Gødskning af haven
Fra : Bente Christensen

Dato : 15-04-02 06:21

Jeg har nogle spørgsmål vedr. spredning af gødning i haven.

Kan man kun sprede gødning i regnvejr?

Kan man bruge svovlsur amoniak til en græsplæne fyldt med mos?
Det er, hvad man har solgt os i en DLG-forretning.

Hvis man vil opløse gødning i en 10 liters vandkande, hvor meget gødning
skal der så i?
Her tænker jeg på, hvis man har et bed, der ser ud til at skulle forkæles
lidt.

På forhånd tak for hjælpen
Bente.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 15-04-02 19:06

Bente Christensen skrev:

> Kan man kun sprede gødning i regnvejr?

Jeg plejer gerne at sprede i tørvejr. Men inden da, har jeg "luret",
at det vil regne lidt efter. Det har dog sket, at jeg er blevet
snydt, og så må jeg i gang med vandsprederen. Ellers bliver der let
svidningsskader på planterne.

> Hvis man vil opløse gødning i en 10 liters vandkande, hvor meget gødning
> skal der så i?

Jeg bruger en anden måde: 400 g. NPK-gødning (23-3-7) opløses i en
dunk med 4 l. vand.

Jeg har nu en forrådsopløsning, som jeg hælder en skvæt (ca. 1 dl.)
i en 10 l. vandkande. Med denne blanding vander jeg så div. planter
gennem sommeren - det trives mine blomster m.v. vældig med.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-02 19:21

On Mon, 15 Apr 2002 20:05:38 +0200, Svend Erik Bertelsen
<nospam@sebjoiner.private.dk> wrote:

> [...]
>at det vil regne lidt efter. Det har dog sket, at jeg er blevet
>snydt, og så må jeg i gang med vandsprederen. Ellers bliver der let

Ikke forstået? Hvis du spreder i tørvejr, og planterne er tørre, så vil
gødningen (jeg går ud fra vi snakker såkaldt kunstgødning (Mark, gentag
efter mig: Puesmåev så vil det da bare trille af planterne og lande
på jorden uden at svide noget. Det eneste jeg har oplevet gødningen blev
hængende i var en sankthansurt engang, men den skulle sådan set slet
ikke have haft noget...

Men er planterne bare dugvåde så kan det sagtens svide. Men det syntes
jeg også godt det kan hvis man spreder det i regnvejr, medmindre det
ligefrem styrtregner.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 15-04-02 19:54

Mads Lie Jensen skrev:

> Ikke forstået? Hvis du spreder i tørvejr, og planterne er tørre,

Det er ikke så rart at sprede kunstgødning i regnvejr. Så jeg spreder
gerne, når der bygeaktivitet. Men det har altså snydt mig, med den
regn, som jeg troede, der kom lidt efter gødskningen.

> Puesmåev...

Wa betyjer det do? Ka a æt få det øversat til midtjysk

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-02 20:32

On Mon, 15 Apr 2002 20:54:28 +0200, Svend Erik Bertelsen

>Det er ikke så rart at sprede kunstgødning i regnvejr. Så jeg spreder
>gerne, når der bygeaktivitet. Men det har altså snydt mig, med den
>regn, som jeg troede, der kom lidt efter gødskningen.

Så forstår jeg bedre. Gør det i tørvejr. Der sker jo ikke noget ved at
det ligger et par dage inden der kommer regn.

>Wa betyjer det do? Ka a æt få det øversat til midtjysk

Jeg kan ikke midtjysk. Jeg kan faktisk knap nok vendelbomål
Men jeg er sikker på at Mark vil være i stand til at oversætte til dansk

http://www.gartneriet.dk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 15-04-02 19:29

Svend Erik Bertelsen skrev:

> Jeg bruger...

Desværre kom jeg til at skrive 4 l. vand til forrådsopløsningen.
Det er en fejl. Sådan skal blandingsforholdet være:

400 g. NPK-gødning (23-3-7) opløses i en dunk med 5 l. vand.

Beklager fejlen!

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-04-02 18:11

Bente Christensen <bentec@mail.tele.dk> skrev i en
> Jeg har nogle spørgsmål vedr. spredning af gødning i haven.
>
> Kan man kun sprede gødning i regnvejr?

Det kan man godt. Men med handelsgødning er det sikrest
på tørre blade, så gødningen ikke hænger fast og svider som det
allerede er nævnt.

> Kan man bruge svovlsur amoniak til en græsplæne fyldt med mos?
> Det er, hvad man har solgt os i en DLG-forretning.

Det kan du sagtens. Men det er ikke nogen god ide.
Sagen er at sv.a. er den sureste gødning vi har, den tærer ganske
kraftigt på kalken i jorden - derimod er den udmærket i surbundsbedet.
Brug den til rhododendron, lyng m.v. Den indeholder ikke fosfor eller
kalium.
En bedre egnet kvælstofgødning er kalkammonsalpeter, der også er
langt billigere.
Eller måsle allerbedst en NPK-gødning - 16-5-12, 21-4-10 m.fl.
Vælg en klorfri, så kan den bruges i køkkenhaven.

> Hvis man vil opløse gødning i en 10 liters vandkande, hvor meget gødning
> skal der så i?

Mineralgødninger spredes bedst ud med hånden. Ingen grund til at
opløse dem først. Gødningsvandet kan blive hængende på bladene og
svide dem ret kraftigt.

> Her tænker jeg på, hvis man har et bed, der ser ud til at skulle forkæles
> lidt.

Man bør forkæle alle bede!
Det væsentligste er at dosere gødningen korrekt.
Du kan læse lidt om mængder på:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen

På siden om planteernæring står de vejledene normer for nogle
landbrugsafgrøder - på faq/oss er der en afsnit om havegødskning.

Per A. Hansen