Splatterguns
Fra : MC

Dato : 14-04-02 13:23

Hejsa
Et kort spørgsmål.
Nogle drenge i kvarteret (lejligheder) render og leger med splatterguns
(plastikkugler).
En eller anden dag rammer de sikkert nogle af de små børn eller os andre.
Så er spørgsmålet: Må de det?
Kan man forlange at boligselskabet forbyder det?
Det er ikke et spørgsmål om flueknepperi mellem naboer. Men et reelt
problem.

Fra : Henning

Dato : 14-04-02 14:37

On Sun, 14 Apr 2002 14:22:47 +0200, "MC" <mcnNOSPAM@e-box.dk> wrote:

>Hejsa
>Et kort spørgsmål.
>Nogle drenge i kvarteret (lejligheder) render og leger med splatterguns
>(plastikkugler).

Er de under 18 år? Ring asap til politiet

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : MC

Dato : 14-04-02 15:32

> Er de under 18 år? Ring asap til politiet

Måske et dumt spørgsmål:
Jamen er det ulovligt?

En af mine venner blev standset af politiet for nogle år siden. Men det var
fordi politiet troede det drejede sig om et rigtigt våben.
Her ved vi jo godt at det ikke er rigtige våben.

Men er det ulovligt at skyde med plastikkugler på offentlige steder?

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 14-04-02 15:47

<ttp://www.softguninformation.dk/loven.asp#K3>

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : MC

Dato : 15-04-02 15:40

>http://www.softguninformation.dk/loven.asp#K3

Okay. Jeg tror jeg har lidt styr på det.
Hvis der er noget jeg har uret i må i gerne sige til. Det er som sagt en
diskussion af praktisk betydning.

"§ 21. Paintballvåben og hardballvåben, der anvender kulsyre som drivmiddel,
er omfattet af forbudet i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1.
Ammunition til paintballvåben bestående af en skal af gelatine mv., der
indeholder farvestof, er ikke omfattet af våben- og eksplosivstofloven.
Tilsvarende gælder for ammunition til hardballvåben bestående af hård
plastik. Kulsyrebeholdere og kulsyrepatroner er ikke omfattet af våben- og
eksplosivstofloven."

Ikke alle våben og ammunition er altså rigtige våben, der er omfattet af
våbenloven. Jeg har ikke forstand på det der med kulsyre m.m. Jeg kender
heller ikke våben- og eksplosivstofloven. Men når man skal have
våbentilladelse går jeg ud fra at det ikke er sådanne våben de unge render
rundt med (de skal da være 16år, og medlem af en forening).

Men alle paint- og hardballvåben omfattes af:
"§ 24. Indretning og anlæggelse af skydebaner og skydeterræner til
paintballvåben og hardballvåben, herunder luftdrevne paintballvåben og
hardballvåben, skal godkendes af politiet inden ibrugtagning, jf. våben- og
eksplosivstoflovens § 7 samt skydebanebekendtgørelsen.

Stk. 2. I forbindelse med godkendelsen af skydebaner og skydeterræner til
paintballvåben skal der stilles følgende vilkår:

1) Deltagerne skal være mindst 16 år. Arrangørerne skal endvidere sikre sig,
at personer under 18 år har skriftligt samtykke til deltagelse i spillet fra
forældremyndighedens indehavere.

2) Paintballvåben skal anvendes under iagttagelse af sådanne
sikkerhedsforanstaltninger, herunder brug af ansigtsbeskyttelse, at
deltagerne i spillet ikke kommer til skade. Ansigtsbeskyttelse mv. skal være
fremstillet til brug for spillet. "

Som jeg læser det må man altså kun skyde på særlige baner, godkendt af
politiet.

Fra : Herold³

Dato : 15-04-02 09:49

> Måske et dumt spørgsmål:
> Jamen er det ulovligt?

Jeg har dyrket det lidt, og sådan som vi blev informeret, var det sådan at
det er ulovligt at bruge våbnene på offentligt område, samt at skyde på
nogen der ikke har givet tilladelse til det. Våbnene må kun bruges på
lukket/privat område og hvis man har fået tilladelse fra den ansvarlige på
området. Vi spillede på en skole i weekenderne med tilladelse fra pedellen.

Om der ligger nogen egentlig lovgivning bag dette, ved jeg dog ikke.

Fra : JPo

Dato : 15-04-02 15:50

Slatterguns er i benævnt i våbenloven som hard-ball pistoler. De er
omhandlet af våbenlovens §1 under betegnelsen luft-og fjederbøsser. Man
skal være 18 år for at kunne besidde, bære og anvende våbnene, eller have
våbentilladelse fra politiet.
Det er forbudt at overdrage disse våben til personer under 18 år. (særlige
regler ved skydetelte). Forældre der køber disse våben, og giver dem til
børn under 18 år, er forfalden til straf.
Når de anvendes på offentlige steder kommer politivedtægten ind i billedet,
hvor man ikke må anvende skydevåben, hvis det kan genere andre. Og endelig
kan der blive tale om straffeloven ved at udsætte andre personer for fare.

mvh.
J.Po

Fra : MC

Dato : 15-04-02 16:02

> Slatterguns er i benævnt i våbenloven som hard-ball pistoler. De er
> omhandlet af våbenlovens §1 under betegnelsen luft-og fjederbøsser.

Jeg er ikke ekspert (jeg ved faktisk ikke en skid), men er splatterguns
nødvendigvis kulsyredrevne? (Se mit indlæg længere oppe).

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 15-04-02 16:39

"MC" <mcnNOSPAM@e-box.dk> wrote in news:hXBu8.31462$iY5.1211648
@news010.worldonline.dk:

> Jeg er ikke ekspert (jeg ved faktisk ikke en skid), men er splatterguns
> nødvendigvis kulsyredrevne? (Se mit indlæg længere oppe).

Dem med store kugler er kulsyredrevne hvorimod dem med små hårde plast-
kugler er fjeder/luft-drevne.

Det ungerne laver er ulovligt.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : MC

Dato : 15-04-02 18:40

Tak for alle svarene.
Jeg vil naturligvis lige slutte med at sige, at jeg ikke bare sådan vil
melde nogle børn eller deres forædre til politiet.
Civiliserede mennesker pudser selvfølgelig ikke politi og advokater på
hinanden.
Men det er meget rart at vide at man har loven på sin side, og evt. kunne
henvise til paragrafferne, når folk nægter at respektere andre mennesker.

Med venlig
MC

Fra : Herold³

Dato : 15-04-02 21:07

> Dem med store kugler er kulsyredrevne hvorimod dem med små hårde plast-
> kugler er fjeder/luft-drevne.

Og gas/el drevne.

> Det ungerne laver er ulovligt.

Enig.