Blackhawk down
Fra : Bo

Dato : 14-04-02 20:56

Har lige været inde og se den, uha en film, jeg har aldrig set en mere
realistisk krigsfilm, den er 99,99 % tæt på de virkelige begivenheder.

Bo

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 14-04-02 20:59

Bo skrev:

> Har lige været inde og se den, uha en film, jeg har aldrig set en
> mere realistisk krigsfilm, den er 99,99 % tæt på de virkelige
> begivenheder.

Mit bud vil være, at den er omkring 20-30% korrekt i forhold til de
virkelige begivenheder.

--
Mvh. Peter

Fra : Windom Earle

Dato : 14-04-02 21:30

> Mit bud vil være, at den er omkring 20-30% korrekt i forhold til de
> virkelige begivenheder.

Da jeg aldrig selv har været i krig, vil jeg ikke diskutere procentvis
realitet. Jeg mener dog at Black Hawk Down formår at rive én mere ind i
scenerne, da den ikke når at kappe over i den sædvanlige "go USA!"-
mentalitet. Der er selvfølgelig de obligatoriske kliche'er: "Tell my mom and
dad that I fought well", men det kan vel ikke undgås.
Det man måske kan kritisere er hele den ide med at de alle er helte i det
amerikanske militær og aldrig efterlader nogen osv. På den anden side ved
man jo ikke hvordan det er at være lige dér, midt i kampene. Det er vel kun
naturligt at man danner et familieforhold med sine kammerater, når man er
sammen så lang tid. Der er sikkert gået mange timer med at interviewe folk
som var til stede under begivenhederne. Så mon ikke vi skal kalde den
autentisk med et seervenligt præg?

Fra : damn

Dato : 18-04-02 21:32

Jeg tror jeg vil starte en krig før jeg ser den for så at se om den holder.

Fra : hljensen

Dato : 14-04-02 22:38

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Mit bud vil være, at den er omkring 20-30% korrekt i forhold til de
> virkelige begivenheder.

Hvad basere du det på ?

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 14-04-02 22:46

hljensen skrev:

> Hvad basere du det på ?

Det samme som Bo baserer sit 99,9% på. Og på Zekis glimrende anmeldelse
og kritik af filmen.

--
Mvh. Peter

Fra : Kong Kent

Dato : 14-04-02 22:56

> Det samme som Bo baserer sit 99,9% på. Og på Zekis glimrende anmeldelse
> og kritik af filmen.

Jeg tror nu at den er mere i nærheden af de 99,9% korrekt i forhold til de
virkelige begivenheder end de 20-30%. Vores egen jægersoldat B.S.
Christiansen sagde jo at den var meget nøjagtig lavet, og han må jo om nogen
vide hvad han taler om idet det er hans træningskammerater der var dernede!
Jægerne træner jo med U.S. Marines, Navy Seals osv...

--
Kent.
icq # 105788206

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 14-04-02 22:59

Kong Kent skrev:

> Jeg tror nu at den er mere i nærheden af de 99,9% korrekt i
> forhold til de virkelige begivenheder end de 20-30%.

Måske. Mit gæt var da også mest ment som en provokation mod den
urealistisk høje procentsats 99,9%.

> Vores egen jægersoldat B.S. Christiansen sagde jo at den var
> meget nøjagtig lavet, [...]

Ja, det er rigtigt. Jeg var nu også meget overrasket over, hvor positiv
han var.

--
Mvh. Peter

Fra : Martin M.

Dato : 14-04-02 23:41

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> wrote:

> Det samme som Bo baserer sit 99,9% på. Og på Zekis glimrende anmeldelse
> og kritik af filmen.

Hvad syntes du _selv_ om filmen?

Jeg syntes selv, den var umådelig god - faktisk en af de bedste krigsfilm
jeg nogensinde har set.

Zekis anmeldelse var sådan set ok bortset fra, at jeg mener, at hans fokus
på det negative i, at filmens fordrejer visse sandheder er ude af
proportioner. Det er meget muligt at en af de såkaldte "helte" fra
Mogadishu, blev dømt for pædofili, hvilket jo er en tragisk affære. At man
så ændrer hans navn i filmen, mener jeg bare ikke gør filmen dårlig.

Derimod ser jeg, en dybt underholdende, meget flot og fængende film, som jeg
godt ved er _delvist_ baserede på autentiske begivenheder. Og med delvist
mener jeg, at det meste er autentisk, med undtagelse af navneskiftet og få
andre ting, jeg dog ikke lige kan huske.

Mit bud er, at omkring 70-80% er autentisk...

Mvh Martin

Fra : Bo

Dato : 15-04-02 07:12

Der er enkelte ting der er udladt, bl.a bliver Rangerne genforsynet midt om
natten med et helicopter drop, en kæmpe chance at tage, men da de ikke havde
ret meget amo tilbage.

den samme "littlebird som lander ved den første helicopter og bjerger to
overlevende forsøger også at gøre det samme ved Durants, men de må flyve
igen.

Eller er der ikke væsentlige ting der afviger.

Bo

Fra : Bo

Dato : 15-04-02 07:08

Der tager du fejl, jeg basere det på ´bogen som filmen er lavet ud fra!!!!

Desuden har en af vores mest anerkendte soldater B.S Christiansen udtalt at
den er meget korrekt, han kender flere af dem der deltog i aktionen

Bo

Fra : Jens Thomsen

Dato : 15-04-02 11:32

"Bo" <nospambonanza@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> den er meget korrekt, han kender flere af dem der deltog i aktionen

Nå. Gør det så det til en bedre film?

Jeg er ikke meget for procenter. Jeg kigger udelukkende på, hvordan filmen
fungerer. Og som film synes jeg ikke, BHD er meget mere end en tak over
middel.

MVH
Jens

Fra : Jens Thomsen

Dato : 15-04-02 11:46

"Jens Thomsen" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke meget for procenter. Jeg kigger udelukkende på, hvordan filmen
> fungerer. Og som film synes jeg ikke, BHD er meget mere end en tak over
> middel.

Det lyder måske lidt selvmodsigende.

Jeg mener såmænd bare, at det ikke giver meget mening at skille enkelte
felter ud, når man diskuterer film. Man må nødvendigvis kigge på helheden,
og hvordan de elementerne spiller sammen. For hvis filmen er 90% realistisk
(og hvad definerer I egentligt som realisme? Det hændelsesmæssige? Det
kamptekniske?), kan vi så bedømme skuespillet som 60%, historien som 30%,
fotografi som 90% og lyd som 75%? Er det en brugbar metode?

Film er ikke en eksakt videnskab.

MVH
Jens

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 15-04-02 12:07

"Jens Thomsen" <ingen@ingen.dk>
> (og hvad definerer I egentligt som realisme? Det hændelsesmæssige? Det
> kamptekniske?)

Det er også det, der undrer mig - der må siges at være forskellige
former for realisme, og man kan næppe heller konkludere, at en
film er 99,9% realistisk, blot fordi den følger handlingen i en
bestemt bog.

Så vidt jeg ved, er filmen blevet kritiseret for ikke at gengive
årsagerne til og baggrunden for konkflikten i nogen særlig grad,
og da noget af det væsentligste ved en krig vel må være dens
årsager, så kan det vel også betegnes som en slags manglende
realisme.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Bo

Dato : 15-04-02 20:47

> Nå. Gør det så det til en bedre film?

Det var ikke det snakken gik, men om hvor tæt på den virkelige begivenheder
filmen kom

Bo

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-04-02 07:55

Peter Bjerre Rosa <peter@filmsvar.dk> escribió en el mensaje de noticias
a9cn22$are$1@sunsite.dk...

> Mit bud vil være, at den er omkring 20-30% korrekt i forhold til de
> virkelige begivenheder.

Hvordan maaler man procentvis realitet korrekthed i en krigsfilm? Det
har jeg altid undret mig over

Fra : Kevin & Tina

Dato : 16-04-02 10:12

Ja men så er der da en person der ved hvad virkeligheden er.
Det er der ellers rigtig mange mennesker der diskuterer hele tiden verden
over, men nu kan vi bare give dem et link.
LOL
VH kevin

> Fra: "Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com>
> Dato: Tue, 16 Apr 2002 08:55:21 +0200
> Emne: RE: Blackhawk down
>
> Peter Bjerre Rosa <peter@filmsvar.dk> escribió en el mensaje de noticias
> a9cn22$are$1@sunsite.dk...

Snip

Fra : Kevin & Tina

Dato : 16-04-02 10:13

> Fra: "Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com>

> Peter Bjerre Rosa <peter@filmsvar.dk> escribió en el mensaje de noticias
> a9cn22$are$1@sunsite.dk...

Snip

Fra : Stefan Holm

Dato : 16-04-02 17:55

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> writes:

> Hvordan maaler man procentvis realitet korrekthed i en krigsfilm?

korrekhed i filmen
--------------------------*100%
korrekthed i virkeligheden

--
"I killed something in a convent last night."

Fra : Bo

Dato : 15-04-02 21:04

Ok lad mig korrigere lidt:

Jeg har aldrig set så god en krigsfilm, jeg synes at den giver et godt
billede af hvad der skete den dag, og at den ligger meget tæt på de
virkelige begivenheder, det er sikkert.

Det jeg skrev var at den lå 99,99% tæt på den virkelige begivenheder, ikke
at den var 99,99 % realistisk, der altså en forskel
Realisme er nok en meget personlig ting.

Mht til at efterlade sine kammerater, så høre det med til historien at de
soldater der deltog var Rangers (elite-infanteri) og Delta (USA's special
styrker) soldater, begge enheder har en lang tradition for aldrig at
efterlade kammerater på slagmarken såfrem det overhoved er muligt

Desuden er det noget sludder at kritisere den for ikke at gengive bagrunden
for konflikten, det gør den meget korrekt i starten.

Endvidre skal man huske at det jo ikke var USA der havde en problem med
Aieded, men F.N, da han jo huggede nødhjælpen, USA stillede bare de styrker
til rådighed der var brug for, sammen med pakistanerne osv

Bo

Fra : Tenzel Kim

Dato : 15-04-02 21:55

Bo wrote:

> Desuden er det noget sludder at kritisere den for ikke at gengive bagrunden
> for konflikten, det gør den meget korrekt i starten.

Det er rigtigt nok at det bliver beskrevet. Men det sker i et antal
indkopierede tekster og på film fungerer det nu engang ikke ligeså godt
som rent faktisk at vise begivenhederne på en eller anden måde. Ville de
forklare det hele i tekst skulle de slet ikke ha filmatiseret BHD men
bare lade folk nøjes med at læse bogen. Personligt ville jeg ha
foretrukket at de havde gjort lidt mere ud af forhistorien så jeg rent
faktisk havde et forhold til det de skulle ind og lave. Tør vædde på at
soldaterne har fået en klart bedre forklaring på forholdene og
begivenhederne der nødvendiggjorde denne mission.

Tenz.

Fra : Martin M.

Dato : 15-04-02 23:21

Uanset hvad folk mener om filmen Black Hawk Down, så så jeg lige, at DR2
tirsdag aften sender Udefra, som angiveligt går bag om hændelserne i
Mogadishus gader i 1993.

Det kunne måske være meget interessant at følge med i.

Programmet sendes kl. 22.00

Mvh martin

Fra : Mørch

Dato : 16-04-02 19:01

Hmm...Realistisk? Lad os snakke lidt om Stalingrad.. Se, det er realisme

Mvh
_Moerch

Fra : Kevin & Tina

Dato : 17-04-02 09:15

Hvis Stalingrad er realisme
Så se E.T.
Realisme er et subjektivt begrab ligesom virkeligheden
Film er fiktion.
'

Fra : Peter P

Dato : 18-04-02 22:12

"Mørch" <juggernaut@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Hmm...Realistisk? Lad os snakke lidt om Stalingrad.. Se, det er realisme
>
> Mvh
> _Moerch

Eller serien "Kammerater i krig" sendt på DR2 sidste efterår/vinter