Diskformat på Mac
Fra : Ole Axelsen

Dato : 13-04-02 20:17

Jeg har nogen filer liggende på en CD, som gerne skulle ind på en Performa
6400. Når jeg indsætter skiven får jeg beskeden: Disken er ulæselig. Skal
den formateres? Skiven kan fint læses på PC, og jeg mener faktisk også den
tidligere uden problemer har været i en anden Mac. Dette er jeg dog ikke
helt sikker på. Jeg har forsøgt, med Nero, at brænde i et par forskellige
formater, men ikke fundet et der duer. Kan nogen belære mig om hvilket
format jeg skal bruge?
Min første indskydelse var, at det måske kunne være drevet der var træt, men
jeg har prøvet med 2 andre drev heraf et der er helt nyt, så det burde ikke
være det der er problemet.

Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 13-04-02 21:59

Hejsa.

Ole Axelsen <oleaxelsen@mail.dk> wrote:

> [...]
> den formateres? Skiven kan fint læses på PC, og jeg mener faktisk også den

Det er sikkert fordi, det er en ISO-disk, som du skal have udvidelse
'forign file access' (eller hvordan det nu staves) installeret. hedder
vist 'Øvrige formater' på dansk. Skal du læse foto-cd'er skal du have
foto-format etc.

> [...]
> helt sikker på. Jeg har forsøgt, med Nero, at brænde i et par forskellige
> formater, men ikke fundet et der duer. Kan nogen belære mig om hvilket

Hvis den altid skal læses på mac, så brænd i HFS-format

/Sebastian
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : Ole Axelsen

Dato : 13-04-02 22:14

"Sebastian Adorján Dyhr" <sadyhr@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 'forign file access' (eller hvordan det nu staves) installeret. hedder
> vist 'Øvrige formater' på dansk. Skal du læse foto-cd'er skal du have

Det er en ISO disk. Jeg har forsøgt at indlæse udvidelsen til ISO og andre
formater, emn får ved start at vide, at udvidelsen ikke er tilstede.

> Hvis den altid skal læses på mac, så brænd i HFS-format

Jeg kan kun brænde i HFS format, hvis je ghenter data fra en HFS SCSI disk,
og sådan en har jeg jo ikke lige siddende i min PC.

Jeg har lige genindlæst hele systemet med den originale CD, så håber jeg på
problemet er løst. Det ærgrer mig godt nok lidt, for det er System 7.5.3,
hvorimod det der lå på den før var 8.1.x.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 13-04-02 22:19

Hejsa
> [...]

> problemet er løst. Det ærgrer mig godt nok lidt, for det er System 7.5.3,
> hvorimod det der lå på den før var 8.1.x.

Hmm, jeg kan da kigge på en 8.1 cd efter de der udvidelser, hvis du vil
have dem.

/Sebastian

Ellers har jeg dem på min 7.5.5
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : Ole Axelsen

Dato : 13-04-02 22:21

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> problemet er løst. Det ærgrer mig godt nok lidt, for det er System 7.5.3,
> hvorimod det der lå på den før var 8.1.x.

Jeg kan meddelse, at nu kan den læse skiven, og også alle andre skiver jeg
fodrer den med. Så mangler jeg bare at komme tilbage til System 8 eller hvor
meget sådan en maskine nu kan klare. Er der nogen steder hvor man på
nogenlunde lovlig vis kan hente det?

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.