Hyldeblomstsorbet + vurdering af menu + fo~
Fra : Heidi

Dato : 14-04-02 18:38

Jeg vil til en tre-retters middag på lørdag gerne lave hyldeblomstsorbet
til dessert, og har efter en del søgen på google fundet nedenstående
opskrift på url:http://www.hoi.mobilixnet.dk (Birthes Madside):

---

Hyldeblomstsorbet
6 personer

5 dl brun hyldeblomstdrik
1 spsk citronsaft
3 æggehvider
Pynt:
limeskiver
evt, ristede mandlspitter

Bland drikken med citronsaften og stil den i en metalform i fryseren og
lad det fryse til grødet konsistens. Pisk æggehviderne meget stive og
rør dem i. Kom sorbeten i frysern i mindst 1 time. Server i frosne glas.
Garner med limeskiver og ristede mandelsplitter.

---

Jeg er dog lidt i tvivl om der med 5 dl brun hyldeblomstdrik menes den
ufortyndede saft man kan købe, bl.a. fra Rynkeby - bliver det ikke noget
forfærdelig sødt stads? Og er det strengt nødvendigt at fryse isen i en
metalbeholder? Sådan en ejer jeg nemlig ikke, og vil helst undgå at
skulle ofre penge på en sådan fætter lige nu.

I øvrigt vil jeg gerne lige have en mening eller to om resten af menuen,
dvs. om det hele "passer sammen".

Til forret havde jeg en reje-rissalat i tankerne, med dressing af
mayonnaise og creme fraiche (måske gjort lidt mere slankevenlig),
citronsaft, karry og salt, og fyld af rød peber, porre, æble, ris og rejer, og
så en flute til.

Hovedretten en svinemørbrad med fyld af parmaskinke og ost, og dertil
ris (evt. med vilde ris), sovs lavet af mørbrads-afkog, fløde, bouillon og
hvidvin, og dertil dampede grøntsager (jeg har indtil videre broccoli og
små gulerødder i tankerne).

Og så sorbeten til dessert. Til forret (og evt. hovedret) en hvidvin, som så
også skal bruges i sovsen - og her ville det måske også være rart med
et tip - den må ikke være for dyr, og heller ikke for tør. (Jeg plejer at
købe Liebfraumilch når jeg en sjælden gang selv skal købe hvidvin, da
jeg ved at jeg kan lide den, og at den ikke er for sur - men jeg er absolut
åben for andre forslag
Vinen skal helst kunne købes i feks. Rema1000, Spar, eller til nød
Føtex, A-Z eller OBS.

På forhånd tak for alle forslag og kommentarer.

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-04-02 22:41

"Heidi" <nospamheidi@adslhome.dk> writes:

> [...]
> fløde, bouillon og hvidvin, og dertil dampede grøntsager (jeg har
> indtil videre broccoli og små gulerødder i tankerne).

Jeg tror der bliver lidt for meget ris. Men hvis du skulle få et
afbud, så må du da godt maile mig. :) Det lyder rigtig lækkert.

/Trine

Fra : Heidi

Dato : 16-04-02 06:37

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse news:ug01wod13.fsf@trinekc.dk...
> "Heidi" <nospamheidi@adslhome.dk> writes:

[snip - menu>

> Jeg tror der bliver lidt for meget ris. Men hvis du skulle få et
> afbud, så må du da godt maile mig. :) Det lyder rigtig lækkert.

Jeg har godt nok selv tænkt tanken - men til forretten skal der ikke
bruges ret meget ris, og til hovedretten havde jeg tænkt mig at bruge
brune ris (hvide til forretten), så mon ikke det går alligevel?

Men tak for responsen - jeg er bange for at der nok ikke bliver nogen
afbud, men jeg skal have dig i tankerne

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-04-02 17:16

"Heidi" <nospamheidi@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
> mayonnaise og creme fraiche (måske gjort lidt mere slankevenlig),
> citronsaft, karry og salt, og fyld af rød peber, porre, æble, ris og

Gewürtzstraminer fra Alsace
Kraftig ikke tør med et blomsterduftagtig præg (er ikke god til
bagsideettiketlyrik).

> [...]
> hvidvin, og dertil dampede grøntsager (jeg har indtil videre broccoli og

Lettere (oftest = billig) chianti, beaujolais evt. en kraftig hvidvin (f.eks
Gewürtzstramineren)
Undgå de meget udbredte og pt. særdeles populære primitivobaserede
italienere. Mange billige modevine er alt for kraftige til denne ret.
Personligt ville jeg kigge på en bourgogne - men udvalget er som regel
uinteressant i de fleste forretninger. Men havde jeg muligheden ville f.eks.
en Volnay være fin med sin lidt feminine karakter.

> Vinen skal helst kunne købes i feks. Rema1000, Spar, eller til nød
> Føtex, A-Z eller OBS.

Aner ikke hvad Rema1000 har.

vh
Jan