Påkørsek af umarkeret entreprise
Fra : Kristian Elholm

Dato : 14-04-02 16:03

Hej !

Jeg hedder Kristian og søger en paragraf i loven der forpligter
indehaveren af et entreprise, underforstået opførelse af lygtepæl, til
at markere og evt. afskærme entreprisen for at sikre synlighed overfor
trafikanter.

Sagen er den at jeg sidste sommer kører ind på P-Pladsen ved Aldi på
Roskildevej i København. Jeg skal ind og handle som jeg tidligere har
gjort og kører op foran forretningen. Imidlertid er forretningen under
modernisering hvilket bl.a. også betyder at de er ved at plante en
lygtepæl midt på pladsen, midt i en P-bås. Forretningen er med andre
ord lukket hvorfor jeg vælger at køre igen.
Pladsen er stor og åben og indkørsel sker som på en traditionel
benzintank, her er bare ikke noget tankanlæg, men kun en stor åben
plads. Hvad jeg ikke ser er at den her lygtepæl som står lige foran
min køler i ca. 1 m. afstand. Da jeg har været på pladsen før er der
ikke andet end at orientere sig efter udkørslen igen og evt. andre
trafikanter. Der er ingen på pladsen overhovedet, jeg sætter bilen i
gear, kører frem... og stopper med en lygtepæl en 1/2 m. inden i min
bil.
Rimelig chokeret bemærker jeg nu den her lygtepæl som er af den grå
type i ca. 10 cm. diameter. Den er ikke afskærmet, som man f.eks.
ville gøre hvis der var tale om et hul i jorden og desuden falder den
i med asfalt og de omkringliggende bygninger.
Jeg har taget billeder der viser at pælen er under opførelse, d.v.s
der stikker ledninger ud af toppen ca. 5 m. oppe i luften og sendt dem
til forsikringsselskabet, som nu har kørt en sag der primært har
bestået i at finde frem til entrepriseindehaveren ( jeg havde fra
starten underrettet dem om det var ALDI) og selskabet (Zurich) har
efterfølgende sendt et brev til ALDI for at spørge hvad de syntes om
sagen...
Jeg behøver vist ikke at fortælle hvad de skrev.

OK, jeg har påkørt en pæl der ikke var afskærmet, men vil hævde at
der bør være et ansvar for afskærmning på samme måde, som hvis der
tale om et hul i jorden, man kan falde i hvis det er mørkt eller man
på anden måde ikke kan se hullet.
Efterfølgende har ALDI markeret pælen med et relativt stort skilt i
kraftige signalfarver, hvilket kan være ensbetydende med erkendelse af
ansvar.

Bilen er repareret, Zurich betalte regningen, jeg fik en
præmieforhøjelse om måtte sluge selvrisikoen, mens synderen gik fri.

Jeg vil være dybt taknemmlig, hvis der er nogen i dette forum der kan
hjælpe med en opfølgning på denne mail.

De venligste hilsner
superfly@post.tele.dk
Kristian Elholm

Fra : Peter G C

Dato : 14-04-02 16:13

Kristian Elholm <superfly@post.tele.dk> skrev:

Hejsa

[klip]

> [...]
> præmieforhøjelse om måtte sluge selvrisikoen, mens synderen gik fri.
>
> Jeg vil være dybt taknemmlig, hvis der er nogen i dette forum der kan

Du har ikke rigtig noget at komme efter. Som jeg læser dit indlæg, så er du
selv ansvarlig for skaden.

Du kører ind på noget, der ligner en byggeplads og kører ind i en lygtepæl
(!).

Du vil nok sige, at der er tale om en parkeringsplads - det kan vi måske
blive enige om. Men på mange af de parkeringspladser jeg har, er der også
helt almindelige lygtepæle uden afskærmning.

Men vent og se, om der er andre der har en mening om dit uheld.

For at svare helt præcist på dit spørgsmål: der er (vist) ingen bestemmelse
i nogen lov, der angiver, at pælen skal være afmærket.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-04-02 16:54

superfly@post.tele.dk (Kristian Elholm) skrev 14 Apr 2002 08:03:07 -0700

>plads. Hvad jeg ikke ser er at den her lygtepæl som står lige foran
>min køler i ca. 1 m. afstand.

Og det skulle altså være entreprenørens skyld.?

> [...]
>trafikanter. Der er ingen på pladsen overhovedet, jeg sætter bilen i
>gear, kører frem... og stopper med en lygtepæl en 1/2 m. inden i min

Jeg tror du skal være glad for at entreprenøren ikke forlanger
erstatning for evt. skade på lygtepælen.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-04-02 17:08

On 14 Apr 2002 08:03:07 -0700,
Kristian Elholm <superfly@post.tele.dk> wrote:
> [...]
> Jeg har taget billeder der viser at pælen er under opførelse, d.v.s
> der stikker ledninger ud af toppen ca. 5 m. oppe i luften

Du er kørt ind i en 5 meter høj stander, som du ikke har set.
Hvor høj mener du pælen skal være for at du some bilist med
rimelighed kan se den ?

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Per Riber

Dato : 14-04-02 17:20

14 Apr 2002 08:03:07 -0700 skrev superfly@post.tele.dk (Kristian
Elholm):

> [...]
>præmieforhøjelse om måtte sluge selvrisikoen, mens synderen gik fri.
>
>Jeg vil være dybt taknemmlig, hvis der er nogen i dette forum der kan

Du har min fulde sympati. Jeg har selv været ude for noget lignende og
ærgrede mig gul og grøn...

Tror desværre ikke der er andet at gøre end at se sig lidt bedre for
en anden gang :-/

--
mvh Per

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-04-02 18:46

superfly@post.tele.dk (Kristian Elholm) skrev :

>Jeg behøver vist ikke at fortælle hvad de skrev.

Henvisning til en optiker ?

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Fra : Peter G C

Dato : 14-04-02 18:57

jan@stevns.net <jan@stevns.net> skrev:

[klip]

> Henvisning til en optiker ?

Slambert!

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-02 18:56

Kristian Elholm skrev:

>plads. Hvad jeg ikke ser er at den her lygtepæl som står lige foran
>min køler i ca. 1 m. afstand.

Den er lidt svær at sluge. Kan du uddybe? Var det mørkt? Havde
den samme farve som pladsen? ...

--
Bertel

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 14-04-02 23:39

"Kristian Elholm" <superfly@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indehaveren af et entreprise, underforstået opførelse af lygtepæl, til
> at markere og evt. afskærme entreprisen for at sikre synlighed overfor

Tror jeg du skal lede meget længe efter.

> [...]
> ville gøre hvis der var tale om et hul i jorden og desuden falder den
> i med asfalt og de omkringliggende bygninger.

Falder den ind i farverne fra alt omkring den? Himlen osv for så er den da
ret godt indfarvet.

> [...]
> der bør være et ansvar for afskærmning på samme måde, som hvis der
> tale om et hul i jorden, man kan falde i hvis det er mørkt eller man

Hvorfor? Noget der er mindst 5 meter højt, det bør man se. Håber da du ser
busserne du kører forbi.

> Jeg vil være dybt taknemmlig, hvis der er nogen i dette forum der kan
> hjælpe med en opfølgning på denne mail.

Jeg ville nok undlade at fortælle nogen jeg kender om det lille uheld, hvis
det var mig. Jeg kan nok finde billigere måder at blive til grin på.
--

Mvh. Kai Hoffmann
www.hoffmann.cc

Fra : H.J.Suurland

Dato : 15-04-02 12:07

"Kristian Elholm" <superfly@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Rimelig chokeret bemærker jeg nu den her lygtepæl som er af den grå
> type i ca. 10 cm. diameter.
Jeg er rimelig chokeret over at du overhovedet må køre bil med det syn du er
udstyret med.
Vær glad for at det var en lygtepæl og ikke et menneske.

MVH/Hans