Guds folk 2 - Jeg blev aldrig klogere :-)
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 14-04-02 23:19

Så vidt jeg kan forstå, siger man at Jøderne er Guds eget folk?
Men hvad betyder det helt præcist idag?
Og hvad betyder det forhold for os kristne?
______
Disse spørgsmål endte i en uendelig lang diskussion som jeg ikke kan finde
hoved og hale på.
Kan det lade sig gøre at diskutere på et andet plan?

Er der nogen der kan gøre rede for hvilke trosamfund der står for hvad i
dette spørgsmål?

Med venlig hilsen
Stig Nørgaard Jepsen

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 14-04-02 23:21

> Er der nogen der kan gøre rede for hvilke trosamfund der står for hvad i
> dette spørgsmål?

Hermed mener jeg selvfølgelig de forskellige kristne trosamfund.

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-04-02 01:23

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>finde hoved og hale på.
> Kan det lade sig gøre at diskutere på et andet plan?

Lad os starte på en frisk, - og jeg lover ikke at indvolvere mig i en
sådan diskusion igen!

Og en god start ville være at læse denne artikkel:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-029.htm

Her bliver der talt om, hvilke kendtetegn der i Bibelen sættes på Guds
folk!

> Er der nogen der kan gøre rede for hvilke trosamfund der står for
> hvad i dette spørgsmål?

Det ville nok være lettere at henvise dig til en håndbog om dette! Er
det ikke Politikkens Forlag der har udgivet sådan en håndbog! Prøv at
spørg på Biblioteket.

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : MartiN

Dato : 15-04-02 01:37

On Mon, 15 Apr 2002 00:19, Stig Nørgaard Jepsen wrote:

> [...]
> ikke kan finde hoved og hale på.
> Kan det lade sig gøre at diskutere på et andet plan?"

Jeg kan blot sige, at vi nok er mange, der 'lider med dig'
i denne sag... Men for det første har spørgmålet jo været ganske
meget omdiskuteret i den seneste tid, så det er svært at vide
hvor det enkle svar, som jeg forstår du efterlyser, sku' findes.

For det andet er vi som bekendt igang med at pløje det
hele igennem og støver af og til nye aspekter op -hvad nok måtte
synes en kende frustrerende set fra din side. Dog håber jeg, at
du finder nogen herinde, som formår at fatte sig i korthed uden
at lave noget af en kortslutning.

Nu ved jeg heller ikke i hvilket omfang du kender selve
bibelteksten. For det er jo ligesom nøglen til at begå sig i
denne gruppesammenhæng. Ellers har du måske adgang til
en bibelordbog?... Et ganske nyttigt stykke 'værktøj!'

Men hvis jeg skulle bringe dig lidt på sporet af hvad vi er oppe
imod, når det gælder besvarelsen af dit udmærkede spørgsmål,
så læs engang her:
"Se, jeg skænker dig nogle af Satans synagoge, af dem som
kalder sig jøder, skønt de ikke er det." (Johs.Åb. 3,9.)

>"Er der nogen der kan gøre rede for hvilke trosamfund der
>står for hvad i dette spørgsmål?"

Jeg har ikke overblik over dette -og muligvis er diverse
menigheder faktisk delt med hensyn dertil...

--
Mvh, pmn.

Fra : E.Dalgas

Dato : 15-04-02 08:27

Stig Nørgaard Jepsen <stigen@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cb9fff9$0$83509$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> hoved og hale på.
> Kan det lade sig gøre at diskutere på et andet plan?

Det kan lade sig gøre, men om der også bliver det, er lidt usikkert i DKLK.
Hvor er det filmen "knækker" for dig i forhold til den diskussion du
hentyder til ??

> Er der nogen der kan gøre rede for hvilke trosamfund der står for hvad i
> dette spørgsmål?

At Israel fortsat er Guds ejendomsfolk, er udbredt accepteret på tværs af
forskellige trossamfund. Det er hvad der lægges i denne accept af Israel,
som adskiller de kristne. Nogle skelner skarpt, andre mindre skarpt og andre
igen, slet ikke i deres læsning af Bibelens skrifter - men fælles hos disse
er dog at på et direkte spørgsmål, vil denne anerkendelse i forhold til
Israel gælde.

--

E.Dalgas