fugle sang
Fra : Høgh

Dato : 14-04-02 09:13

hvilken fugl siger :det-det-det-det-det-ka'-jeg-si'-li'-så-tit-det-ska'-vær'
?????

Henrik Høgh

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 14-04-02 11:27

Bogfinken...
Hilsen dorthe

"Høgh" skriver:

Fra : Høgh

Dato : 14-04-02 13:31

Mange tak allesammen.

henrik

Fra : klaus

Dato : 14-04-02 11:26

"Høgh" <hogh@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> hvilken fugl siger
:det-det-det-det-det-ka'-jeg-si'-li'-så-tit-det-ska'-vær'
> ?????
> Henrik Høgh

Det gør en Bogfinke, og det er ikke bare noget den siger. Den gør det
skam også.
/Klaus

Fra : Pierre Unge

Dato : 16-04-02 22:05

På svenska säger bofinken "snälla-lilla-mamma-får-jag-gå-på-bio-ikväll"

/Pierre Unge, Malmö

Fra : Niels J Larsen

Dato : 17-04-02 12:33

Pierre Unge wrote:

> På svenska säger bofinken "snälla-lilla-mamma-får-jag-gå-på-bio-ikväll"
>
> /Pierre Unge, Malmö
>
> "Høgh" <hogh@post.cybercity.dk> skrev i meddelandet

> :det-det-det-det-det-ka'-jeg-si'-li'-så-tit-det-ska'-vær'

Og det passer med at der er regionale forskelle på
bogfinkens sang. Den sidste halvdel er forskellig efter hvor
man hører den.

--

Niels Jørgen

Fra : Stig Linander

Dato : 17-04-02 15:00

Wed, 17 Apr 2002 13:33:09 +0200, skrev Niels J Larsen bl.a. ...

> Og det passer med at der er regionale forskelle på bogfinkens
> sang. Den sidste halvdel er forskellig efter hvor man hører den.

I Sydafrika siger den "tee-tee-tee-tee-wi-wi-wi-woo treeeer", men
mon ikke de væsentligste forskelle opstår, når man forsøger at
"oversætte" sangen til de forskellige sprog?

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Niels J Larsen

Dato : 29-04-02 11:11

Stig Linander wrote:

> [...]
> mon ikke de væsentligste forskelle opstår, når man forsøger at
> "oversætte" sangen til de forskellige sprog?

Der er begge slags forskelle. Efter jeg var begyndt at kigge
fugle medens jeg boede på Fyn, lød bogfinkerne på Bornholm
helt forkert. De lød nemlig en hel del som de svenske fugle
jeg havde på et bånd.

--

Niels Joergen Larsen, PhD
IMBG, Medical Genetics (24.4)

Phone
3532 7827
Fax
3532 7845
E-mail
njl@biobase.dk

Fra : Høgh

Dato : 23-04-02 22:18

Bare tak for hjælpen. Det må være en bogfinke, med en Ringsted dialekt.

Det er nok ikke sidste gang jeg spørger i gruppen, så på gensyn

PIP
Henrik