Gratis Delphi 3 Professional
Fra : Lars Wiberg

Dato : 15-04-02 10:40

Hej alle,

Jeg mener at have hørt om, at Borland giver/gav Delphi 3 Professional væk
gratis i en periode. Jeg skal ærligt indrømme jeg ikke har de vildeste
midler til at indkøbe software for, så det ville være fikst hvis man stadig
kan opsnappe en gratis version et eller andet sted.

Nogen der ved noget om det?

Med venlig hilsen

Lars Wiberg

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 15-04-02 11:05

"Lars Wiberg" <lars_wiberg@#nospam#mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
stadig
> kan opsnappe en gratis version et eller andet sted.

Den har ligget på nogle CD'er fra diverse blade. Du kan jo altid downloade
TP 5.5 fra deres antique-side ) Alternativt er der Kylix. Jeg tvivler på,
at Borland vil kaste Delphi 3 i grams foreløbig, der der stadig findes
ganske mange udviklere der bruger produktet. Men mon ikke der kan findes
nogle, du kan få en evalueringeskopi af?

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 15-04-02 11:05

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 15-04-02 11:05

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 15-04-02 11:05

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 15-04-02 17:09

On Mon, 15 Apr 2002 11:39:37 +0200, "Lars Wiberg"
<lars_wiberg@#nospam#mail.dk> wrote:

> [...]
> midler til at indkøbe software for, så det ville være fikst hvis man stadig
> kan opsnappe en gratis version et eller andet sted.

Jeg ved ikke, om det kan hjælpe dig, men Delphi 6 Personal Edition er
(så vidt jeg forstår) gratis. Prøv at kigge her:

http://www.borland.com/delphi/personal/del6personal_keyanddown_steps.html

- Thomas

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-04-02 22:04

"Thomas Finnerup" <TF@Picco.dk> wrote in message
> Jeg ved ikke, om det kan hjælpe dig, men Delphi 6 Personal Edition er
> (så vidt jeg forstår) gratis. Prøv at kigge her:

Den er kun til ikke-kommercielt brug og der er ingen database-del med.
Hvis man kan klare sig med disse begrænsninger, er den et fint valg.

Hilsen
Uffe

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 16-04-02 06:26

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse

> Den er kun til ikke-kommercielt brug og der er ingen database-del med.
> Hvis man kan klare sig med disse begrænsninger, er den et fint valg.

Eller Internet, COM etc "ting"...Man kan lave hello-world programmer og den
slags, og så ikke meget mere. Desktopversionen havde dog været et fantastisk
værktøj for 5 år siden

Fra : Lars Wiberg

Dato : 16-04-02 07:54

Hej Uffe,

> Den er kun til ikke-kommercielt brug og der er ingen database-del med.
> Hvis man kan klare sig med disse begrænsninger, er den et fint valg.

Du har lige sagt de to ting der er afgørende .. Jeg skal bruge den til
kommercielt brug .. og jeg skal bruge database delen.

Med venlig hilsen

Lars Wiberg

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-04-02 09:45

Så er ebay din ven:

D3 Pro, 34 US$:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2016352589

D4 Pro, 100 US$:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2016998643

D5 Pro, 319 Euro:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2017172222

Hilsen
Uffe

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 16-04-02 13:18

> D4 Pro, 100 US$:
> http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2016998643
>
> D5 Pro, 319 Euro:
> http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2017172222

800 for D4pro og 2.400 for D5 pro? Det lyder godt nok dyrt - faktisk på
grænsen til tyveri!

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 23-04-02 21:07

On Tue, 16 Apr 2002 08:53:38 +0200, "Lars Wiberg"

>Du har lige sagt de to ting der er afgørende .. Jeg skal bruge den til
>kommercielt brug .. og jeg skal bruge database delen.

Well, hverken den udgave af delphi 3 der kom gratis med diverse blade,
og Delphi 6 Personal (som ganske rigtigt er gratis) må bruges til
kommercielt brug.

Mht. netwærks programmering er INDY (som følger med enterprise
versionen) gratis, og helt klart den bedste komponent pakke til
netwærks-programmering.

Mht. database, så har jeg altid laver databaser via records og
dynamiske arrays, har aldrig haft mangel på muligheder. Vil meget
gerne hører hvis der er nogle der kan argumentere for hvorfor man
skulle bruge diverse _store_ database programmer/dll's, når man nu kan
lave det så simpelt?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-04-02 22:46

"Bjarke Freund-Hansen" <rknews@impsoft.dk> wrote in message
> Well, hverken den udgave af delphi 3 der kom gratis med diverse blade,
> og Delphi 6 Personal (som ganske rigtigt er gratis) må bruges til
> kommercielt brug.

At D3 som kom med mange blade ikke må anvendes professionelt, må vist
være din egen idé. Jeg har en udgave af den her fra Alt om Data 1998, og
der er ingen begrænsninger knyttet til den.

> [...]
> gerne hører hvis der er nogle der kan argumentere for hvorfor man
> skulle bruge diverse _store_ database programmer/dll's, når man nu kan

F.eks. fordi man har behov for samtidigt at dele sine data med andre via
et netværk eller ønsker at anvende de indbyggede database kontroller
såsom DBgrid m.v.

Det undrer mig generelt, at du overhovedet kan betvivle nytten af
databaser.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 23-04-02 23:12

On Tue, 23 Apr 2002 23:45:42 +0200, "Uffe Kousgaard"
<uffe@routeware.dk> wrote:

> [...]

>være din egen idé. Jeg har en udgave af den her fra Alt om Data 1998, og
>der er ingen begrænsninger knyttet til den.

Der var tidligere en diskution omkring benyttelsen af den D3 der kom
med bla. AOD og KFA kommercielt i denne gruppe (ca. 1 år siden). Og
den endte afaik med at der var en der citerede LICENSE.TXT fra CD'en,
og de fledte blev enige om at det ikke var tilladt. Men jeg kan huske
forkert, er bare meget sikker på at det var konklutionen. Nu har jeg
ikke lige D3 CD'en her, men har du læst LICENSE.TXT og (tror den
hedder) DEPLOY.TXT igennem?

> [...]
>såsom DBgrid m.v.

>Det undrer mig generelt, at du overhovedet kan betvivle nytten af

Well, har bare generalt set BDE (og hvad der nu er af databaser) som
meget klosede, og synes det nogle gange er lidt for tungt at slæbe
rundt på, specielt hvis det er mindre programmer det handler om.

Jeg betvivler egenlig heller ikke databaser, for det er da stadig væk
en database jeg laver, når jeg laver en dynamisk array med en eller
anden record. Synes bare at de database muligheder der er på market
for tiden ofte bare er at gøre det hele besvægligere.

Mht. DBgrid osv. Så er det da bare og lave nogle rutiner til at smide
i en anmendelig grid, og tilbage igen. Og så eventuelt lave nogle
komponenter/units til det arbejde, og vupti; så har jeg mit eget
hjemmelavede database system.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-04-02 18:56

> [...]
> forkert, er bare meget sikker på at det var konklutionen. Nu har jeg
> ikke lige D3 CD'en her, men har du læst LICENSE.TXT og (tror den

Ja, jeg har netop læst dem begge og der står stadig ikke noget om nogen
begrænsninger - det gjorde der heller ikke for 1 år siden, da
diskussionen kørte sidst. Indholdet på cd'en er nøjagtig det samme, som
man kunne købe hos Borland. Lad mig citere fra AOD, oktober 98, side 97:

"Du læste rigtigt, vi snakker om fulde, ubegrænsede versioner - ikke
noget med tidsbegrænsninger, funktionsbegrænsninger eller andet pjat. De
virker, de er gratis og du kan bruge dem så længe du vil, til hvad du
vil."

Til gengæld er det altså D3 Standard, der er tale om (så trådens subjekt
er vildledende). Men den gang var der også database med i D3.

Hilsen
Uffe

Fra : Søren Mikkelsen

Dato : 25-04-02 13:47

"Bjarke Freund-Hansen" <rknews@impsoft.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 16 Apr 2002 08:53:38 +0200, "Lars Wiberg"
> <lars_wiberg@#nospam#mail.dk> wrote:

KLIP
> [...]
> gerne hører hvis der er nogle der kan argumentere for hvorfor man
> skulle bruge diverse _store_ database programmer/dll's, når man nu kan

Hvis du er sikker på at lagringsstrukturen i din database aldrig ændrer sig,
at databasen kun benyttes af 1 bruger af gangen, at andre applikationer,
hverken nu eller i fremtiden skal anvende databasen, at..... - så er der
ingen grunde til at anvende et DBMS

Men i alle andre tilfælde, vil det sparer dig for en masse besvær på lang
sigt.
Det er foreksempel langt fra utænkeligt at man på et tidspunkt, kunne have
behov for at ændre i lagringsstruktureren. F.eks tilføje et felt til en
record eller udvide længden af et eksisterende felt.

- Uden et DBMS må du som minimum modificerer alle rutiner, der tilgår
lagringststrukturen.
- Med et DBMS behøver du kun ændre de rutiner, der tilgår de ændrede felter.
(igen som et minimum).

Eller måske ønsker du på et tidspunkt at lade en anden applikation få adgang
til din database.
- Uden et DBMS må du selv skrive den synkroniseringsmekanisme, der skal
sikrer integritet og konsistens i databasen, når der udføres flere samtidige
ændringer på databasen.
- Med et DBMS slipper du for de problemer.

Det handler om at et DBMS øger skalerbarheden, tilgængeligheden og
sikkerheden i databasen.

VH Søren Mikkelsen.

DBMS kommer desuden i mange størrelser og kvaliteter, hvilket skulle gøre
det muligt at finde et passende DBMS til langt de fleste opgaver.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 06-05-02 22:21

On Thu, 25 Apr 2002 14:47:22 +0200, "Søren Mikkelsen"
<somi@wanadoo.dk> wrote:

>Det handler om at et DBMS øger skalerbarheden, tilgængeligheden og
>sikkerheden i databasen.

Jeg er overbevist, takker for de godt argumenter.

>DBMS kommer desuden i mange størrelser og kvaliteter, hvilket skulle gøre
>det muligt at finde et passende DBMS til langt de fleste opgaver.

Hmm, hvilke gode findes der, og til hvilke formål er de bedst?

Fra : Henning Petersen

Dato : 15-04-02 23:44

On Mon, 15 Apr 2002 18:09:23 +0200, Thomas Finnerup <TF@Picco.dk>
wrote:

> Jeg ved ikke, om det kan hjælpe dig, men Delphi 6 Personal Edition er
> (så vidt jeg forstår) gratis. Prøv at kigge her:

Kun i 60 dage, så det er ikke ligefrem at kalde gratis. Desværre

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-04-02 07:58

"Henning Petersen" <henning.petersen.020415@hpc.dk> wrote in message
> Kun i 60 dage, så det er ikke ligefrem at kalde gratis. Desværre

Forkert, med mindre du snakker om D6 Enterprise Trial Edition.

D6 Personal "udløber" ikke.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 16-04-02 13:27

> Forkert, med mindre du snakker om D6 Enterprise Trial Edition.
>
> D6 Personal "udløber" ikke.

Hvorfor står der så "60 days evaluation copy" [frit efter hukommelsen] uden
på CD'en?

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 23-04-02 21:07

On Tue, 16 Apr 2002 14:26:38 +0200, "David A. D. Konrad"
<david_konrad@hotmail.com> wrote:

>"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse

>Hvorfor står der så "60 days evaluation copy" [frit efter hukommelsen] uden
>på CD'en?

Delphi 6 Personal skal registreres, men også dette er gratis. Har det
selv, og har brugt det 3-4 måneder nu, uden at betale en krone.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 25-04-02 19:57

> Delphi 6 Personal skal registreres, men også dette er gratis. Har det
> selv, og har brugt det 3-4 måneder nu, uden at betale en krone.

OK. Alternativt kunne man pege på FreePascal, og en anden afart, jeg ikke
erindrer navnet på, der er ved at blive lavet til Linux, der er 100%
kompatibel med Delphi (svjv) og har en brugergrænseflade der ligner
Delphi's. Jeg læste kort om den i én af borland-grupperne, og så nogle ret
fede screenshots.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 01-05-02 21:32

On Thu, 25 Apr 2002 20:56:51 +0200, "David A. D. Konrad"
> [...]

>kompatibel med Delphi (svjv) og har en brugergrænseflade der ligner
>Delphi's. Jeg læste kort om den i én af borland-grupperne, og så nogle ret

Hmm, direkte fra hukommelsen mener jeg at Freepascal kun er kompatibel
med Delphi 1. Og ang. linux, så er der jo Delphi 6 Personal's bror
Kylex 2 Open.

Fra : Henrik Juhl

Dato : 16-04-02 20:17

Hej Thomas;

Ved ikke om du kan bruge informationen til ret meget men på Alt Om Data's
CD-ROM
Dec. 2000 ligger Inprise Borland Delphi vers. 4 i fuld gratis version.

Mvh
Henrik

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 17-04-02 10:52

"Thomas Finnerup" <TF@Picco.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke, om det kan hjælpe dig, men Delphi 6 Personal Edition er
> (så vidt jeg forstår) gratis. Prøv at kigge her:

Den blev i øvrigt udleveret gratis ved gårsdagens Web Services seminar på
SAS-hotellet...