Anbefaling af kæde spray
Fra : Prost

Dato : 14-04-02 12:41

Hejsa

Har søgt efter lidt info omkring hvad i forskellige bruger af kæde smørelse,
men har ikke rigtig kunne finde andet end at lampe olie er god til
afrensning, men når der så er renset af, hvad smører i med ?
For den som smører godt og så videre

/Rune

Fra : Jørgen Winther

Dato : 14-04-02 12:50

"Prost" <ruro@get3net.dk> wrote in message
> [...] hvad smører i med ?

Motul Chain Lube spray.

Det fungerer fint, holder længe, giver en del svineri på bagfælgen (sikkert
fordi jeg smører for meget), men indrømmet, jeg har aldrig prøvet andet, så
måske er der andre ting, der virker lige så godt

Og så er der jo den der Scottoiler, som mange taler om. Den virker smart.

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-04-02 13:35

> [...]
> men har ikke rigtig kunne finde andet end at lampe olie er god til
> afrensning, men når der så er renset af, hvad smører i med ?

Hej Rune

Jeg renser kæde med Parafinolie. Meget tyktflydende. Går med sikkerhed ikke
ind forbi o-ringene. Koster 50 kr for 5 års forbrug hos matas. Alm.
motorolie er også ok til kærerens. Petroleum og WD-40 virker meget hurtigt,
men jeg tror det går forbi o-ringene og ødelægger kædefedtet, men kan ikke
bevise mine anelser.

Jeg har prøvet en masse forskelligt til at smøre kæde med, men her aldrig
rigtigt været tilfreds.Jeg er stoppet hos Motorex Chain lube 622. Dåsen er
grøn og koster 78Kr hos Aagesen for 500ml. Kan varmt anbefales. Sprayen er
hvid, og ser lidt kinky ud på kæden.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Bendt Grunge

Dato : 14-04-02 14:59

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message

>Jeg er stoppet hos Motorex Chain lube 622. Dåsen er
> grøn og koster 78Kr hos Aagesen for 500ml. Kan varmt anbefales. Sprayen er
> hvid, og ser lidt kinky ud på kæden.
>
> --

jeg bruger også Motorex kædespray og har gode erfaringer med den, så den vil
være et godt bud på en som virker godt uden at svine.

BG.

Fra : Allan Wisborg

Dato : 15-04-02 02:08

>Petroleum og WD-40 virker meget hurtigt,
> men jeg tror det går forbi o-ringene og ødelægger kædefedtet, men kan ikke
> bevise mine anelser.

Jeg er jo en af dem der rent faktisk læser manualen til min MC , og
ifølge denne må kæden kun rengøres i Petroleum. Derfor bruger jeg dette....

Allan
TRX 850

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-04-02 17:21

> Jeg er jo en af dem der rent faktisk læser manualen til min MC , og
> ifølge denne må kæden kun rengøres i Petroleum. Derfor bruger jeg
dette....

Jeps, står der også i min manual, og det er også en o-rings kæde. Jeg tror
ikke motorolie er ret godt at bruge. Det udtørrer gummiet i kæden og
ødelægger den.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-04-02 17:39

> Jeps, står der også i min manual, og det er også en o-rings kæde. Jeg tror
> ikke motorolie er ret godt at bruge. Det udtørrer gummiet i kæden og
> ødelægger den.

I følge alle de manualer jeg har læst anbefaler de motorolie til
kædesmøring. At det så regner af på 10km er en anden sag. At det udtørrer
gummiet i o-ringene nægter jeg at tro på.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-04-02 18:44

> I følge alle de manualer jeg har læst anbefaler de motorolie til
> kædesmøring. At det så regner af på 10km er en anden sag. At det udtørrer
> gummiet i o-ringene nægter jeg at tro på.

I forbindelse med forgaffelolieskift skrev de i min manual, at man skulle
passe på at det ikke ramte skivebremsen. Det ville ødelægge klodserne, men
også gummipakningerne. Og i den manual anbefaler de da 10W-30 motorolie til
forgaflen.

Citat: 'Do not allow oil to contact the disc brake components. Oil will
cause diminished braking capacity and will damage the rubber components of
the brake assembly.'

O-ringene er da også lavet af gummi?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-02 19:57

"Martin Sørensen" <mosFJERN@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> O-ringene er da også lavet af gummi?

Ja, men ikke samme slags gummi!
Prøv at smøre kæden med bremsevædske, så vil du lynhurtigt lære at gummi
ikke bare er gummi...

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-02 18:53

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse

> I følge alle de manualer jeg har læst anbefaler de motorolie til
> kædesmøring. At det så regner af på 10km er en anden sag. At det udtørrer
> gummiet i o-ringene nægter jeg at tro på.

Og jeg ved at mange af top-motocross kørenes mekanikere bruger motorolie til
kædesmøring - simpelthen fordi det er bedst.

Rittig

Fra : Allan Bojesen

Dato : 14-04-02 21:24

> Og jeg ved at mange af top-motocross kørenes mekanikere bruger motorolie
til
> kædesmøring - simpelthen fordi det er bedst.

Hvilken slags olie bruges i "Scottoilere"? Er det ren motorolie, eller kan
automatisk kædesmøring forfines yderligere ved brug af motorolie i stedet
for en eller anden specialolie?

Allan Bojesen

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-02 22:55

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken slags olie bruges i "Scottoilere"?

Jeg går stærkt ud fra at det er almindelig motorolie, men nu har jeg aldrig
lige haft en Scottoiler i hænderne...

Rittig

Fra : Jørgen Winther

Dato : 14-04-02 23:06

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> "Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg går stærkt ud fra at det er almindelig motorolie, men nu har jeg
aldrig
> lige haft en Scottoiler i hænderne...

En Scottoiler bruger da selvfølgeligt Scottoil !! se mere på
www.scottoiler.com (ikke at jeg ved mere end dét, altså...

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 15-04-02 11:52

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> wrote:

>En Scottoiler bruger da selvfølgeligt Scottoil !!
Nemlig - jeg har lige købt en flaske (500ml) til 125 kroner. Det er
altså ikke helt billigt, men det rækker langt.

I en amerikansk nyhedsgruppe har jeg set en mail fra
Scottoiler-firmaet citeret: De siger, at kædesavsolie er det bedste
alternativ, hvis man ikke kan få originalt Scott-olie. Det er jo noget
billigere, men jeg har ikke testet det for alvor.

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré - med Scottoiler.

Fra : Søren Lindholt

Dato : 15-04-02 12:04

Kåre Nejmann <post@kanFJERN_DETTE.dk> wrote in article
> [...]
> alternativ, hvis man ikke kan få originalt Scott-olie. Det er jo noget
> billigere, men jeg har ikke testet det for alvor.

Jeg har brugt kædesavolie til at smøre kæde med, det er noget umanerlig
klistret stads som er ubehageligt at arbejde med... men det er BILLIGT!

Uanset, så har jeg nok en halv liters penge tilbage som bortgives til
værdigt trængende...
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Allan Bojesen

Dato : 15-04-02 17:15

"Søren Lindholt" <lindholt@DETTEFJERNESperson.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har brugt kædesavolie til at smøre kæde med, det er noget umanerlig
> klistret stads som er ubehageligt at arbejde med... men det er BILLIGT!

Min erfaring med kædesavsolie er også at det er meget klistret, kan trækkes
ud i lange tynde tråde.

Allan Bojesen

Fra : Ole Baun

Dato : 15-04-02 21:28

> "Søren Lindholt" <lindholt@DETTEFJERNESperson.dk> skrev i en meddelelse

> Min erfaring med kædesavsolie er også at det er meget klistret, kan
trækkes
> ud i lange tynde tråde.

Ka´ det ikke være lige meget om det er klistret. Virker det efter hensigten
?
125,- for en ½ liter af den originale olie lyder voldsomt.

Ole Baun (der alligevel snart skal ud og ha´ fat på noget olie til
Scottolieren).

Fra : Allan Bojesen

Dato : 15-04-02 21:47

"Ole Baun" <ole.baun@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Ka´ det ikke være lige meget om det er klistret. Virker det efter
hensigten
> ?

Jeg tænkte bare på om det ikke vil komme ud af oileren i tråde der bare
bliver slynget af igen og dermed svine ad h....... til.

> 125,- for en ½ liter af den originale olie lyder voldsomt.

Jaa - men det er vel billigere end alle de fine mærker på spraydåse.

Allan Bojesen

Fra : Søren Lindholt

Dato : 15-04-02 22:06

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse > Jeg tænkte
bare på om det ikke vil komme ud af oileren i tråde der bare
> bliver slynget af igen og dermed svine ad h....... til.

Ja det er nemlig det. Og i det miljø jeg betjener rendegraverne i er der
mange "partikler" der lade sig rive med af en så fin og klistret olie...

Søren

Fra : Allan Bojesen

Dato : 15-04-02 22:33

> Ja det er nemlig det. Og i det miljø jeg betjener rendegraverne i er der
> mange "partikler" der lade sig rive med af en så fin og klistret olie...

Sådan en rendegraverfætter skal vel heller ikke have "Scottoiler"?
Til trædecykler med udv. gear kan der fås en smart kombineret olie og børste
ting, der fyldes med olie og monteres på kæden. Derefter "cykler" man
baglæns mens man holder ved "tingen" og 3 roterende børster renser og
olierer kæden. Der skal da bare udvikles en lignende konstruktion til
permanent montage på jeres muddercykler.

Allan Bojesen

Fra : Søren Lindholt

Dato : 16-04-02 08:27

Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> wrote in article
> [...]
> olierer kæden. Der skal da bare udvikles en lignende konstruktion til
> permanent montage på jeres muddercykler.

Jo ja jeg rengør kæde (og hele MCen i øvrigt) som følger:
Spuler forsigtigt med højtryks-puler.
Påfør KEW-rens, vognrens eller anden "industrial-strenght" motorrens.
Lad virke mens man sprayer samme over bilen der står ved siden af:
Gnub lidt med en blød børste på de steder der er lettest at komme til.
Skyl hele molevitten af med højtryks-puleren

Gentag evt. proceduren (minus bilen)

Faktisk lavede Anders "XT-knækker" Bruun en scottoilerdims af en
colaflaske, olie, og små slanger og haner af fabrikat Lego som han limede
sammen. Den dryppede ganske simpelt olie på kæden så længe hanen var åben,
smart til lange lange fællesture... Den gik vist tabt i et styrt...

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-04-02 15:25

"Søren Lindholt" <lindholt@FJERNperson.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammen. Den dryppede ganske simpelt olie på kæden så længe hanen var åben,
> smart til lange lange fællesture... Den gik vist tabt i et styrt...

Sammen med en halv meter af hans stel...
Det så godtnok spøjst ud, jeg har aldrig før set nogen smadre _midten_ af
motorcyklen, uden at så meget som ridse resten!
(Det var - meget apropos en streng andetsteds i DFM - en wheelie der
kiksede.
Anders er en erfaren wheelie'ist og udførte derfor klovnenummeret på
havneområdet hvor der ikke var andre tilstedeværende end nogle andre
klovner, og ingen anden trafik. Desværre var der et snedigt jernbanespor der
sprang på ham. Det var aften, og selvfølgelig havde han forlygten tændt, men
den lyste ikke helt i den rigtige retning, så han så det ikke før han
mærkede det.

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 16-04-02 17:25

> Sammen med en halv meter af hans stel...
> Det så godtnok spøjst ud, jeg har aldrig før set nogen smadre _midten_ af
> motorcyklen, uden at så meget som ridse resten!

Nej det var sku ganske imponerende.

> [...]
men
> den lyste ikke helt i den rigtige retning, så han så det ikke før han

Nej men nu er det måske heller ikke det klogeste i verden at køre 200m på
baghjul på et terræn man ved er oversået med jernbanespor

Men så vidt jeg husker havde han vist fået forhjulet ned mellem sporene, men
så krydsede der vist en asfaltvej 45° på sporene med en 15 cm høj kant og så
sagde det bang (en video ville have været guld, først XTburner, XT bulder -
lang wheelie til han forsvandt i tusmørket og så et skrald og masser af
gnister). Iøvrigt imponerende at han slap uskadt fra nummeret.

Og lad os så lade være med at fortælle på hvilken vis der blev spillet
russisk roulette med 10 offroadere og 10 menneskers førlighed den aften

Mads Lund, der kun var med for sjov (som man siger når man bliver nr
sjok)
KTM300, ikek velegnet til gokartbaner

Fra : Armand

Dato : 16-04-02 21:54

> Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> wrote in article

Ikke til permanent montering; men alligevel noget lignende
cykel-versionen, kan fåes til mc-brug!
Det er en kasette med nogle børster i (af indlysende grunde er den ikke
med en labyrint til kæden, ligesom den til de udvendige gear -cykler!)
og supleres af en stuts hvorigennem man sprøjter rensevædske (á
lampeolie) v.h.a. en blomstersprøjte-lign. pumpe, og én til afløb i
bunden!

Jeg mener at alle "de tre store tyske tilbehørs-kæder" har en sådan sag
på programmet :-/

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 16-04-02 22:30

> [...]
> bunden!
>
> Jeg mener at alle "de tre store tyske tilbehørs-kæder" har en sådan sag

Tak for tippet har aldrig set en til mc. Sådan en skal jeg have kigget
nærmere på. Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg gør forkert, men når jeg har
renset kæde skal både resten af cyklen og mig selv have en kraftig
afrensning. Men kæden er flot og ren

Allan Bojesen (der venter på ny kæde fra HG)

Fra : Armand

Dato : 17-04-02 23:30

> [...]
kigget
> nærmere på.
> Allan Bojesen (der venter på ny kæde fra HG)

Så skynd dig at efterbestille en "Kettenmax" med varenummeret: 28000002!
Pris: 52,- "Teuro" !!

--
Armand.

Fra : Søren Lindholt

Dato : 16-04-02 22:27

> [...]
> og supleres af en stuts hvorigennem man sprøjter rensevædske (á
> lampeolie) v.h.a. en blomstersprøjte-lign. pumpe, og én til afløb i

Jaja, men den kan ikke hamle op med min Alto Force 500 110 Bar
som alligevel skal i sving når man har kørt en smule...

Fra : Allan Wisborg

Dato : 15-04-02 06:38

> Og jeg ved at mange af top-motocross kørenes mekanikere bruger motorolie
til
> kædesmøring - simpelthen fordi det er bedst.

Det er korrekt, at der i manualen står motorolie til kædesmøring. Da jeg jo
læser manualen jvf. tidligere post, smører jeg ikke kæden i motorolie, men i
o-rings kædespray

Hvorvidt det er bedst, kommer vist an på forholdene. De mere tyktflydende
smøremiddeler har jo en tendens til at samle på skidt og grus. Nok meget
lidt hensigtsmæssigt, især på en "Rittig" maskine. Imidlertid slynges/slides
motorolie hurtigt af kæden, hvilket giver behov for ny smøring relativt
hurtigt.
Hvis denne "hurtige" smøring altid foretages tror jeg også at motorolie er
bedst. Hvis man imidlertid er en anelse doven og ikke er så flink til at få
smurt, så er en mere langtidsholbar smøring nok at foretrække, selv om den
samler lidt skidt.

Da jeg ikke gider smøre for tit bruger jeg altså den hvide Motul på den
grønne dåse. Før det brugte jeg Bel-Ray's gule skum.
Tilsyneladende fungerer begge dele glimrende. Min kæde er efter 28.000 km
stadig den original monterede kæde, og der er ingen tegn på slitage, ligesom
tandhjulene har det fint. Jeg satser på at hive mindst 40.000 km ud af den.

Allan
TRX 850

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-02 23:00

"Allan Wisborg" <awXXX@teamuniuqe.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorvidt det er bedst, kommer vist an på forholdene.

Æh, ja, det har du naturligvis ret i. Motorolie _er_ bedst, hvis man smører
kæde for hvert 20. minut - og hvem gør det? Det gør de fleste motocross
kørere, så når jeg sagde "bedst", så mente jeg bedst til racere
(kortdistance).

Til hverdagsmotorcykler vil jeg ikke anbefale motorolie, det sviner en del
fordi det slynges af, og det holder kun en dags tid. Brug en eller anden
molykote-kædespray (som ikke sviner) og husk at smøre _efter_ køreturen, for
når kæden er varm fordeles smøremidlet hurtigt. Kædesprays indeholder udover
klæbemidler, diverse kemikalier for at den klæbende fedt kan fordeles over
kæden, derfor bør man vente med at køre til ca. 20 minutter efter
kædesmøring, da kædefedtet ellers kan slynges af rimeligt let.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 14-04-02 20:40

> [...]
> kædesmøring. At det så regner af på 10km er en anden sag.
> At det udtørrer gummiet i o-ringene nægter jeg at tro på.

Uden at ville tage stilling til hvorvidt motorolie skader O-ringene, så
tror jeg at anbefalingen er en reminiscens fra før O-ringskæden tid :-/

--
Armand.

Fra : Henrik Larsson

Dato : 14-04-02 22:50

> At det udtørrer gummiet i o-ringene nægter jeg at tro på.

I min manual står der:
- Do not use engine oil for the drive chain, as it may contain substances
that could damage the O-rings.

Mvh Henrik

Fra : Thomas Makro

Dato : 14-04-02 17:39

On Sun, 14 Apr 2002 14:35:09 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@vkr.dk> wrote:

> [...]
>grøn og koster 78Kr hos Aagesen for 500ml. Kan varmt anbefales. Sprayen er

Indgår Maxima Chain Wax i dine erfaringer?

Jeg sværger til Maxima Chain Wax, da :
-den smører fint,
-koster det samme som konkurrenterne,
-ikke sviner fælgen (hvilket alle øvrige jeg har prøvet, bortset fra
den meget dyre Profi, gør).

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-04-02 17:41

> Indgår Maxima Chain Wax i dine erfaringer?
>
> Jeg sværger til Maxima Chain Wax, da :
> -den smører fint,

Hej Thomas

Maxima Chain Wax er det ikke den der trækker lange fedtede tråde?? Den brød
jeg mig ikke om da den bandt meget skidt til kæden.

Fra : Thomas Makro

Dato : 14-04-02 19:24

On Sun, 14 Apr 2002 18:40:47 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@vkr.dk> wrote:

>Maxima Chain Wax er det ikke den der trækker lange fedtede tråde??

Øh det kan jeg ikke nikke genkendede til. Det tætteste på lange
fedtede tråde er den klump "tyggegummi" det samles ved det forreste
kædehjul, og den er lige til at fjerne med en klud...

Fra : james

Dato : 14-04-02 15:01

Scottoiler...

Fra : origo@earthling.net

Dato : 14-04-02 15:06

> [...]
> men har ikke rigtig kunne finde andet end at lampe olie er god til
> afrensning, men når der så er renset af, hvad smører i med ?

Har prøvd det meste av produkter tilgjengelig, og har til dato kun funnet et
produkt som fungerer godt og samtidig ikke sviner. Det har fått topp omtale
i flere tyske blader, bl.a i Motorradmagasin MO. Sprayen heter PROFI
Drylube, og er tilgjengelig fra bl.a Hein Gericke. 380ML koster 15 Euro, og
det holder med 1-2 dåser til en sesongs bruk.

JS

Fra : Michael K. S.

Dato : 14-04-02 17:49

On Sun, 14 Apr 2002 16:05:59 +0200, <origo@earthling.net> wrote:

> [...]
>Drylube, og er tilgjengelig fra bl.a Hein Gericke. 380ML koster 15 Euro, og
>det holder med 1-2 dåser til en sesongs bruk.

Jeg bruger Profi Dry lube på min Racer og sålænge det er tørvejr ser
det umiddelbart ud til at virke godt,men i regnvejr er jeg lidt mere
betænkelig, idet det ser lidt ud som det bliver vasket af kæden.Efter
sidste løb i regnvejr begyndte kæden at vise lidt rustpletter.Da jeg
smører grundigt med max. 150 km's mellemrum virker det en kende for
hurtigt,det er muligt at det stadig smører,men lægger tilsyneladende
ikke samme beskyttende hinde som en konventionel spray.

For mig er fordelen (nul svineri på fælgen/svingeren) dog større end
denne ulempe,til gadebrug er sagen muligvis en anden.

-M

Fra : Janus

Dato : 14-04-02 16:52

Prøv enten dry lube eller det hvide kæde spray. Det sidstnævnte sviner
meget lidt i forhold til det alm. men er til gengæld pi*se billigt, hos
louis i hvertfald.

mvh Janus

Fra : Henrik Larsson

Dato : 14-04-02 23:00

> Det sidstnævnte sviner meget lidt i forhold til det alm.
> men er til gengæld pi*se billigt, hos louis i hvertfald.

Kan du give et varenummer?

Mvh Henrik

Fra : Janus

Dato : 15-04-02 15:56

> Kan du give et varenummer?

jep

det hvide
10004919 50ml 2,25 euro
10004920 300ml 4,45 euro
af mærke delo

der er osse andre hvide men de er dyrere

dry lube
10004199 380ml 15,95 euro
10004198 150ml 9,95 euro

mvh Janus

Fra : Armand

Dato : 14-04-02 18:05

Prost <ruro@get3net.dk> skrev i en

> Har søgt efter lidt info omkring hvad i forskellige bruger af kæde
> smørelse, men har ikke rigtig kunne finde andet end at lampe olie er
> god til afrensning, men når der så er renset af, hvad smører i med ?

Det er igennem tiden lykkes for fabrikanterne at skabe mode for
kædesmørelses-type og lige nu er det de voks-agtige kædesprays der er
populærest!

--
Armand.