Nedlagt virksomhed sælger en grund??
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-04-02 09:47

En virksomhed E sælger i marts 2002 en grund til en anden virksomhed W.
Men virksomhed E er nedlagt allerede sidste år, hvordan kan det hænge
sammen? Jeg mener, en nedlagt virksomhed er vel at betragte som en død
person, og at en død person skulle sælge sit hus 1½ år efter sin død er
jo ret utænkeligt. Hvordan er gyldigheden af en sådan handel?

Mvh Maria

Fra : Jakob Paikin

Dato : 15-04-02 11:34

On Mon, 15 Apr 2002 08:47:14 +0000 (UTC), "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>person, og at en død person skulle sælge sit hus 1½ år efter sin død er
>jo ret utænkeligt. Hvordan er gyldigheden af en sådan handel?

Den er formentlig god nok - men der mangler massevis af oplysninger
for at kunne vurdere det:

1) Hvilken juridisk form havde virksomheden? Selskab (A/S, ApS) eller
personligt drevet? Hvis det var et selskab, betyder "nedlagt" så at
selskabet er opløst (ved konkurs eller frivilligt), eller at det blot
ikke driver aktiv virksomhed længere?

2) Hvem var tinglyst ejer af grunden? Selskabet, en person, en fond,
et andet selskab (moderselskab f.eks.)?

--
Jakob Paikin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-04-02 15:09

> [...]
> personligt drevet? Hvis det var et selskab, betyder "nedlagt" så at
> selskabet er opløst (ved konkurs eller frivilligt), eller at det blot

Virksomhederne er ApS, og i cvr-registret står den sælgende virksomhed
blot som ophørt den 24.1.2001.

> 2) Hvem var tinglyst ejer af grunden? Selskabet, en person, en fond,
> et andet selskab (moderselskab f.eks.)?

Hmm, jeg fandt blot oplysningen i statstidende og studsede over at en
ophørt virksomhed kunne sælge en grund 1½ år efter lukningen. Jeg har
ikke checket om de rent faktisk også ejede den, men det gik jeg ud fra
- hvordan sælger man ellers en grund?

Mvh Maria

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 15-04-02 16:07

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> ophørt virksomhed kunne sælge en grund 1½ år efter lukningen. Jeg har
> ikke checket om de rent faktisk også ejede den, men det gik jeg ud fra

Nu må du ikke forveksle tinglysning med selve salget.

Der kan have været forhold, der gør at det først
tinglyses nu, men det er da noget tid - 5 kvartaler,
næ, der kan være krav i grunden, der skal indfries /
aflyses først.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Jakob Paikin

Dato : 15-04-02 16:23

On Mon, 15 Apr 2002 14:08:47 +0000 (UTC), "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>ophørt virksomhed kunne sælge en grund 1½ år efter lukningen. Jeg har
>ikke checket om de rent faktisk også ejede den, men det gik jeg ud fra

Det kan være i forbindelse med at selskabet ophørte, at grunden er
blevet solgt. Men af forskellige grunde kan tinglysningen måske have
trukket ud el.lign.

Men jeg forstår godt at du undrede dig - men det behøver ikke være så
mystisk endda

--
Jakob Paikin