Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stjernekikkert
Fra : Frowner

Dato : 13-04-02 21:28

Jeg overvejer at købe den stjernekikkert som A-Z/Bilka har på tilbud i næste
uge, den har alt muligt lort og sådan, men jeg ved ikke helt for jeg aner
intet om det, hvor meget vil man kunne forvente at se, og hvor besværligt er
det????

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-04-02 00:24

"Frowner" <elmefaard@hotmail.com> writes:

> [...]
> intet om det, hvor meget vil man kunne forvente at se, og hvor besværligt er

Jeg har ikke set annoncen, men jeg har haft en Bilka-stjernekikkert
engang. Den var noget argt bras. Tænk på, at når du forstørrer et
halvt hundrede gange eller mere, så skal der meget lidt bevægelse til
at skubbe motivet væk fra centrum. Og monteringen var så ustabil, at
det skete hele tiden. Samtidig var der ingen ordentlige
justeringsmuligheder. Når man er nede i marginalerne er det jo
millimeter til den ene eller den anden side, man skal flytte
teleskopet, og det var simpelthen umuligt pga. monteringen.

Okularerne (dem man monterer ved øjet) var også meget små i forhold
til "standard-størrelsen".

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Frowner

Dato : 14-04-02 12:23

Denne har sådan en skrue dims som man kan stå og dreje på... Den er til 1000
kr... Vi købte engang en i en fotoforretning, den svarer til den til 600 kr,
i bilka, men den afleverede vi også igen, men jeg aner ikke en skid om det,
så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre....

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-04-02 14:06

"Frowner" <elmefaard@hotmail.com> writes:

> Denne har sådan en skrue dims som man kan stå og dreje på...

Ja, men det er kun op-ned-justering. Side-til-side er stadig umuligt.

--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 14-04-02 14:31

Frowner wrote:

> [...]
> intet om det, hvor meget vil man kunne forvente at se, og hvor besværligt er

Normalt er det ret let at kigge i en stjernekikkert, og ganske givende.
Den Bilka har på tilbud ville jeg ikke købe selv.
Den har kun et 76 mm spejl i bunden, dvs. den er ikke ret stor,
materialet (altså optikken) er højst sandsynligt af en lav kvalitet.
Antal gange forstørrelse kan man ikke bruge til så meget, det er
diameteren på okkularet, spejlets diameter og brændvidden der er
afgørende for hvilke ting du kan se og hvad du får ud af det.

Jeg vil gætte på, at du i kikkerten kan se nogle kratere på månen,
sikkert også de store solpletter, nok ane ringene omkring saturn og se
de fire måner omkring jupiter.
Men til stjernetåger vil du nok ikke kunne se så meget, måske en tåget
klat ved orion-tågen og ane den ovale form på andromedagalaxen.

Jeg vil foreslå dig, at henvende dig til den nærmeste amatørastronom
forening og kigge i medlemmernes teleskoper, høre deres erfaringer osv.

Mit teleskop er en 114 mm bresser reflektor, men en brænddybde på 900 mm
og tre okkularer på 20mm (den mindste forstørrelse), 9 mm og 6 mm.
Prisen var omkring 3.000 kr. for 5 år siden.

En ting der er positiv ved Bilka's kikkert, er at der er måne og
solfilter med. Det _skal_ der være, ellers kan du ødelægge dine øjne.

Hvis du vil ud og købe kræs skal du overveje til hvilket formål du vil
benytte teleskopet.

Spejlrefleks (reflektorer) er velegnet til lyssvage objekter så som
tåger og galaxer, men linseteleskoper (refraktorer) er velegnet til
overflade detaljer på planeter og månen.

For transportabilitet kan en såkaldt Smith/Cassegrain være velegnet, da
røret normalt kun er halv længe...

Fx. min 900 mm brænddybde giver et rør der er 900 mm (plus lidt mere)
langt, mens ved en Smith/Cassegrain ville den kun være 450-500 mm langt.

Gå på biblioteket fx. og lån bl.a. Astronomi for begyndere - deri står
der kort om teleskoptyper...
Tjek fx. www.bresser.de for at se deres udvalg, og gå fx. på
http://www.astronomy.com/ hvor du kan finde masser af oplysninger.
http://www.astronomy.com/content/static/beginners/scopebuyingguide/sbg_1.asp
er en guide til førstegangskøbere...

Held og lykke
Pia

Fra : John

Dato : 14-04-02 16:02

Waouw...sikke et udførligt svar.
Anede intet om stjernekikkerter, men det gør jeg nu. Måske man sku' prøve
såen ting?

--
MVH
John K Hansen

Fra : U. Pedersen

Dato : 14-04-02 17:24

On Sun, 14 Apr 2002 15:31:20 +0200, Pia Klit Larholm <pia@larholm.dk>
wroti:

Hej Pia.

Hvad nu hvis man kun skal se fugle, er det ikke muligt med en
stjernekikkert, eller skal man over i helt andre teleskoper som i
10.000,- kr klassen som fx. Leica ??

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-04-02 20:39

"U. Pedersen" wrote:

> Hvad nu hvis man kun skal se fugle, er det ikke muligt med en
> stjernekikkert, eller skal man over i helt andre teleskoper som i
> 10.000,- kr klassen som fx. Leica ??

Til fuglekikning er et spotingscop eller en kraftig prismekikkert de
bedst bud, førstnænte har den fordel, at de kan opstilles på stativ.

Og ja - der er kæmpe stor forskel på de billige plastik kikkerter, og de
alt for dyre mærkevarer.

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 15-04-02 09:39

> Hej Pia.
>
> Hvad nu hvis man kun skal se fugle, er det ikke muligt med en
> stjernekikkert, eller skal man over i helt andre teleskoper som i
> 10.000,- kr klassen som fx. Leica ??

Hejsa

Jow - du kan da godt se fugle i et teleskop - men ulempen vil for de
fleste være, at billedet vender på hovedet, forstørrelsen er så stor
(lille billedfelt) at du vil få svært ved at fange en fugl i flugt og en
stjernekikkert er bygget til at følge objektors gang over himlen, dvs.
du vil få svært ved at bevæge kikkerten så du nemt fanger fuglen...

Mon ikke en orintologforening kan hjælpe dig på det sæt?

Pia