I disse mp3 dage
Fra : Neuman

Dato : 15-04-02 15:16

Danmarks Radio opfordrer på deres site til at indsende en CD/mp3 af musik
man har komponeret ud fra "Bastard"-princippet dvs. det er 2 sange der mixes
oven i hinanden (http://www.dr.dk/skum/kronometer/).

Da jeg gør DR opmærksom på den tvivlsomme lovlighed i dette får jeg at vide
at det skam er fuldt lovligt da det er til satirisk brug. Det er sgu da et
lamt svar eller hva'?

/Brian

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-04-02 14:37

"Neuman" <neuman@hotmail.com> skrev:

> Da jeg gør DR opmærksom på den tvivlsomme lovlighed i dette får
> jeg at vide at det skam er fuldt lovligt da det er til satirisk
> brug. Det er sgu da et lamt svar eller hva'?

Ja. Det kunne være du skulle sende DR et citat af lov om ophavsret §12,
hvori det bla. er angivet, at digital kopiering kun er tilladt til
personligt brug. Der er ikke nævnt noget om undtagelser i forbindelse
med satire.
Analog kopieriering er tilladt til privat brug men mon det omfatter
anvendelse i konkurrencer og lignende?

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-04-02 00:32

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> [...]
> ophavsret §12, hvori det bla. er angivet, at digital kopiering
> kun er tilladt til personligt brug. Der er ikke nævnt noget om

Jeg kan desværre ikke huske lov-kilden, men jeg er før stødt på den
med at man må "kopiere som man lyster" til satirisk brug.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-04-02 06:05

Henrik Stidsen skrev:

>Jeg kan desværre ikke huske lov-kilden,

§ 22.   Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
   overensstemmelse med god skik og i det omfang, som
   betinges af formålet.

> men jeg er før stødt på den
>med at man må "kopiere som man lyster" til satirisk brug.

Man må ikke kopiere som man lyster, men som anført ovenfor.

--
Bertel

Fra : Jesper V. Larsen

Dato : 18-04-02 09:23

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse >

> Man må ikke kopiere som man lyster, men som anført ovenfor.

Jeg er nu også helt sikker på, at man til satirisk brug har lov til f.eks.
at bruge en hel melodi med en anden tekst og den slags, uden begrænsning i
omfanget af "kopiering" af melodien.

Om DR's koncept falder herunder er så en anden sag.

Hilsen

Jesper V. Larsen - jesper-m@larsen.dk

Fra : Kim Jensen

Dato : 18-04-02 12:01

On Thu, 18 Apr 2002 10:23:10 +0200, "Jesper V. Larsen" <jesper-m@larsen.dk> wrote:

>Jeg er nu også helt sikker på, at man til satirisk brug har lov til f.eks.
>at bruge en hel melodi med en anden tekst og den slags, uden begrænsning i
>omfanget af "kopiering" af melodien.

DR er tidligere blevet dømt i en sag, hvor et satireprogram havde omskrevet
en af Michael Jackson´s sange ( noget med at "næsen falder af" ).

mvh,

Kim

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-04-02 12:35

<jesper-m@larsen.dk> wrote:

> DR er tidligere blevet dømt i en sag, hvor et satireprogram havde
omskrevet
> en af Michael Jackson´s sange ( noget med at "næsen falder af" ).

Blev de nu dømt, eller kunne de bare ikke opnå aftale med pladeselskabet?
(Sagen handlede kun om udgivelse af satireprogrammet på CD, hvis jeg ikke
erindrer helt galt)

/Per

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-04-02 19:33

Scripsit Kim Jensen <kj@hd.dk>

> DR er tidligere blevet dømt i en sag, hvor et satireprogram havde omskrevet
> en af Michael Jackson´s sange ( noget med at "næsen falder af" ).

Det er nok væsentligt at skelne mellem tekst og melodi. Hvis man i
satirisk øjemed sætter ny eller forvansket tekst til den eksisterende
melodi skal *komponisten* naturligvis have sædvanligt vederlag for
opførslen.

Det interessante er om den forvanskede *tekst* er omfattet af den
oprindelige tekstforfatters ophavsret. Det mener jeg at have læst at
den ikke er, så længe der klart er tale om en satirisk kommentar til
den oprindelige tekst. Og hvis teksten er helt ny, har den oprindelige
forfatter selvsagt ingenting at komme efter.

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-04-02 08:17

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> den oprindelige tekst. Og hvis teksten er helt ny, har den oprindelige
> forfatter selvsagt ingenting at komme efter.

Så vidt jeg husker, så var det melodien, som pladeselskabet lagde bånd på,
og først i det øjeblik sangen skulle udsendes på CD. Jeg grubler så lidt
over, om der er forskel på kotymen (skik og brug) afhængig af om det er
radioudsendelser eller salg af CD. Det kunne man jo godt forestille sig der
er.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-04-02 00:30

Jesper V. Larsen skrev:

>Jeg er nu også helt sikker på, at man til satirisk brug har lov til f.eks.
>at bruge en hel melodi med en anden tekst og den slags, uden begrænsning i
>omfanget af "kopiering" af melodien.

Så er det vel betinget af formålet?

Jeg sagde ikke at man ikke kunne citere meget under visse
omstændigheder. Jeg sagde at man ikke kan citere som man lyster -
og det fastholder jeg.

--
Bertel