Ændring af karry pulvers sammensætning
Fra : Tom Frank

Dato : 15-04-02 08:24

Hej,

Jeg har fået noget karry pulver fra en ven, da han har fået fejlleverance.

Fejlleverancen går ud på at karry'en er forkert sammensat og derfor smager
bittert, når den er tilberedt.

Da jeg ved at karry er sat sammen af flere forskellige krydderier, lyder mit
spørgsmål, hvad er det for et krydderi som man har kommet for meget i som
har gjort den bitter ? Og kan man komme noget af de andre krydderier i som
neutralisere den bitter smag ?

Mvh Tom Frank

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-04-02 16:11

Tom Frank skrev:

> hvad er det for et krydderi som man har kommet for meget i som
> har gjort den bitter ?

Jeg gætter på bukkehornsfrø.

// Klaus

Fra : Henrik

Dato : 15-04-02 19:37

Gurkemajen er en anden mulighed....

H.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 16-04-02 06:28

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> skrev följande i meddelandet...

> hvad er det for et krydderi som man har kommet for meget i som
> har gjort den bitter ?

Som du siger, - Karry er ikke ét krydderi, -men mange.
Og der er næsten lige så mange blandinger, som der er husmødre i Indien.
Det blandes af fx, koriander, bukkehornsfrø, kommen, muskat, kardemomme,
nelliker, ingefær, kanel, sennepsfrø, chili, ginseng, spidskommen, og -
altid - peber. Det får sin gule farve fra gurkemeje.

Jeg vil som Klaus også antage, at det er indeholdet af for mange
bukkehornsfrø, der har gjort den bitter - netop fordi det har en lidt
karakteristisk bitter smag.

OBS! Hvis det indeholder for mange bukkehornsfrø.
Det siges nemlig at Bukkehornsfrø i tidligere tider, har været anvendt
blandt haremskvinder i paladserne for at holde elskovsstemningen i gang.
Bukkehorn indeholder østrogenlignende stoffer, som kan være særlig
erotisk stimulerende etc..

> Og kan man komme noget af de andre krydderier i som neutralisere
> den bitter smag ?

Mon ikke det kan afhjælpe lidt på den bitre smag, hvis man svitser det
sammen med en smule løg el. evt. sukker, når der skal tilberedes.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

I en tid hvor danskerne bliver federe og federe, har sukkersyge som
aldrig før og drikker litervis af sukkerklæbrig cola, er de små
succeshistorier også værd at tage med. Og en sådan er Ernæringsrådets
undersøgelse af danskernes fødevareforbrug.
http://politiken.dk/nsf/henvis.asp?PageID=208522

Fra : Tom Frank

Dato : 16-04-02 09:22

Sjovt nok. Det har jeg prøvet med løg og/eller sukker. Løgen tager lidt af
bitterheden, men den er stadigvæk dominerende. Sukker gør det samme men har
bare den ulempe at karryen bliver for sød, da den ikke fjerne bitterheden
helt.

Mvh Tom Frank