Kcal / FedtEnergi%
Fra : Mette Frederiksen

Dato : 14-04-02 20:08

Hejsa!

Nu har jeg været på kcal-tælle-livsstil-ændring i en uge!!??! Jubiii..
Skulder klap til mig!!!! For det er længe siden jeg har haft det så godt!
Motivationen er bare helt i top! *S*

Men men... Jeg vil da lige høre...

Skal jeg tage væsentlig hensyn til hvor høj en FE% der er i planen? hvis
bare jeg bliver mæt af de Kcal jeg skal have så er det vil fint?

eller er jeg helt galt på den her? Skal jeg i holde den under 20%

Jeg har ikke regnet på hvordan energifordelingen er i kostplanen og gør det
nok heller ikke lige i første omgang! *S*

Jeg har følgende mål for min kostplan og hver punkt skal være fuldt
tilfredsstillende for mig før jeg går videre med næste punkt! *S*

1: Få lavet en stabil kostplan og lære at leve efter den... *S* En plan der
passer lige præcis til min krop og mine behov (et af mine behov er at jeg
skal have faste rammer!!!)

2: Se på Energifordeling og se om den kan tilpasses bedre?!?!? overvejer
fodeling på:
50% kulhydrat
30% protein
20% Fedt

3: Se på glykemisk index og tilpasse planen så hurtige kulhydrater bliver
afløst af langsomme *S*

Hvad siger i?!?!?! Skal jeg bare koncentrere mig om at tælle mine kcal? og
så spinge op og ned på de 2 næste punkter?!?!

hvad vil i mene er mest fornuftigt?!?!?

På forhånd tak for hjælpen!

Mette

ps.. spiser lige nu 2600 kcal om dagen og regner med at skære ned til 2200
kcal... *S* hvor ligger "sultegrænsen" jeg vil jo helst ikke sætte min
stofskifte i stå! *S*

--
^~^
http://www.valo.dk

Fra : Girlie

Dato : 14-04-02 22:29

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!

> Hvad siger i?!?!?! Skal jeg bare koncentrere mig om at tælle mine kcal? og
> så spinge op og ned på de 2 næste punkter?!?!

Det første lyder meget indviklet...jeg ville starte med kcal-tælling. Så
finder du lynhurtigt ud af hvilke madvarer der mætter dig bedst og holder
dig mættest i længere tid. Udfra det træffer du dine madvalg og holder dig
indenfor dine kalorier.
Hvis du får problemer med at vælge hvad der mætter mest osv, så kan du jo
begynde at regne på fe% og diverse gly. indexer for at få en rettesnor til,
hvad der er "bedre" at spise, så du får mest muligt mad ud af dine kalorier.

MHT sultegrænsen tror jeg du skal langt længere ned - omkring 1000-1500 -
kommer jo an på din nuværende størrelse.
Jeg er så lille på alle leder at spiser jeg over 1200 kcal, så tager jeg
lige så stille og roligt på....
Surt...*g*

Fra : Lene Bagge

Dato : 15-04-02 06:30

Kalorietælling kan hjælpe langt hen ad vejen, men jeg tror bestemt det er en
god ide at have fordelingen af de energigivende stoffer (protein, kulhydrat
og fedt) med i overvejelserne. Mht. til din fordeling synes jeg, du satser
på for meget protein. De nordiske næringsstofanbefalinger siger
55-60% kulhydrat
10-15% protein
20-30% Fedt

Jeg ved også godt, at nye undersøgelser viser, at det ikke gør noget at
skære i fedtindtaget til fordel for proteinerne, men tænk på, at dit
fedtindtag ikke bliver for lavt, da du så vil få svært ved at optage dine
fedtopløselige vitaminerne, men også på, at det kun er i en periode nyrerne
kan holde til et øget proteinindtag, og ikke overdrevet højt !!

God vind fra en gammel "Fnidderpige" - Lene :)

Fra : Merete

Dato : 15-04-02 13:01

Tja, det er vist igen et "religions"-spørgsmål, det med kulhydrat eller
protein.

Jeg er på en 1200 kcal diæt fra en autoriseret diætist, og der er
fordelingen

47 % Kulhydrat
36% Protein
17% Fedt

Det giver mig 1432 g mad om dagen, hvilket jeg sagtens kan blive mæt af.
Selvom man lige skal vænne sig til at spise mindre og undvære brød

Hilsen
Merete

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 15-04-02 17:38

> Jeg er på en 1200 kcal diæt fra en autoriseret diætist, og der er
> fordelingen

Ja min holdnign er at alle er forskellige og derfor reagerer vore kroppe
forskelligt! *S*

Jeg er bare så nysgerrig! virker det?!?!?! jeg synes 1200 kcal lyder af så
lidt!!! når jeg så tænker på at jeg guffer 2600 kcal... WOW! Men jeg har
jo så også fundet ud af at jeg ikke taber mig ved 2600 kcal.. men jeg tager
heller ikke på! Niks nu bliver næste kostplan på 2200 kcal *S*

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre mere om din kost plan på de 1200
kcal... *S*
Mvh Mette

Fra : Merete

Dato : 16-04-02 10:25

Hej Mette

Ja, den virker for mig. Eller, det vil sige, den virkEDE i efteråret 2001,
hvor jeg tabte 12 kg på 15 uger. Men så blev jeg ramt af en af
massefyringerne i september, og det er pokkers svært at være på kur, når man
går herhjemme... ( Jeg mangler stadig at tabe 5 kg, men jeg har holdt
vægttabet på de 12, og jeg forventer ikke mere, mens jeg går hjemme.

De 1200 kcal er fordelt på:

Morgen: 4 dl cheasy yoghurt + fromage frais
Snack: 2 skiver knækbrød
Frokost: 250 g salat + to halve rugbrød m 100 g magert pålæg
Snack: 1 æble
Aften: Forret af 15 g franskbrød m 20 g laks på, derefter 150 g magert kød +
200 g grøntsager + 180 g kartofler.

Til aften laver jeg normalt en 1/4 pose frosne ovnkartofler (Nettos
kartoffelbåde), for jeg gider sjældent skrælle kartofler selv

Hilsen
Merete

Fra : Girlie

Dato : 16-04-02 13:50

Mine 1200 kcal er således:

60 gr. Kellogs All bran + en håndfuld rosiner
Skummetmælk
Cocio Light (hvis jeg er ved at dø af sult om formiddagen)
En fiberbolle (der er mange typer efterhånden) m/fedtfattigt pålæg,
fedtfattig mayo, karse og salt og peber - det må godt smage af lidt.
Cocio Light til dessert
Til eftermiddagssnack: 2 stk. fiber knækbrød med en anelse marmelade eller
pålægschocolade eller Mou Tomatsuppe (der 125 kcal i de bøtter man køber!)
Aften: f.eks. lidt ris, lidt kylling ell. 2 fiskefrikadeller f.eks og
posesovs (tilberedt uden fedtstof men med skumetmælk).
Tilbehør er masser af salat, der skal tygges - broccoli, blomkål, ærter,
majs, iceberger, radisser osv..!!!

Ja, jeg bliver mæt, men jeg føler da også sult ind i mellem...men det er
altså meget naturligt. Jeg tror let vi kan vænne maven til en tilstand af
konstant mæthed.
Man dør ikke af at være en anelse sulten:)

Fra : Lene Bagge

Dato : 16-04-02 17:32

>Man dør ikke af at være en anelse sulten:)

Nej det gør man bestemt ikke, men jeg tror vi er mange der er enige om, at
lige netop sulten er en stor faktor når det gælder om at "falde i" .... så
vil jeg bestemt hellere indtage de flere kalorier (jeg får ca. 2100 pr dag),
lade vægttabet gå langsommere og være MÆT hele tiden, men det er
selvfølgelig en "smagssag"

Mvh. Lene.

Fra : Girlie

Dato : 16-04-02 18:39

"Lene Bagge" <leenees@e-postboks.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dag),
> lade vægttabet gå langsommere og være MÆT hele tiden, men det er

Jeg vil også gerne kunne spise 2000 kcal om dagen, men tager desværre på af
alt over 1200-1300 kcal (jeg vejer 44-45 kg, 150 cm).
Så jeg må nøjes, men mit energibehov er så heller ikke så stort, da min krop
er så lille:)
Jeg skal lige tabe mig 2 kg mere for at nå mit mål, og med 1200 kcal går det
også meeeeeget langsomt nu...især når en weekends udskejelser bringer mig
tilbage til udgangspunktet den foregående mandag....*G*

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 17-04-02 17:47

Altså sikke nogle finde forslag til Lette kostplaner.... er der andre der
ligger inde med lign. kostplaner?!?!?! Jeg vil da gerne høre om dem...
Uhmm.. jeg tror også lige jeg skal have købt nogle cocio light! *S*

Mvh mette

--
^~^
Har du vundet i Lotto før?

Fra : Lene Bagge

Dato : 18-04-02 15:13

Hejsa

Min madplan kan f.eks. se sådan ud (jeg har lavet forskellige muligheder til
de enkelte måltider):

Morgenmad - 420 kcal

55 g havregryn =189kcal
30 g rosiner =94kcal
150 g skummælk =52kcal
175 g juice =78kcal

Mellemmåltid - 210 kcal

10 g knækbrød =31kcal
20 g marmelade =55kcal
150 g æble/pære/app. =87kcal
10 g rosiner =32kcal

Frokost - 525 kcal

60 g rugbrød (2 sk.) =140kcal
70 g grovbolle (1/1) =189kcal
15 g leverpostej =20kcal
15 g hamburgerryg =17kcal
20 g ost =37kcal
20 g kalkunpølse =29kcal
250 g kærnemælk =93kcal

Mellemmåltid - 210 kcal

30 g rugbrød = 70kcal
150 g banan = 140kcal

Aftensmad - 525 kcal

75 g pasta (rå) =266kcal
100 g kød =140kcal
200 g grøntsager =100kcal

Mellemmåltid - 210 kcal

175 g kakaomælk =107kcal
10 g knækbrød =31kcal
10 g marmelade =28kcal
20 g ost =37kcal

I weekenderne kan jeg godt forkæle mig selv om aftenen med f.eks.

59 g vingummi=209kcal

57 g lakrids=208kcal

Håber det gav lidt inspiration !

Mvh. Lene

Fra : Kristin Andreassen

Dato : 18-04-02 22:51

"Mette Frederiksen" skrev

> [...]
> ligger inde med lign. kostplaner?!?!?! Jeg vil da gerne høre om dem...
> Uhmm.. jeg tror også lige jeg skal have købt nogle cocio light! *S*

Jeg har lavet min egen kostplan som jeg følger dagligt, med enkelte
variationer i valg af frugt og grønt. Jeg plejer at skrælle nogle gulerødder
som jeg tager med og spiser i løbet af dagen, men du ved jo selv hvilke
grøntsager du bedst kan lide. Jeg prøver at spise grøntsager frem for brød,
hvis jeg får brug for noget ekstra. Her er et eksempel på en typisk dags
kostindtag:

Morgenmad:
En portion cornflakes med skummetmælk og et lille drys rosiner,
en skive rugbrød med mager ost eller fx. røget kalkunfilet,
et stykke frugt, fx en pære.
(Hvis jeg møder klokken 7 på arbejde den dag spiser jeg cornflakes derhjemme
og tager rugbrødsmadden og frugten med på arbejdet).

Formiddagsmåltid:
Et stykke frugt, evt. en gulerod.

Frokost:
To skiver rugbrød med magert pålæg,
en tomat eller en gulerod,
et glas mælk eller bare vand.

Eftermiddagsmåltid:
Et stykke frugt og evt. en rå gulerod (eller tomat, eller rød peber osv.).

Aftensmad:
Ca. 150-200 g torskefilet (eller et andet magert stykke kød),
kartoffelbåde med skræl, stegt i ovn,
100 g dampet broccoli.

Når jeg spiser efter ovenstående kostplan i løbet af dagen føler jeg faktisk
ikke sult på noget tidspunkt. Hvis jeg får lyst til noget godt, tager jeg en
enkelt firkant mørk chokolade eller en flødebolle (dog ikke hver dag). På
det område er det nok meget forskelligt, hvad der "virker" for folk. Nogle
mennesker vil jo hellere have vingummi Det skal lige nævnes, at jeg
træner styrke- og konditræning tre gange om ugen ved siden af. Konstruktive
kommentarer til min kostplan er meget velkomne!

V.H. Kristin.