Agurk og tomat - Hvordan?
Fra : M@rk

Dato : 15-04-02 15:28

Hej alle,

i mit lille hjemmebyggede drivhus [1] i havestuen, begynder Agurk og
Tomat [2] nu, at vokse som om de fik penge for det )

Agurkeplanterne er nu omkring 50cm og Tomatplanterne omkring 30cm - og
så slår det mig, er der ikke noget med, at disse skal "knibes",
beskræres eller på anden måde "håndteres" i opvæksten?

Hvis nogen ligger inde med et link til "dummies guide til Agurk og
Tomat", så ville det glæde mig en del )

/Mark

[1] hjemmebygget drivhus = en kapilarkasse med en bambuspind i hvert
hjørne og afdækningsplast hen oven

[2] Tomat = Alm. tomat og cherrytomat.

Fra : Jakob Bock

Dato : 15-04-02 16:08

> Agurkeplanterne er nu omkring 50cm og Tomatplanterne omkring 30cm - og
> så slår det mig, er der ikke noget med, at disse skal "knibes",
> beskræres eller på anden måde "håndteres" i opvæksten?

Prøv og se hvad der står på frøposen -- der findes nemlig typer der har godt
af at blive knebet, og andre der giver et godt udbytte uden.

Du kan læse lidt om det her:

Tomater har forskellig vækstmåde
http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/206.html

Venlig hilsen
Jakob

Fra : M@rk

Dato : 15-04-02 16:29

Mon, 15 Apr 2002 17:07:49 +0200, berigede Jakob Bock
<jakobb@mail.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Prøv og se hvad der står på frøposen -- der findes nemlig typer der har godt
>af at blive knebet, og andre der giver et godt udbytte uden.

SuperCool - problemet starter imidlertid allerede ved ovenstående, jeg
har ingen anelse om, hvad denne "kniben" betyder - hvordan gør man og
hvor?

Jeg vil studere mine frøposer og se, om de skriver noget om knibning
eller anti-samme )

/Mark

Fra : M@rk

Dato : 15-04-02 16:39

Mon, 15 Apr 2002 17:29:00 +0200, berigede "M@rk" <unknown@get2net.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg vil studere mine frøposer og se, om de skriver noget om knibning
>eller anti-samme )

Forvirringen har nu taget ny dimentioner )

Agurk:
   Salatagurk
   Landora F:1

   "Sideskuddene knibes over 2. blad"

Tomat;
   Elin
   F:1 Hybrid

   "Alle sideskud der fremkommer i bladhjørnerne knibes af"

Cherrytomat:
   Sweet 100

   "Skud, der fremkommer i bladhjørnerne, knibes af efterhånden.
   Væksten stoppes ved, at toppen knibes af 1-2 blade over 4
   klase."

We are still confused - but at a much higher level )

/Mark

Fra : Jakob Bock

Dato : 15-04-02 17:14

Jeg vil lige tillade mig at henvise til Havenyt.dk igen:

Velsmagende tomatsorter
http://www.havenyt.dk/artikler/237.html

Her nævnes både 'Elin F1' og 'Sweet 100'. 'Sweet 100' behøver man åbenbart
ikke knibe, og 'Elin F1' betegnes som værende uden smag. Jeg har ikke prøvet
nogen af dem, da jeg som grundregel holder mig fra hybrider (F1).

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-02 17:54

On Mon, 15 Apr 2002 18:14:12 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

>nogen af dem, da jeg som grundregel holder mig fra hybrider (F1).

Hvorfor?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 15-04-02 18:29

Fordi man (som hovedregel) ikke kan avle videre på sorterne, og fordi det
uvægerligt må være resourcekrævende at producere F1-frø. F1-sorter er
således afhængige af, at den virksomhed der har avlet sig frem til den,
bliver ved med at lave den. På den måde, har frøavlerne jo også en åbenlys
fordel, idet deres sorter ikke kan kopieres (ikke at der er noget galt i
det).

Alt i alt synes jeg bare, at den form for planteavl der ligger til grunde
for F1-frø er noget underligt noget. Jeg kan ikke rigtigt forklare hvorfor
(== jeg har ikke lige de super gode argumenter klar).

Har du foresten tænkt på, at det er lovlig "piratkopiering", hvis du høster
frø af en afgrøde, og derefter forærer nogle af frøene væk?

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-02 19:32

On Mon, 15 Apr 2002 19:29:16 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>fordel, idet deres sorter ikke kan kopieres (ikke at der er noget galt i

Hvis ikke jeg har misforstået det totalt, så kan en virksomhed da også
sagtens have 'patent' (det hedder det nok ikke) på en hvilken som helst
anden sort også selv om den ikke er F:1.

F:1 betyder at du skal krydse 2 bestemte sorter/arter for at få det
specielle afkom man er ude efter. Frø af dette afkom er derimod ikke
garanteret magen til... De 2 bestemte sorter/arter skal altså krydses
hver gang for at få den bestemte sort.

>Alt i alt synes jeg bare, at den form for planteavl der ligger til grunde
>for F1-frø er noget underligt noget. Jeg kan ikke rigtigt forklare hvorfor
>(== jeg har ikke lige de super gode argumenter klar).

Nåja, hver sin holdning

Der er uden tvivl avlere og/eller andre firmaer som også får lov at avle
disse bestemte sorter på licens. Den slags er meget normalt. Roser
f.eks, der er licens på langt de fleste sorter. Normale haveroser er den
2-4 kr/stk, de engelske roser er svjv noget dyrere i licens.
Jeg hørte en gang at de slanke Ballarina-æbletræer, dem var der 25 kr i
afgift på. Det er ærlig talt en del.

>Har du foresten tænkt på, at det er lovlig "piratkopiering", hvis du høster
>frø af en afgrøde, og derefter forærer nogle af frøene væk?

Det kommer svært an på om der er nogen som har rettighederne til den
afgrøde. Jeg høster f.eks selv frø af Primula veris, den er der ikke
nogen som har mere ret til end andre. (Men det er uden tvivl de fleste
nyere sorter af grøntsager/foderafgrøder som der er rettigheder på.).

At holde sig fra sorter som enkelte firmaer sidder på er helt fint - det
piner mig f.eks at alle mine ærter hvert år modner i løbet af 2-3 uger.
Det ville da være skønnere med nogle som blev ved i 4-5 uger eller mere.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 15-04-02 17:04

> SuperCool - problemet starter imidlertid allerede ved ovenstående, jeg
> har ingen anelse om, hvad denne "kniben" betyder - hvordan gør man og
> hvor?

Med at knibe menes, at fjerne et stykke af planten ved at knibe det af
mellem neglene. Det kan selvfølgelig også skæres eller klippes af.

Mange følger den praksis, at de fjerne de såkaldte sideskud på
tomatplanterne. Tomatplanerne har typisk én hovedstamme, og på denne sidder
der et antal grene (vil jeg mene det hedder). Lige oven over det sted hvor
"grenene" vokser ud, skyder der sideskud ud. Det er dem man fjerner -- og
helst imens de er helt små, da de ellers når at "stjæle" energi fra planten.

Det er dog ikke nødvendigt at fjerne sideskudene. Lader man dem vokse,
kommer der også tomater på disse. Det er dog (ofte) begrænset hvor meget
plads man har til rådighed, og der er selvfølgelig også grænser for hvor
mange fuldmodne tomater en plante kan nå at producere -- derfor knibning.

Som en afsluttende bemærkning, kan jeg fortælle, at min morfar sidste sommer
fjerne stort set alle blade på sine tomatplanter, på et tidpunkt, hvor de
var begyndt at danne frugter (han er ret gammel, og mente, at de ville have
godt af lidt mere lys, da bevoksningen var meget tæt). På trods af at
planterne nu ingen blade havde mere, nåede de alligevel at give mange modne
tomater. Dette er selvfølgelig ingen opfordring til at fjerne alle blade på
tomatplanter, men bare en belysning af, at man kan gøre meget "forkert", og
alligevel få et godt resultat -- ligesom man også kan gøre alt rigtigt og
blive dybt skuffet. Prøv dig frem!

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-02 17:57

On Mon, 15 Apr 2002 18:04:10 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>alligevel få et godt resultat -- ligesom man også kan gøre alt rigtigt og

Der er mange som fjerner bladene helt eller delvist, tomaterne modner
alligevel. Pakker du en grøn umoden tomat ind i avispapir og gemmer den
i et skab bliver den også rød.... Det påstås bare at hvis man lader
bladene sidde, så kommer der mere smag i tomaterne. På mig lyder det
meget fornuftigt, jeg lader altid bladene sidde.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 16-04-02 15:13

> [...]
>

> Der er mange som fjerner bladene helt eller delvist, tomaterne modner
> alligevel. Pakker du en grøn umoden tomat ind i avispapir og gemmer den

Her hos os høster vi gerne samtlige røde og grønne tomater når nattefrosten
begynder at sætte ind. De grønne tomater ligger så mørkt og køligt
(soveværelset) og modner. Vi har sommetider haft hejmeavlede tomater til
starten af december, men solmodne smager de nu ikke.....

>Det påstås bare at hvis man lader
> bladene sidde, så kommer der mere smag i tomaterne. På mig lyder det
> meget fornuftigt, jeg lader altid bladene sidde.

Det samme her. Bladene er trods alt motoren, og så kan de skygge så meget,
at man undgår de værste "grønne nakker" på tomaterne. Vi plejer dog at
fjerne en betraglig del af bladene sidst på sæsonen (september) for at undgå
for meget skimmel, samtidig med at alt, hvad der kan åbnes i drivhuset, står
åbent døgnet rundt.

Venlig hilsen
Lars