Billet fra Thailand
Fra : Marianne Eskildsen

Dato : 14-04-02 13:42

Hejsa.

Jeg ved ikke om jeg er det rigtige sted, men jeg håber jeg kan få lidt
hjælp!

Min svoger er autist ( ligesom Rainman ). Han ville til Thailand med et
charterselskab for omkring en måned siden. Hans plan var så at, han
ville blive derned og ikke komme hjem igen. Han skulle bare gifte sig,
for så ville han få permanent opholdstilladelse. ( Det vidste jeg ingen
ting om ).

Han gik ind til Alletiders rejser og købte en billet til kr 14.000,00.
I det beløb var der ingen afbestillingsforsikring med, og dagen før han
skulle afsted, ringede han til mig for at fortælle, at han havde købt en
billet, men kunne ikke komme afsted, fordi han ingen pas havde.

jeg blev noget forbavset og ringede til Alletiders rejser. Jeg fortalte
dem hvordan det hele hang sammen, og at hans plan var at blive dernede,
hvilket vi ikke ville have at han gjorde, da han hverken kan noget sprog
eller kan forsørge sig selv.

De gik med til at udbetale knap 5.000,00 tilbage til min svoger.
Da han fik pengene i hånden, gik han direkte til Spis rejser og købte en
afbestillingsrejse, hvor han tog afsted dagen efter han havde fået sit
pas, den 22. marts 2002.

Da han skulle have været hjem igen var han ikke med flyet, vi gik og
ventede hele weekenden på, at han dukkede op, og vi fik ham efterlyst
herhjemme. vi fik at vide af paskontrollen at han havde været med på
passagerlisten, men om tirsdagen ringede han til hans mor, og sagde at
han manglede penge til at komme hjem ( Han var altså stadig i Thailand
). Hun sendte ham penge via en Spisguide, men han kom ikke. Hans bror
havde også sendt penge til ham via guiden til billetten, men han kom
heller ikke der.

Nu har han ringet til mig for at få hjælp, men jeg vil ikke sende ham
penge, for jeg stoler ikke på ham mere.
Jeg vil gerne købe en billet til ham, men hvad skal jeg gøre?
Han er i noget der hedder Patong ( Det staves muligvis anderledes ), men
hvordan gør jeg det?
Han snakker om at der er en afgang til Danmark nu på onsdag, men jeg ved
ikke om det passer.

Jeg håber på jeres hjælp.

Med venlig hilsen

Marianne Eskildsen

gertogmarianne@mail.dk

Fra : Bonnie

Dato : 14-04-02 19:03

Hej Marianne

åååh det lyder jo som et mareridt.

Det eneste jeg kan hjælpe dig med er at jeg ved at man hos de forskellige
flyselskaber, kan forudbetale billetten. Og så slipper du jo for at sende
ham penge, direkte i hvertfald.

Men det vil jeg anbefale dig at du snakker med de forskellige flyselskaber/
charterselskaber om. Det er svært at vide hvad de har at byde på.

Hilsen Bonnie

Fra : Kraack

Dato : 14-04-02 21:36

> [...]
> Jeg vil gerne købe en billet til ham, men hvad skal jeg gøre?

Det er muligt at bestille og betale en billet i Danmark som din svorger så kan hente i lufthavnen den dag han skal rejse hjem. Mig bekend er det (desværre) kun på ruteselskaber dette er muligt. Charterselskaberne sælger nemlig som regle ikke enkelt billetter. Men det kan jo være de gør undtagelser.

En anden ting er så at du skal være helt sikker på hvor han befinder sig - altså hvad byen hedder så du kan bestille billetten fra den rigtige lufthavn. Når det er klart, så ring rundt til de forskellige luftfartsselskaber (Thai airways er et godt bud) og hør hvad en billet koster.
Spørge evt. også hvad en returbillet koster - den er nogen gange billiger end en enkelt og man behøver ikke at bruge den anden billet.

Håber det hele ordner sig og din svoger kommer vel hjem igen.

Venlig hilsen
Anne Mette

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 14-04-02 22:15

Hej

"Marianne Eskildsen" <gertogmarianne@mail.dk> wrote:

>Jeg vil gerne købe en billet til ham, men hvad skal jeg gøre?
>Han er i noget der hedder Patong ( Det staves muligvis anderledes ), men
>hvordan gør jeg det?

Hm - Ja det var jo en lidt trist sag. - Men mit umiddelbare bud er at
du kontakter dit nærmeste Spies kontor, hvis du bor i nærheden at eet,
så tag derhen istedet for at ringe, evt. der hvor din svoger har købt
sin billet, bed om at tale med en 'overordnet' person som har beføjelser
til at træffe beslutninger, sæt vedkommende grundigt ind i situationen,
og forehold vedk. at din svoger jo har købt og betalt for en
returbillet, selv om han så af ukendt grund ikke har benyttet
tilbagerejsen.

Han har ikke noget krav på at blive transporteret tilbage til Dk, da han
jo tilsyneladende er udeblevet fra det fly han skulle ha' været med
hjem, men hvis du 'taler godt for dig' ved jeg af erfaring at meget kan
lade sig gøre i den branche, og hvis der alligevel er et tomt sæde på
flyet har det ingen økonomisk betydning for Spies om de transporterer
din svoger hjem på hans "gamle" billet.

PS: Jeg har ikke checket hvorvidt Spies flyver charterfly eller med
rutefly til Thailand, hvis sidstnævnte er tilfælde kan det være mere
problematisk, men prøv !

--
M.v.h. Ole®

Fra : Eliasen

Dato : 15-04-02 05:47

"Marianne Eskildsen" <gertogmarianne@mail.dk> wrote in message
> Hejsa.
>
> Jeg ved ikke om jeg er det rigtige sted, men jeg håber jeg kan få lidt
> hjælp!

Først og fremmest tager du kontakt til en af Danmarks tre repræsentationer i
Thailand. Der er to i Bangkok og en i Pattaya. Hvis din svoger *er* i
Patong, er det nok den danske ambassade i Bangkok, der kan yde den største
hjælp.

De kan kontaktes ad denne vej:

Royal Danish Embassy,
10 Soi Attakarn Prasit
South Sathorn Road
Bangkok 10120
Tlf.: (2) 213 2021/5 (kancelliet), (2) 679 9350 (kons. afd.)
Eksp. tid: 9-15 (fredag 9-12.30) - Pas og visum mandag-fredag: 9-12 - pas.,
søf., vis.

Du skal nok have fat i attaché Tove Wihlborg Andersen, der kan sætte dig i
forbindelse med de "rigtige" personer i systemet.

Som oftest vil de - når du har forklaret situationen - gøre en stor indsats
for at give en hjælpende hånd.

Held og lykke!

--
Eliasen

Fra : Rune Sandbakken

Dato : 15-04-02 11:20

Her på Gran Canaria selger både FRG(Startour/Fritidsresor) og
MyTravel(Spies/Tjæreborg/Ving) og Apollo enveis returbilletter til
Skandinavia, og de er alle betydelig billigere enn enveis
ruteflybilletter. Det skulle forundre meg om de ikke har samme
ordninger på andre destinasjoner.
Og særlig pga. alkohol er det jo mange gjester som ikke er særlig mer
skikket til å ta vare på seg selv enn din svoger. At gjester uteblir
fra retur-reisen er en daglidags hendelse.
Jeg skulle tro at Spies representanter i Thailand burde ha lang erfaring
i å hjelpe gjester som taper pass, billetter, penger, fly etc.

Rune

Fra : Coppi

Dato : 16-04-02 21:14

Hej Marianne.

Sikke dog en skrækkelig situation I er kommet i.
Hvis jeg var i dine sko, ville jeg helt klart selv tage over og hente ham.
Kan I ikke skillinge sammen og sende en af jer derover, det må da være den
bedste løsning, i stedet for at sende ham penge og billetter, som han måske
ikke benytter alligevel.
Håber alting løser sig.

coppi