Tomater,hvilken sort?
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 14-04-02 13:16

Hej NG,

Om fjorten dag bliver vores lille have beriget med et "skrummel" af et
drivhus, hele 12 km2! I den anledning vil jeg frygtlig gerne have lidt hjælp
til, hvilken sort tomatplanter jeg bør anskaffe. Jeg vil ikke selv så, da
jeg allerhøjest kan få bevilliget et mindre hjørne. :-/ *S* (Resten af
pladsen er naturligvis reserveret til chilli) Jeg vil gerne have 2-3
forskellige sorter. En almindelig, en cherry og en bøftomat. Den almindelige
sort må gerne være uden alt for tyk skind. Cherrytomaterne skal helst ikke
være af de helt små. Hvilke planter har i bedst erfaringer med?

Mvh. Renate Jacobsen, som snart er træt af alle disse grønne gevækster i
hele huset.....chilli, chilli, chilli og lige lidt chilli.

Fra : Børge Laursen

Dato : 14-04-02 14:35

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG,
>
> Om fjorten dag bliver vores lille have beriget med et "skrummel" af et
> drivhus, hele 12 km2!

Ja, det er godt nok et "skrummel" af et drivhus. Du har uanede muligheder
for at dyrke meget forskelligt !!
Med hensyn til den 'almindelige' har jeg gode erfaringer med sorten 'Elin',
som jeg har brugt i flere år. Jeg dyrker også Cherry-tomater og bøftomater,
men kan ikke huske hvilke sorter.

Venlig hilsen
Børge

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 14-04-02 17:11

"Børge Laursen" <bklaursen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er godt nok et "skrummel" af et drivhus. Du har uanede muligheder
> for at dyrke meget forskelligt !!

Ups....Ja der bliver vist rigeligt plads *G* 12 m2 skulle der naturligvis
stå.

/Renate

Fra : Peter Norris

Dato : 14-04-02 16:29

For et par år siden anbefalede Helge Petersen i radioen en ny sort ved navn
"Jamaica". Vi fik fat i et par stykker og var så tilfredse med både smag og
sundhed, at vi besluttede at den fremover skulle erstatte "Elin" som
almindelig tomat. Men sidste år var den bare ikke til at opdrive. Iår siger
planteskoler at de vil have den igen
mvh Peter

Fra : lark

Dato : 15-04-02 17:27

"Renate Jacobsen" skrev d. 14-04-02 13:16 dette indlæg :
> [...]
>
> Mvh. Renate Jacobsen, som snart er træt af alle disse grønne gevækster
> hele huset.....chilli, chilli, chilli og lige lidt chilli.

Først må du vise hvem der har bukserne på.
Reservér dernæst gavlenden til dine tomater.
Udvalget af tomatsorter er uoverskueligt, og det kan næsten ikke betale
sig at forspire frø indendørs.
Din lokale planteskole ved råd.
En alm tomatplante, en bøftomat, og en cherrytomat er nok til en
families forbrug.
Du må blot ikke købe den tomat der hedder IDA.
Den er flot , men smager som et ben der sover.
God fornøjelse

http://www.kandu.dk/

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 15-04-02 20:18

"lark" skrev:
[snip]
> Først må du vise hvem der har bukserne på.

Hrrrm, det har jeg!

> Reservér dernæst gavlenden til dine tomater.

Hvorfor lige gavlenden? Skal tomater ikke stå, så de får mest muligt sol?

> Udvalget af tomatsorter er uoverskueligt, og det kan næsten ikke betale
> sig at forspire frø indendørs.

Det er vist også lidt sent...

> Din lokale planteskole ved råd.

Men ikke om smag og behag...

> En alm tomatplante, en bøftomat, og en cherrytomat er nok til en
> families forbrug.

Problemet her er vistnok, at "alm tomat" er et vidt begreb, som i
det aktuelle tilfælde ønskes belyst...

> Du må blot ikke købe den tomat der hedder IDA.
> Den er flot , men smager som et ben der sover.

Så ved man da lidt om, hvad man skal undgå. Man kan jo også
bruge udelukkelsesmetoden.
Det tager nok heldigvis lang tid, og så kan jeg regne med at
få al pladsen til chili.
For chili styrer, og det er mig, der har bukserne på. Nemlig!

Jonas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-02 20:29

On Mon, 15 Apr 2002 21:17:56 +0200, "Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk>
wrote:

>Hvorfor lige gavlenden? Skal tomater ikke stå, så de får mest muligt sol?

Ikke nødvendigvis. Jeg plejer at sætte agurkerne i sydsiden af
drivhuset, jeg har set et sted at de tåler mere sol end tomater - og det
fungerede rigtig godt det år jeg gjorde det.

>Men ikke om smag og behag...

Forhåbentlig lidt om smag - på tomatsorterne

>Problemet her er vistnok, at "alm tomat" er et vidt begreb, som i
>det aktuelle tilfælde ønskes belyst...

Det er især sorter som Elin, Dario og Gemini som sælges som 'almindelig
tomat'. Der er en sort som hedder Gourmet, den har størrelse som
almindelig tomat, men smager af noget mere - siges der, jeg syntes ikke
jeg kunne smage forskel sidste år. Men jeg har alligevel Gourmet i år
igen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : rsa

Dato : 15-04-02 21:40

Hej til både Jonas og Renate
Jeg ahr gode erfaringer med følgende:
Bøftomaten: Matrone
Alm. tomat: Gemini og Elin (ganske rigtig : ingen Ida...)
og Cherry tomaten kan jeg ikke huske hvilken det er.

Og Chilli - Uha det har jeg også haft men med meget dårligt resultat... så
jeg holder så ganske bestemt med Renate.

Mvh
Ruth

Jonas Jacobsen <jonas@bgprint.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cbb2768$0$11898$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 16-04-02 06:43

"rsa" <rsa@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og Chilli - Uha det har jeg også haft men med meget dårligt resultat... så
> jeg holder så ganske bestemt med Renate.

Hejsa allesammen

Efter hånden er Elin blevet nævnt i så godt som alle indlæg. Tror den
almindelige tomat må blive af denne sort. (Måske også fordi min faaaar har
*sagt* at den er den bedste. Med hensyn til placering bliver det næppe
det store problem. Jonas' chillier skal jo nærmest have hat på for at klare
den megen sol. heheh
Til Ruth kan jeg sige: Sidste år dyrkede vi chilli alt for sent, men fik
faktisk et helt pænt udbytte alligevel.
Det er i øvrigt venligt at flere af jer holder med mig, men i virkeligheden
er jeg nok lige så facineret af chillidyrkning som ham chillidioten.

Når nu jeg er i gang med roserne, vil jeg lige komplimentere gruppen her.
Det er indtil nu den mest hyggelige gruppe på usenet. Dejlig omgangstone og
masser af venlige sjæle.

Hav en dejlig dag allesammen.

Mvh.

Renate

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-04-02 22:31

> [...]
> Det er indtil nu den mest hyggelige gruppe på usenet. Dejlig omgangstone

Det er fordi plantedyrkere har ro i sjælen!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ScooterHead

Dato : 24-04-02 12:13

Tomater og chili !

Jeg har selv et lignende projekt i gang. /

Jeg er kun en bleg Nordjyde, der ikke ved hvad der lige er så godt ved at
dyrke sine Chili selv, - smager de bedre, eller findes der andre gode grunde
?

/SH

Fra : Jakob Bock

Dato : 24-04-02 12:53

> Jeg er kun en bleg Nordjyde, der ikke ved hvad der lige er så godt ved at
> dyrke sine Chili selv, - smager de bedre, eller findes der andre gode grunde
> ?

Der er vel mange forskellige grunde til det. Jeg tror ikke absolut at
hjemmeavlet chili smager bedre, og nogle skal også have rigtigt meget sol og
varme for at udnytte deres fulde potentiale, altså hvor meget de brænder.
Først og fremmest er det jo bare sjovt/spændende at dyrke sine afgrøder. En
anden fordel ved at dyrke selv, er at man har adgang til et meget større
udvalg af forskellige chilisorter end dem man normalt kan købe i
forretningerne. Det gælder vel især de frisk chili. Spiser man meget chili,
er der også en økonimisk gevinst, men det er vel næppe derfor de fleste
dyrker dem.

Personligt dyrker jeg chili fordi jeg synes det er sjovt, og fordi jeg så
kan spise frisk chili hver dag en stor del af året.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 24-04-02 14:06

"ScooterHead" <batteries@ping.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg er kun en bleg Nordjyde, der ikke ved hvad der lige er så godt ved at
> dyrke sine Chili selv, - smager de bedre, eller findes der andre gode

Hej SH

Velkommen i klubben.

Selv blege Nordjyder har vel brug for rigeligt c-vitamin...
Man kan vist ikke diskutere ret længe med hensyn til smagen. Når man dyrker
sin chili selv, får man naturligvis noget der smager en hel del bedre.
Frugter der er fragtet i et containerskib over atlanten *kan* simpelthen
ikke måle sig med hjemmeavl. De fleste af sorterne bliver også styrkemæssigt
overlegne når de er hjemmedyrkede. Simpelthen fordi man kan vente med at
plukke dem til de er rigtigt modne.
Så er der jo også lige den grund, at de fleste sorter slet ikke kan købes
her hjemme. Hverken som frugt eller frø.
I år har vi vel omkring +15 forskellige sorter......Så der er lidt for en
hver smag. Hvis man så oven i købet kommer til at snakke med folk her i
gruppen, så kan man hurtigt få rigtig mange slags, ved at bytte sig til
rette med frø.

Så bare kom i gang med chili'en, men hvis ikke du har sået, så er det lidt
sent i år. :-/

Mvh. Renate

Fra : Jakob Bock

Dato : 24-04-02 14:17

> Frugter der er fragtet i et containerskib over atlanten *kan* simpelthen
> ikke måle sig med hjemmeavl.

Det er måske rigtigt, men for en god ordens skyld vil jeg gerne lige nævne,
at der findes dansk avlet chili i handelen. Se f.eks. her:

http://www.bigaard.dk/saesonen.htm

Men måske er det ligesom med hvidløg, der svjh. kun produceres kommercielt
her i DK af økologer.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : H. Olesen

Dato : 20-04-02 14:44

<jonas@bgprint.dk> wrote:

>Det tager nok heldigvis lang tid, og så kan jeg regne med at
>få al pladsen til chili.
>For chili styrer, og det er mig, der har bukserne på. Nemlig!

Renate, vil du virkelig lade ovenstående stå uimodsagt?

Jeg holder med dig i kønnenes kamp om tomat mod chili.

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 22-04-02 10:35

"H. Olesen" <esemanews@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Renate, vil du virkelig lade ovenstående stå uimodsagt?

Hej Helle

Århhh, han snakker bare. Du ved, mænd har det så godt når de tror de
bestemmer.

> Jeg holder med dig i kønnenes kamp om tomat mod chili.

Jeg holder også en del af chili. Men hvad er chili uden tomater?

Mvh. Renate, som klør sig i nakken, ved tanken om *hvor* mange dele sådan et
drivhus består af.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-04-02 11:43

On Mon, 22 Apr 2002 11:35:28 +0200, "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> wrote:

(Jeg fik sendt det samme via mail til Renate, det var en fejl, beklager
Renate)

>Mvh. Renate, som klør sig i nakken, ved tanken om *hvor* mange dele sådan et
>drivhus består af.

Før eller efter en orkan?
http://www.gartneriet.dk/fotos/vis/id/92/

http://www.gartneriet.dk

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 22-04-02 11:48

> On Mon, 22 Apr 2002 11:35:28 +0200, "Renate Jacobsen"
> <renate@bgprint.dk> wrote:
>
> (Jeg fik sendt det samme via mail til Renate, det var en fejl, beklager
> Renate)

Hej Mads

Helt ok, alt forladt.....

/Renate