Flagafbrænding
Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 13-04-02 13:43

Hej Gruppe

Jeg var igår vidne til en flagafbrænding. Er det lovligt her i Danmark?
Også selvom flaget ikke er det danske, men tilhører et andet land?

På forhånd mange tak.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 13-04-02 14:19

On Sat, 13 Apr 2002 12:43:01 +0000 (UTC), "Simon H. Pedersen"
<simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote:

>Jeg var igår vidne til en flagafbrænding. Er det lovligt her i Danmark?
>Også selvom flaget ikke er det danske, men tilhører et andet land?

Straffelovens § 110 e:

"Med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 2 år straffes den, der offentlig
forhåner en fremmed nation, en fremmed stat, dens flag eller andet
anerkendt nationalmærke eller De Forenede Nationers eller Det
Europæiske Råds flag."

Men bemærk også § 110 f:

"De i dette kapitel omhandlede forbrydelser er i alle tilfælde
genstand for offentlig påtale, der sker efter justitsministerens
påbud."

Du kan med andre ord ikke bare politianmelde forholdet og forvente at
der kommer en sag ud af det.

--
Jakob Paikin

Fra : Claus Tondering

Dato : 13-04-02 15:41

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> writes:
> [...]
> forhåner en fremmed nation, en fremmed stat, dens flag eller andet
> anerkendt nationalmærke eller De Forenede Nationers eller Det

Hvad er forskellen på en fremmed nation og en fremmed stat?

--
Claus Tøndering

Fra : TGD

Dato : 13-04-02 15:42

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forhåner en fremmed nation, en fremmed stat, dens flag eller andet
> anerkendt nationalmærke eller De Forenede Nationers eller Det
<KLIP>

Har også hele tiden været af den opfattelse at det er ulovligt at brænde
andre nationers flag af, men er det så også korrekt at man gerne må futte
det danske af "straffefrit", ikke at der nogle grund til at gøre det.

Fra : Thor Larholm

Dato : 14-04-02 01:02

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message
> [...]
> andre nationers flag af, men er det så også korrekt at man gerne må futte
> det danske af "straffefrit", ikke at der nogle grund til at gøre det.

Det danske flag er vel dækket under betegnelsen "andet anerkendt
nationalmærke" ?

--
Thor Larholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-02 18:34

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:

>andre nationers flag af, men er det så også korrekt at man gerne må futte
>det danske af "straffefrit", ikke at der nogle grund til at gøre det.

Næppe (ved det ikke). Der er regler for hvor meget et dansk flag
må være slidt før det er forbudt at flage med det.

--
Bertel