Skærme
Fijala 3554
Pixel frekvens
Fra : P.N.

Dato : 13-04-02 18:58

Frekvens-forvirring:
Kender begrebet vertikal frekvens (Hz) og horisontal frekvens (kHz), men
nogen der kan forklare hvad en pixel frekvens det er? (opgives i MHz)

Fra : Michael Pedersen

Dato : 13-04-02 19:55

Hej

"P.N." <kzap@goofy.dk> skrev i en meddelelse
> Frekvens-forvirring:
> Kender begrebet vertikal frekvens (Hz) og horisontal frekvens (kHz), men
> nogen der kan forklare hvad en pixel frekvens det er? (opgives i MHz)

Det er for fladskærme, den tid hvert pixel er om at opdaterer, det er
vigtigt med spil og andre ting hvor der sker meget på skærmen,
lav frekvens giver sløret og dårligt billed.

Hilsen Michael

Fra : P.N.

Dato : 13-04-02 20:37

Har kun set på alm. crt skærme, og det er derfra min forvirring er opstået.
Men måske jeg slet ikke forstår nogen af begreberne. Hvis man koncentrer
forståelsen til 1 pixel, har den altså tre frekvenser/opdateringshastigheder
afhængigt af om man relateret til den vandret, lodret eller for sig selv.
Det giver ikke mening for mig. Billedrøret opdaterer da ikke et billede med
tre elektronstråler samtidigt!?, og hvis jeg forstod det, ville jeg logisk
set synes det kun var den højeste frekvens der var afgørende.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-04-02 10:44

On Sat, 13 Apr 2002 19:57:47 +0200,
P.N. <kzap@goofy.dk> wrote:
> Frekvens-forvirring:
> Kender begrebet vertikal frekvens (Hz) og horisontal frekvens (kHz), men
> nogen der kan forklare hvad en pixel frekvens det er? (opgives i MHz)

Pixel frekvens er hvor mange pixels/sekund der kan tegnes.
Det er en kombination af horizontal og vertikal frekvens
og farvedybde der giver det højeste tal.

Kaldes også pixel clock eller bandwidth.

Her et eksempel på sammenhæng:

72Hz Refresh rate
res      Pixels/screen   Bandwidth   Hsync Rate

800x600      480000      34.6Mhz      43.2Khz
1024x768   786432      56.6Mhz      55.3Khz
1152x900   1036800      74.7Mhz      64.8Khz
1280x1024   1310720      94.4Mhz      73.7Khz

Så som du kan se, så ser der umiskendeligt ud til at være
sådan at horizontal opløsning (1280) * Hsync = Bandwidth.

Hsync er = vertical opløsning * refresh rate = 1024 * 72
i nederste tilfælde.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : P.N.

Dato : 14-04-02 13:38

Har regnet lidt på de tal og sammenhænge du oplyser, og de passer fint med
data'ene. Det giver dog problemer med min skærm: 1024x768, 86 Hz, 68 KHz
> Hsync er = vertical opløsning * refresh rate =
768 * 86 Hz = 66,0 KHz Men måske min skærm bare beregner Hsync forkert.

Hvis den sammenhæng du nævner er korrekt - er
Pixel frekvens (bandwith) = Hres * Hsync = Hres * (Vres * Vrefesh rate)

Så er det jo sådan set ligegyldigt at oplyse tre frekvenser for en skærm.
Det eneste der er afgørende er jo Vrefesh rate i de forskellige opløsninger
(ex. 1600x1200@85Hz).

Konklusion: Kig kun efter det som alle allerede kigger efter
========

Så vidt så godt. Har kigget på en Hyundai P910+, der oplyser
Pixel rate = 261 Mhz (max)
Frekvenser: H: 30k - 107 kHz; V: 50 - 150 Hz
Max resolution = 1600x1200@85Hz ( = Pixel rate 163 MHz)

Hvordan i alverden kommer sådan en skærmen op på 261 Mhz i nogen opløsning?

Givet at de 107 kHz og 150 Hz fremkommer i samme opløsning:
Hsync = Vres * Vrefesh rate
<=> Vres = Hsync / Vrefesh rate
Vres = 107 kHz / 150 Hz = 713,33
eller en opløsning der (med lidt mellemregning) hedder: 951x713@150 Hz

tja... måske

Fra : Madsen

Dato : 14-04-02 13:45

P.N. skrev:

> Hvis den sammenhæng du nævner er korrekt - er
> Pixel frekvens (bandwith) = Hres * Hsync = Hres * (Vres * Vrefesh
> rate)

Der er beskrevet nogle udregninger på denne side:
<http://www.himmelreich-electronic.com/com/hints/hin_vga.htm>

Madsen.

Fra : P.N.

Dato : 14-04-02 14:13

Fin beskrivelse siden giver. Tak! Hvis jeg har forstået det korrekt, er
eneste problem med Michaels observation formel, , at skærmarealet strækker
sig ud over det man kan se, og at der kan kompenseres for dette ved gange
med ca. 1,35. Altså

Pixel frekvens (bandwith) = Hres * Hsync * ca. 1,35
= Hres * (Vres * Vrefesh rate) * ca 1,35

Det løser ikke gåden med Hyundai skærmen med pixel rate = 261 Mhz, men hvem
siger at man skal forstå det hele

Fra : P.N.

Dato : 14-04-02 14:16

Ja, jeg mente selvfølgelig den observerede formel af _Povl_.