
> tryk, dvs. det tryk der går på langs af en aksel - de bruges fx i
> boremaskiner og skibe............
> Et glideleje er altså ikke nødvendigvis det samme som et trykleje.

Ups!
Jeg sov vist

Fejlen er afledt af at glidelejer er tryk-smurte!

> På et skib bruges der (ofte) et glideleje som trykleje. Lejet
> (michel-leje) skal optage det tryk som propelleren trykker skibet
> frem med, og det er opbygget på en helt anden måde end et almindeligt
> glideleje.

Informér fluks min videnbank om Michel-lejets udførelse!!!

--
Armand.
(der ellers har et par maskinmestre i omgangskredsen; men du er nærmest
lige nu)






Ukendt (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-02 10:05

> Fejlen er afledt af at glidelejer er tryk-smurte!


nja...
På en Nimbus er der glidelejer v. krumtapsølerne/plejlstænger - men de er
ikke tryksmurte!
Olien dryppes / spules ned på krumtappen og rammer dér nogle huller som
leder olien ud til lejet. Viola!
Kan ses her:
http://www.mcnimbus.dk/reservedele/reservedele/krumtap/
...og her kan man øverst se olierøret med de to dryptude:
http://www.mcnimbus.dk/reservedele/reservedele/oilepumpe/

De første model C fra ´34 havde dog tryksmøring, men det gav for mange
problemer så man gik over til ovenstående allerede fra ´35

jan

--
ØLBAR på vej i København. Vi har brug for dine forbindelser.
Info her: http://cerevisia.dk




Ib Jakobsen (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 18-04-02 18:44

Jan Hansen wrote:

> > Fejlen er afledt af at glidelejer er tryk-smurte!
>
> nja...
> På en Nimbus er der glidelejer v. krumtapsølerne/plejlstænger - men de er
> ikke tryksmurte!
> Olien dryppes / spules ned på krumtappen og rammer dér nogle huller som
> leder olien ud til lejet. Viola!

Hvilket igen er et nyt element for nogen. Lige som man kan tale om
hydrostatiske og hydrodynamiske glide lejer.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen
Også med en Nimbus i stalden.


Jonas Holt (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 18-04-02 09:54

> Informér fluks min videnbank om Michel-lejets udførelse!!!


Nu er vi vist ude i noget OT, men viden om opbygningen af et michel-trykleje
vil da vist altid være et opdragende element i den almene dannelse

Lejet består af en skive på skrueakslen og omkring 8 segmenter som er løst
ophængt på hver side af skiven fordi der skal være et trykleje til både frem
og bak.
Segmenternes form er som dele af en ring - dvs. en ring med en indre Ø lidt
større end skrueakslens ydre Ø og en ydre Ø der er noget større. Ringen
deles i 8 og Vupti har man de 8 segmenter. De beklædes med hvidtmetal på den
ene side og får _et_ hul på den anden side, som er lidt forskudt i
omdrejningsretningen fra midten.
Segmenterne hviler på tappe (i hullet) så de ikke kan drives med rundt og de
kan ikke falde ud, fordi tappene er længere end den afstand der er hen til
skiven. Segmenterne kan bevæge sig løst på tappene og når skrueakslen, og
dermed skiven, begynder at rotere, vil den olie som hele lejet bruses over
med, kile sig fast mellem skiven og segmenterne. Jeg mener at segmenterne
vil lejre sig i en vinkel på 6-8º i forhold til skiven.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



H. P. Holm (16-04-2002)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 16-04-02 23:23

Armand skrev:

> Rulningslejer = sammenfattelse af ovennævnte!
> Der hvor jeg vil hen, er om det er en glidelejret krumtap eller ej!?

Frit efter min rustne hukommelse og praktisk erfaring for længe siden:
En Norton Commando har rullelejer hvor krumtappen kører i krumtaphuset,
og glidelejer i begge ender af plejlstængerne. Olien pumpes ind gennem
krumtappen og trykkes via et boret hul i nederste søle på plejlstængerne
op under stemplerne hver gang de er i top. Der skal være et rimeligt
tryk lige efter oliepumpen, men jeg kan ikke huske tallene.

Jeg renoverede tandhjulspumpen på min Commando ved at pudse det løse
endedæksel på en glasplade med slibepulver og olie. Tandhjulene så lidt
hærgede ud efter kontakt med diverse fremmedlegemer, men det vigtigste
i en oliepumpe er, at der ikke er for meget endeslør. Briterne havde
ikke opfundet det udskiftbare oliefilter i 1970, så de eneste filtre i
systemet er en centrifugal slamfælde midt inde i den adskilbare krumtap,
og en stålsi på sugestudsen i olietanken.

Og nej, der kommer ikke ret meget olie op til ventilerne. Knastakslen
ligger nede foran cylindrene, så der er ikke brug for ret meget olie
i toppen af konstruktionen. Ikke desto mindre er det normalt at svede
olie ud under ventildækslerne og omkring stødstængerne i toppakningen.

Men nu er det jo ikke sikkert at Jakobs Norton er en Commando..?

--
Hans

Jakob S. Køster (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Jakob S. Køster


Dato : 18-04-02 06:28

Nixen - det er en dominator 650ss som lige nu har en 600 motor fra en 99.

Men den er heller ikke blevet vurderet endnu, og den "gamle" skal bare lige
kunne køre til syn - og så skal den skiftes.

Pumpen på en dominatoren er den samme som på commandoén (pumpe koster 169
pund).
Jeg har også haft min adskilt og også pudset endepladen (i bronze) af (på
glasplade iøvrigt), siden der går mod krumtaphuset (som iøvrigt ikke var
helt ret), men selve tandhjulene ( udført i aluminium) var noget slidt - der
var ca. ½ mm slup på de smalle af hjulene og der var nogle grimme grater i
både tandhjul og pumpehus.
Maskinen fik en lidt tykkere olie - olietrykket steg, men jeg skal bare lige
have målt trykket.
Jeg har ikke lige værdierne i hovedet, men det skal vistnok ligge mellem 30
og 40 psi, med en sikkerhedsventil ved 50psi - men jeg finder dem lige frem.

tak skal i have

Jakob
stadig i Kadett fordi det regner - men i weekenden bliver triumphen fundet
frem.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408668
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste