To spørgsmål
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-04-02 10:57

Jeg har to mindre problemer, som jeg egenlig godt kunne tænke mig at
finde en løsning på, og derfor vil jeg høre om der er nogen som har et
bud på en løsning.

Problem 1: Jeg laver back-up og arkiverer mine jobs på CDR-medier, men
det indbyggede CD-drev vil kun læse 74 minutters CDR-medier, og de er
efterhånden udgået af markedet, så man kun kan købe 80 minutters
CDR-medier, jeg kan godt læse disse i den externe brænder, og de kan
også læses i husets to iMac'er der kører MacOS 9.x

Problem 2: Jeg har 3 harddiske, hvoraf den ene er delt i 3 partions, og
det er et irritationsmoment, at de ikke bliver vist på skrivebordet i
den rækkefølge jeg ønsker.

Jeg kører MacOS 8.5 på maskinen, der er en grå G3'er, og jeg vil ikke
opgradere systemet, da det vil indebære, at jeg så skal ofre et større
beløb på at opgradere bl.a. QuarkXPress.

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-04-02 11:06

In article <3CB9525E.95F96902@niels-ebbesen.net>,
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg har to mindre problemer, som jeg egenlig godt kunne tænke mig at
> finde en løsning på, og derfor vil jeg høre om der er nogen som har et
> bud på en løsning.

1. Nyt CD-drev
2. Et af de der programmer der holder styr på desktoppen selvom man
kommer til skifte skærmopløsning mm.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 14-04-02 18:24

> 2. Et af de der programmer der holder styr på desktoppen selvom man
> kommer til skifte skærmopløsning mm.

Kunne f.eks. være
<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=1194&db=mac>. Desværre
shareware, men kun sølle 10$.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-04-02 03:45

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> CDR-medier, jeg kan godt læse disse i den externe brænder, og de kan
> også læses i husets to iMac'er der kører MacOS 9.x

Det er formentlig et indstillingsproblem, så slet flg. indstillinger:

Arkivudveksling-indstillinger
ASLM Preferences
CD/DVD prefs
Adaptec Toast Prefs
Finder indstillinger

Genstart og genopbyg skrivebord, inden du forsøger at sætte et 700mb/80min.
medie i drevet.

Det kan også være støv og snavs på laserhovedet i drevet, så en rensedisk
som den AM leverer til ca. 60-70kr. med en lille børste, der renser
laserhovedet. Lad den køre nogle gange, men undlad at bruge nogen som helst
former for væske, selvom AM anbefaler at bruge deres rensemiddel sammen med
rensedisken.Rensemidlerne afsætter rent faktisk en mikrotynd fedtet hinde,
der kun er med til at samle yderligere snavs på laserlinsen. Jeg har selv
stadig en gammel Beige G3/233 og den læser 80min. diske uden det mindste
besvær. - måske fordi jeg jævnligt bruger AMs rense CD.

> Problem 2: Jeg har 3 harddiske, hvoraf den ene er delt i 3 partions, og
> det er et irritationsmoment, at de ikke bliver vist på skrivebordet i
> den rækkefølge jeg ønsker.

Clean Desk er et godt bud på et sådant lille program, og den kan styres fra
Kontrollinien.
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=9501/CleanDesk.sit>.

> Jeg kører MacOS 8.5 på maskinen, der er en grå G3'er, og jeg vil ikke
> opgradere systemet, da det vil indebære, at jeg så skal ofre et større
> beløb på at opgradere bl.a. QuarkXPress.

I det mindste bør du opgradere til OS 8.6 + Apple Fonts Manager 1.0 pga.
fejlen i skrifthåndteringen i 8.6. Der er også en nyere CD/DVD driver udv.,
som måske også kan være med til at løse dit problem.

Men jeg forstår ikke helt dit problem med QX... hvilken version har du
3.30, 3.31, 3.32 med eller uden Passport? Jeg har haft en QX 3.32DK
installeret på min G3/233 / OS 9.1DK for at se, om jeg ville beholde den
eller ikke. Den fungerede såvidt jeg kunne se det ganske udmærket, men jeg
bryder mig ikke om programmet, så jeg afinstallerede den igen og solgte den
med dongle og manualer.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-02 20:44

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> Adaptec Toast Prefs
> Finder indstillinger
>
> Genstart og genopbyg skrivebord, inden du forsøger at sætte et

Det er så prøvet, og det hjalp ikke, så jeg vil forsøge med en
rensedisk, jeg havde godt nok ikke en CD/DVD prefs, men det skyldes nok,
at jeg aldrig har brugt CD-afspiller softwaren, og jeg tvivler på, at
CD/DVD-udvidelsen opretter en perfs i Indstillinger.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-04-02 02:30

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:

> Det er så prøvet, og det hjalp ikke, så jeg vil forsøge med en
> rensedisk,

Det kan selvfølgelig også være, at der er en fejl i laserhovedet. Hvilken
G3 model er det helt exakt. I langt de fleste af dem sidder der et Matshita
CR587 drev (Technics/Panasonic), men i et par serier af de første DT.rev.A
modeller sad der et andet drev fra Sony. Det drev er af en så dårlig
kvalitet i laseren, at selve laserhovedet slides for hurtigt, så medier
over en vis str. ikke kan læses. De fleste af den type drev nåede endda at
gå i stykker før garantien udløb, og blev prompte erstattet med CR587 drev
istedet for.

> jeg havde godt nok ikke en CD/DVD prefs, men det skyldes nok,
> at jeg aldrig har brugt CD-afspiller softwaren, og jeg tvivler på, at
> CD/DVD-udvidelsen opretter en perfs i Indstillinger.

Jo, det gør den faktisk. Jeg 'rydder' jævnligt ud i de indstillingsfiler,
og de kommer igen straks ved næste genstart, - uanset om jeg har brugt
drevet eller ej. Det gælder både på min G3/233DT og min G3/333AVMT med OS
fra 8.6 til 9.2.2.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-04-02 21:41

Erik Richard Sørensen wrote:

> Det kan selvfølgelig også være, at der er en fejl i laserhovedet.

Nej det var snavs, en rensedisk løste problemet, jeg kunne kun få fat en
med to børster på, og selvfølgelig PC-only, og den ville jo kun virke,
hvis man brugte det PC-program der lå på den, så jeg måtte være kreativ,
og løsninge var at kopiere hele indholdet over på harddisken en par
gange, så blev drevet jo tvunget til at læse der hvor børsterne sidder.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 15-04-02 20:53

> [...]

> CDR-medier, jeg kan godt læse disse i den externe brænder, og de kan
> også læses i husets to iMac'er der kører MacOS 9.x

Jeg går ud fra at der er tale om min gamle G3, og drevet burde ikke have
problemer med at læse 80 minutters diske, men det trænger sansynligvis
til at blive renset.

Visse medier og ridsede diske har dog voldt den problemer i den tid jeg
havde den. Måske er det på tide at pensionere drevet, da det har rundet
de fire år. Et nyt ATAPI drev kan opstøves på Falkoner Allé for 2-300kr,
en brænder for 6-700kr.