Genladning. Godt råd.
Fra : Claus Johannsen

Dato : 15-04-02 10:36

Jeg har nogle færdigladede patroner, som er fedtede (indtørret smøremiddel)
efter en for dårlig aftøring.
Hvordan fjerner man det nemmest?

Claus. J

Fra : Henrik Nilsson

Dato : 15-04-02 11:31

Hvis det kun er hylsteret, der er fedtet, så ville jeg jade det sidde. Det
skader ikke, og det letter repetitionen. Selve projektilet må ikke være
fedtet.
Henrik Nilsson

Fra : EGON STICH

Dato : 15-04-02 16:16

Henrik Nilsson <henrik_nilsson@norddata.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cbaabf1$0$78780$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> skader ikke, og det letter repetitionen. Selve projektilet må ikke være

Du skal vist have dine lærepenge igen..
Dit råd er direkte livsfarligt, da indfedtede hylstre IKKE kan gribe fat i
kammervæggen, som det er meningen.
Derfor kan der opstå overtryk på låsen, med låsesprængning til følge.
Omtalt i alle de ladebøger jeg kender til..!!
Smut en tur på biblioteket, og læs lidt om sagerne, før du giver dig af med
at "rådgive" andre..!!

Angående fjernelse af fedtstof:
Klud med fortynder ell. lignende.

MVH Egon.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 15-04-02 20:07

Claus Johannsen <mailto:landkaergaard@zybermail.dk> skrev i
> Jeg har nogle færdigladede patroner, som er fedtede (indtørret
smøremiddel)
> efter en for dårlig aftøring.
> Hvordan fjerner man det nemmest?

Har du hylsetrommel eller hylsevibrator?

Oppi med dem, 15 - 30 minutter, tilsett gjerne et konjakkglass lighterfluid
i MEDIET.

ErikP

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 15-04-02 20:30

On Mon, 15 Apr 2002 19:07:17 GMT, "Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> wrote:

>Har du hylsetrommel eller hylsevibrator?
>
>Oppi med dem, 15 - 30 minutter, tilsett gjerne et konjakkglass lighterfluid
>i MEDIET.

Er du ikke smartere du heller???? Her HAGLER det med livsfarlige råd! Ferdig
ladd ammunisjon skal ALDRI tromles. Er det så vanskelig å fatte det? At det har
gått bra en rekke ganger kan nok hende, men det har også BEVISELIG gått
fryktelig galt mange ganger! Fett på ferdig ladd ammunisjon fjernes med en fille
fuktet i et eller annet løsemiddel! ikke noe annet! Den beste løsningen er
ganske enkelt å vaske hylsene før de lades ferdig.

Du aner ikke noe om at folk kan slumpe til å la patronene ligge enda lenger i
trommelen Erik. Du bør rett og slett ikke gi et slikt råd til folk. Om du selv
er sinnsyk nok til å gjøre slikt får være din egen sak, men ikke lur andre folk
til å gjøre det!

Brynjar

Fra : Erik Prestmo

Dato : 16-04-02 00:41

Dette hverken kan eller VET du noe om Brynjar.

Ammunisjonsfabrikkene bruker digre sementblandere til å gjøre samme jobben
med....

Tror ikke?

Well det er enkelt å sjekke :

Alle fabrikkene forsegler tennhettene med lakk.

Geco bruker rød. Det gjør S&B også. Forskjellen er at Geco tromler etter
lakking, derfor slites mesteparten av lakken bort, i motsetning til S&B.....

FFV gjør som Geco, men bruker grønn lakk.....

Amerikanske fabrikker bruker blank lakk, men du ser den, eller restene av
den, lett i et håndmikroskop....

LIVSFARLIG??

gå til Yahoogroups let opp

1911TechTalk@yahoogroups.com

eller enda bedre let opp

http://www.beast-enterprises.com

Snakk med Geoff Benze selv, han har testet dette gjennom årevis, og skrevet
ganske mye om det...

Det er ikke nødvendig å repetere alt man har hørt som om det er god fisk.

ErikP

Brynjar Harsvik <bharsvik@Fjerndetteonline.no> skrev i

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 16-04-02 10:40

On Mon, 15 Apr 2002 23:40:59 GMT, "Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> wrote:

>Dette hverken kan eller VET du noe om Brynjar.

-Men det gjør da altså tydeligvis du. Det var vel også du som høyt og tydelig
ropte at Erik Braathen og Svein Solli er idioter som ikke skjønner en dritt om
hjemmelading. Det er sikkert bare for å bevise sin totale inkompetanse at de i
en årrekke har advart mot å tromle ferdigladde patroner. At jeg ikke har skjønt
det!! Selvfølgelig går det de fleste ganger bra å tromle disse patronene. Men
det er bare en hake ved det: Det er nok at det går galt en eneste gang, så
slipper den hjemmeladeren som hørte på ditt geniale råd å tromle flere patroner.
Det er en viss mulighet for at han slipper å gjøre noe som helst igjen. -Men det
gjør vel ingen ting?

Brynjar

Fra : Erik Prestmo

Dato : 16-04-02 19:52

> [...]
tydelig
> ropte at Erik Braathen og Svein Solli er idioter som ikke skjønner en

Det er feil, jeg har tvert i mot gitt uttrykk for at jeg respekterer dem
høyt, og gjentatt det høyt og ofte, men ikke ofte nok tydeligvis.

Eller er det du som ikke følger med......

> [...]
patroner.
> Det er en viss mulighet for at han slipper å gjøre noe som helst

Jo jeg har sett de har advart - men de har ikke prøvd!

Følg lenkene, og om du er interessert kan jeg gi deg adressa til endel folk
som har jobbet på aktuelle steder.

De kan fortelle deg - som de tidligere har fortalt meg og en rekke andre på
Reloader-lister, hvor STORE tromler som brukes til dette formålet på diverse
ammofabrikker...

Det er- som jeg forsøkte å gi uttrykk for- endel gammel "viten" sopm ikke
holder mål når man undersøker det nærmere.

Mye ble forandret når svartkrutt gikk av mote, uten at "kjennskapen"
forandret seg av den grunn.

Let opp Geoff Beneze har er et frofriskende bekjentskap!

ep

Men for all del -

Fra : EGON STICH

Dato : 18-04-02 19:55

At "Tromle" eller vibrere færdigladet amm. er ganske enkelt sindsygt..!!
Det er da muligt, at fabrikkerne gør det, MEN: De har ganske andre
kontrollerede forhold end od i de små hjem.
Jeg synes det er underligt, at der kan komme så mange vanvittige "råd" fra
mennesker, der ganske tydeligt ikke aner etn klap om, hvad de giver sig af
med.
Læser i ikke faglitteratur om emnet, men nøjes med kællingesnak fra
jagthytterne, såkaldt "jægerlatin"?

Jeg lyder måske lidt skarp, men det skyldes at jeg ikke kan snuppe
opfordringer til selvmord fra tåbelige selvbestaltede "experter", der
tydeligt viser, de intet, eller kun lidt, ved.

MVH
Egon.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 19-04-02 02:03

EGON STICH <stich@get2net.dk> skrev i
> [...]
> opfordringer til selvmord fra tåbelige selvbestaltede "experter", der
> tydeligt viser, de intet, eller kun lidt, ved.

Lær deg engelsk og følg lenka jeg oppga og tenk etter selv....

Om fabrikkene bruker sementblandere, hvor mange ganger mere kraft gir de
tror du, enn en stakkars hylsetrommel?

ep

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 19-04-02 13:58

On Fri, 19 Apr 2002 01:03:16 GMT, "Erik Prestmo" <hfandrep@online.no>
wrote:

<snip>

>Lær deg engelsk og følg lenka jeg oppga og tenk etter selv....
>
>Om fabrikkene bruker sementblandere, hvor mange ganger mere kraft gir de
>tror du, enn en stakkars hylsetrommel?

Men er det ikke da medregnet en viss hastighetsøkning i brennhastighet
på kruttet på grunn av denne prosessen, i de ladedata fabrikken
bruker? Det synes jeg høres noget sannsynlig ut, spør du meg...

Slike beregninger inngår ikke i de ladedata som brukes av oss vanlige
ladere, i allefall...

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Erik Prestmo

Dato : 19-04-02 21:36

Jon Inge Bragstad <sivertbITTJNÅSPAM@online.no> skrev i
> [...]
> bruker? Det synes jeg høres noget sannsynlig ut, spør du meg...
>
> Slike beregninger inngår ikke i de ladedata som brukes av oss vanlige

Old viwes tales, John....

Moderne røysvbakt krutt, nåja ikke så svært moderne... Praktisk talt alt
røysksvakt krutt, bortsett fra det britiske "balistitt" som var lange
tråder......

- er egentlig en slektninga av gammeldags brennbar film, altså en slags
plast. Kornene er jævlig sterke - jeg har selv (ved et uhell!!) tromlet
ladde .357 Magum ladninger, i ganske mange timer.

Når jeg oppdaget fadesen, demonterte jeg og la kruttet under mikroskop.
Sammenlignet med orginalen.

Det var IKKE mere støv. Kornene hadde samme form og størrelse....

Så gikk jeg tilbake til mail fra Geoff Beneze og sammenlignet med hva han
hadde observert (dette var FØR han hadde fått opp sine egne sider).

Jeg kom til at jeg hadde observert det samme som han. Remonterte ladningene
og avfyrte dem i vitenskapens navn.

Det var kjedelige saker i forhold til forberedelsene. Det smalt som vanlig,
presisjonen var lik, rekylen var lik - kort sagt ingenting var endret.....

Du trenger ikke å tromle patroner i timesvis for å fjerne fett, 15 minutter
holder. En skånsom og sikker behandling.

Men for all del, tro bare på overlevninger fra Svartkruttets tidsalder. Jeg
ville ALDRI tromle patroner ladet med svartkrutt.....

Og hva andre gjør er meg knekkende likegyldig - undersøk på egen hånd, og
trekk egne konklusjoner. På denne gruppen eller på de norske njus-sidene for
den del LÆRER man ingenting, fordi det er samme kunskap som flyter rundt i
all evighet.

Man må til USA, der er markedet, DER er folka som KAN hjemmelading.

Visste man at det er flere hjemmeladere i USA enn Danmarks totalbefolkning?

ErikP

Fra : Erik Prestmo

Dato : 19-04-02 23:39

Et lite men godt råd til, som ikke bare gjelder dette med å tromle ladde
patroner, men det virker ekstra bra der:

Riv en slik papirduk til å moppe gulvet med i passende strimler og sleng
oppi tromler / vibrator sammen med patroner/tomhylser.

Disse dukene er antistaiske og trekker til seg smuss og støv!

helt perfekt, mediet holder seg MYE lenger og både tomme hylser blir
blankere og fettet forsvinner på halve tiden fra ladde patroner. 8 minutter
i tromler - det blir ikke bedre!

Klide: Geoff Beneze....... Se lenke i tråden over her....

ErikP

Erik Prestmo <hfandrep@online.no> skrev i

Fra : EXLEX

Dato : 23-04-02 12:46

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> skrev i en meddelelse

> Visste man at det er flere hjemmeladere i USA enn Danmarks
totalbefolkning?

Og formodentlig endnu flere idioter!!!

EXLEX

Fra : Erik Prestmo

Dato : 23-04-02 13:13

EXLEX <exlex@mail.dk> skrev i

> "Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> skrev i en meddelelse

> totalbefolkning?
>
> Og formodentlig endnu flere idioter!!!

Well, godt ord igjen....

ep

Fra : EXLEX

Dato : 24-04-02 09:39

> Well, godt ord igjen....

Ja, ja da......

EXLEX

Fra : Claus Johannsen

Dato : 15-04-02 22:15

> Claus Johannsen <mailto:landkaergaard@zybermail.dk> skrev i
> smøremiddel)
>
> Har du hylsetrommel eller hylsevibrator?

> Ja! Jeg har en hylstertromle, Men jeg havde nu ikke tængt mig, at blæse
hele hytten i luften, for at rengøre 100 færdige patroner.

> Oppi med dem, 15 - 30 minutter, tilsett gjerne et konjakkglass
lighterfluid
> i MEDIET.

Jeg bruger kun mine congjakglas til den rene vare, helst Sort Renoult eller
Otare.
Indtil videre har jeg kun prøvet at aftørre dem i husholdningssprit, men det
virker for dårligt

> ErikP

Claus J.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 16-04-02 00:41

Poenget var å slå lighterfluiden i mediet og ikke direkte på patronene, da
det KAN tenkes at tennhettene ikke liker det helt.

Fukte mediet litt, på forhånd og la vibratoren pusse vekk skitten i løpet av
et kvarters tid...

erikP

Fra : Freddie

Dato : 16-04-02 00:47

Hej allesammen
Jeg vil først gøre opmærksom på at selvfølgelig skal man ALDRIG! komme
færdigladet ammo i en hylster tumler, men problemet er nu ikke at der er
eksplosionsfare i tomleren. Det helt store problem er at krudtet inden i
patronerne kan ændre egenskaber helt radikalt når det tumbles. Der vil
oftest ske det at krudtet vil blive finere og derved mere
hurtigtbrændende, hvilket vil bevirke en trykstigning ved en eventuel
senere affyring, med deraf følgende risiko for en livsfarlig
kammersprængning!!!!
Rens hylstrene med lidt acetone på en klud, eller bare en ren
bomuldsklud, for hylstrene skal som der er gjort opmærksom på
selvfølgelig ikke være fedtede i våbnet, det kan være i yderste
konsekvens være direkte farligt. VH Freddie

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Prestmo

Dato : 16-04-02 10:47

Freddie <Freddie.news@kandu.dk> skrev i
> [...]
> selvfølgelig ikke være fedtede i våbnet, det kan være i yderste
> konsekvens være direkte farligt. VH Freddie

Enda en repetisjon av old vives tales!

Ammofabrikkene gjør dette hver eneste dag!

Krutt er faktisk plastisk, kan btraktes som en form for plast og er helvetes
seigt!

Er det noen som lader for pistol på en progressiv presse og har opplevd at
pressen plutselig stopper opp, uansett hvor mye vekt man legger på armen?

Jeg tenkte det ja!

Årsaken er selvsagt et kruttkorn, eller muligens to på feil plass - og det
kruttkornet har ikke tenkt å gi etter...

Gå til samme kilde som i annet svar og se en GRUNDIG diskusjon (på engelsk
riktignok...) om dette tema.

Krutt ødelegges ikke av en kort tur i tumler eller vibrator!

Krutt ødelegges ikke av LANG tur i vibrator heller - Geoff Beneze har et
part patroner som han har tumlet i månedsvis, tar ut noe patroner med jevne
mellomrom, trekker noen kuler, mikroskoperer kruttet, tømmer tilbake -
setter kulene og avfyrer over kronograf.

Så langt uten påviselig effekt.....

Dette skriver seg antakelig fra svartkrutttiden. Svartkrutt er noe annet.
Svartkrutt er porøse korn som destrueres ved relativt lett mekanisk
påvirkning.

Man skal aldri overføre erfaring fra ett område, ukritisk, til et helt
annet....

ErikP

Fra : jakti

Dato : 19-04-04 06:30

"Claus Johannsen" skrev d. 15-04-02 10:36 dette indlæg :
> Jeg har nogle færdigladede patroner, som er fedtede (indtørret
> [...]
Jeg syntes du genstand for en intern norsk strid af så kaldte
eksperter, prøv nu bare med en klud som er fugtet med petroleum ELLER
acetone, så skal du bare se.
Jeg går ikke ud fra du har så mange patroner at det er en uoverkommelig
opgave
MVH JENS>

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Johannsen

Dato : 20-04-04 09:56

Tak for svaret!! Selv om det er to år siden jeg stod med problemet, har de
samme hylstre været fyldt op flere gange siden. Det drejede sig om i alt 100
stk. som jeg en sen aften havde ladet, og ikke orkede at skulle til at
aftørre. Fem dage efter var de umulige at aftørre på normal vis. Jeg brugte
lidt rensebenzin på kluden, og det gik da også fint af, men det var da lidt
mere besværlig.
Jeg lærte at man skal ikke lade flere end man får aftørret samme dag.

Claus.