Kødboller mere kogefaste?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 14-04-02 16:36

Når jeg laver boller og karry, ville jeg gerne at de boller jeg laver bliver
mere faste end de bliver.
Jeg bruger (ca) 400 gram svinekød, 2 æg, lidt mælk, hvedemel, 1 løg
(finthakket) og salt og peber. Jeg koger i ca. 10 minutter.
Hvad kan jeg tilsætte for at gøre dem mere kogefaste?

Mvh Thomas

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-04-02 17:43

[Thomas Hjort | Sun, 14 Apr 2002 17:36:09 +0200]

>Når jeg laver boller og karry, ville jeg gerne at de boller jeg laver bliver
>mere faste end de bliver.

Ah, sådan har min kæreste det også :)

>Jeg bruger (ca) 400 gram svinekød, 2 æg, lidt mælk, hvedemel, 1 løg
>(finthakket) og salt og peber. Jeg koger i ca. 10 minutter.

Jeg ville nok bruge kalv/flæsk istedet for rent svinekød, og nøjes med
ét æg og evt. holde tilbage med mælken og evt. tilsætte lidt mere mel -
afhængig af hvor vådt kødet er.

>Hvad kan jeg tilsætte for at gøre dem mere kogefaste?

Ovenstående - og heller ikke at koge dem ved alt for kraftig kogning; de
skal stivne ved en stille boblen :)

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Svend Andersen

Dato : 14-04-02 18:45

dsl54291@vip.cybercityfjern.dk writes:
> [...]
>(finthakket) og salt og peber. Jeg koger i ca. 10 minutter.
>Hvad kan jeg tilsætte for at gøre dem mere kogefaste?

Væk med mælken, riv løget i stedet for at hakke det.
Lad farsen hvile en time i køleskab.

Hilsen Svend A

Fra : Claus Lerbech Jensen

Dato : 19-04-02 08:06

Nej nej nej..... det rigtige svar er et gammelt huske råd Kartoffelmel.....
det giver stivelse i dine kødboller.... du skal lave dine kødboller som du
plejer og når du normalt er færdig skal du bare tilsætte lidt
kartoffelmel..... og så bliver dine boller faste......