prissættelse af andellejlighed
Fra : Henrik Petersen

Dato : 14-04-02 12:51

hej læser

Den andelsforening jeg bor i skal have generalforsamling og der vil jeg
gerne høre om man kan stemme om at andelsværdien(-forbedringer) kan sætte
op, ved at stemme om det, da vores andelsværdi ikke er steget de sidste 10
år, og ejerlejlighederne er steget meget. hvad siger loven, kan et flertal i
andelforeningen sætte grundværdien op med fx 30%, ved en afsteminig, eller
er det fastlagt på andre måder.....

hilsen henrik

Fra : Jakob Paikin

Dato : 14-04-02 12:54

On Sun, 14 Apr 2002 13:51:09 +0200, "Henrik Petersen" <hep@image.dk>
wrote:

>andelforeningen sætte grundværdien op med fx 30%, ved en afsteminig, eller
>er det fastlagt på andre måder.....

Andelsboligloven fastlægger de måder hvorpå andelsværdien kan
beregnes. Metoderne kan godt give meget forskellige resultater, men
det kræver en nøje gennemgang for at vælge den mest fordelagtige.

Jeg vil mene, at en generalforsamling kan beslutte at skifte mellem de
forskellige beregningsmetoder, men det er ikke det samme som at
"vedtage en pris".

--
Jakob Paikin

Fra : Henning

Dato : 14-04-02 14:36

wrote:

> [...]
>andelforeningen sætte grundværdien op med fx 30%, ved en afsteminig, eller

Læs evt. tidligere tråde om forskel på andelsboliger contra
ejerlejligheder.
En andelskrone afhænger af friværdien i huset, baseret på den
offentlige ejendomsvurdering, IKKE hvad huset kan indbringe ved salg
som ejer-boliger. Det er ikke sikkert jeres friværdi er steget
nævneværdigt gennem de sidste 10 år, det kommer an på hvordan I
forvalter pengene. Skal der laves større vedligeholdelsesarbejder (nyt
tag ex. ), vil det være en dum ide først at fordele friværdien ud på
andelskronen, for bagefter at skulle nedskrive igen pga. nyoptagne
lån.
Det fremgår helt sikkert af årsregnskabet, hvordan Jeres krone er
beregnet.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Henrik Petersen

Dato : 14-04-02 16:24

Takker for jeres svar, og det var egentligt oxo hvad jeg havde forventet af
svar.... takker igen... Det er jo bar lidt sørgeligt, at have en
andelslejlighed på 85m2 totalt istandsat, men det nyeste af hårdehvidevare,
bad, ja alt. for at se en ejerlejlighed på 55m2, der ikke er rat pæn, gå
for 960.000.- og min koster 210.000......
mvh
henrik

Fra : Thor Larholm

Dato : 15-04-02 01:34

> [...]
> bad, ja alt. for at se en ejerlejlighed på 55m2, der ikke er rat pæn, gå
> for 960.000.- og min koster 210.000......

Du siger lige til hvis du skal flytte, ik' ? ;)

--
Thor Larholm

Fra : Henrik Petersen

Dato : 14-04-02 18:24

Hvis jeg skal flytte og hvis der er en køber, så tror jeg at mine patienner
og mit klædeskab, kommer til at gå med i handlen, for 50-100.000**gg**

henrik

Fra : Niels H.

Dato : 14-04-02 22:05

> Hvis jeg skal flytte og hvis der er en køber, så tror jeg at mine
patienner
> og mit klædeskab, kommer til at gå med i handlen, for 50-100.000**gg**

Hvilket vist både er ulovligt og noget svineri at gøre....

Niels

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-04-02 23:01

"Henrik Petersen" <hep@image.dk> skrev...
> Hvis jeg skal flytte og hvis der er en køber, så tror jeg at mine
patienner
> og mit klædeskab, kommer til at gå med i handlen, for 50-100.000**gg**

Så vil jeg sandelig håbe, at I kører efter ventelister, har vurderingsmand
til at fastsætte værdien af forbedringer og løsøre, og at administrator
udfærdiger købsaftalerne, for så vil du nemlig få meget svært ved lave det
nummer! Og husk i øvrigt, at nogle købere rent faktisk kender loven så godt,
at de sagtens kan finde på at betale dig xx kr., hvorefter de henvender sig
til administrator og giver kvittering på, at de "på forhånd" har afregnet xx
kr., som så vil blive deponeret efter reglerne i deponeringsloven - hvilket
groft sagt betyder, at du ikke får noget som helst ud af det.

Mvh. Camilla
PS - har set **gg** og går derfor ud fra, at du naturligvis kun mente det
for sjov

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-04-02 13:41

"Henrik Petersen" <hep@image.dk> skrev:

> Hvis jeg skal flytte og hvis der er en køber, så tror jeg at mine
> patienner og mit klædeskab, kommer til at gå med i handlen, for
> 50-100.000**gg**

Hvilket er ulovligt, så det kan på det kraftigste frarådes.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Henrik Petersen

Dato : 15-04-02 22:02

Det var nu oxo men som en joke og vi har vuderingsmænd, ventelist mm, men
jeg har et gammel billed der kan gå med i handlen, der står et eller andet
navn på "Van Gogh" fra Holland, det kan vel godt gå med for 1000.- det er
ikke så pænt mere, eller så ryger det bare ud**gg*** Vil heller have en af
de der postere med Boyband....

henrik

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-04-02 16:20

"Henrik Petersen" <hep@image.dk> skrev:

> Det var nu oxo men som en joke

Det var godt

> [...]
> står et eller andet navn på "Van Gogh" fra Holland, det kan vel
> godt gå med for 1000.- det er ikke så pænt mere, eller så ryger

Send du det bare til mig

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-04-02 16:58

> [...]

> nyeste af hårdehvidevare, bad, ja alt. for at se en ejerlejlighed
> på 55m2, der ikke er rat pæn, gå for 960.000.- og min koster

Det er da også helt i skoven at lave direkte sammenligninger mellem
andelsboliger og ejerlejligheder. Forskellen mellem andelslejligheder
og ejerlejligheder burde være klar bla. skal der jo betales "husleje"
når man bor i en andelsbolig, da man ved at købe andelen reelt kun har
købt retten til at "leje" en given lejlighed og dette er i modsætning
til køb af en ejerlejlighed, som er en investering. I en ejerlejlighed
betales der afdrag på det lån man har optaget for at købe lejligheden
og når dette er betalt ud er det kun diverse skatter, afgifter og
lignende, der skal betales.

Fra : Henning

Dato : 15-04-02 22:00

On Sun, 14 Apr 2002 17:24:24 +0200, "Henrik Petersen" <hep@image.dk>
wrote:

> [...]
>bad, ja alt. for at se en ejerlejlighed på 55m2, der ikke er rat pæn, gå
>for 960.000.- og min koster 210.000......

Læs evt. tråden i news:dk.bolig om andel contra ejer. Starter 1/4-02
med Message-ID: <a8aa33$1c8r$1@news.cybercity.dk>

Henning
hsb@FJERNESimage.dk