Opgravning af løg
Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 13-04-02 13:42

Hejsa!
Vi har købt hus med en stor have der trænger til at blive lagt helt om.
Det har derfor været nødvendigt at grave en stor mængde blomsterløg op,
som jeg ikke helt ved hvad vi stiller op med. Helst ville jeg vente til
efteråret hvor haven er anlagt og de kunne få deres endelige placering.
Her kommer så spørgsmålet: Løgene er gravet op i forskellige stadier af
blomstring, afblomstret (vintergækker, krokus), blomstrende (hyacinter,
narcisser), før blomstring (tulipaner, perlehyacinter), men kan de tåle
at blive opbevaret indtil efteråret, eller skal de nødvendigvis tilbage
i jorden nu?

Gode råd modtages taknemmeligt!
Dorthe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-04-02 14:29

On Sat, 13 Apr 2002 14:42:06 +0200, Dorthe Prip Lahrmann
<dplahrmann@hotmail.com> wrote:

> [...]
>narcisser), før blomstring (tulipaner, perlehyacinter), men kan de tåle
>at blive opbevaret indtil efteråret, eller skal de nødvendigvis tilbage

De vil have bedst af at blive sat tilbage i jorden hvor de får lov at
visne ned naturligt. Du kan evt. sætte dem i et par rækker et sted hvor
der er plads. Når toppen så er visnet væk, så kan du godt grave dem op
og gemme til efteråret.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mona

Dato : 13-04-02 16:26

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
> [...]
sted hvor
> der er plads. Når toppen så er visnet væk, så kan du godt grave

Hvor længe kan blomsterløg gemmes, hvis de er gravet op og
tørret?
(år/måneder?)

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-04-02 17:57

On Sat, 13 Apr 2002 17:26:17 +0200, "Mona" <mismo@post.tele.dk> wrote:

>Hvor længe kan blomsterløg gemmes, hvis de er gravet op og
>tørret?
>(år/måneder?)

Hvis de bliver opbevaret korrekt kan de sagtens ligge fra de tages op om
foråret til de sættes om efteråret, altså omkring 5 måneder, sikkert
også en del mere. De skal ligge køligt og tørt, hvis der er for varmt så
tørrer de ud og dør.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 14-04-02 00:39

On Sat, 13 Apr 2002 17:26:17 +0200, "Mona" <mismo@post.tele.dk> wrote:

>Hvor længe kan blomsterløg gemmes, hvis de er gravet op og
>tørret?
>(år/måneder?)

Vær sikker på at sætte dem et sted hvor musene ikke spiser dem.

Jeg havde nogle gode gamle tulipanløg som jeg gravede op efter at de
var visnet helt ned. Pga den korte sæson i kolonihaven, hvor jeg ikke
nåede at lægge dem igen sent i efteråret, besluttede jeg at de bare
skulle hurtigst muligt i jorden i foråret, når jeg fik tid. Skidt pyt
med om de nåede at blomste samme år eller ej, så ville de nok komme
til næste år.

Løgene lå fint i store syltetøjsglas, men jeg havde begået den fejl,
at lade glassene stå på gulvet, så da jeg mødte op for første gang i
kolonihaven i år, så var glassene absolut tomme. Et par skaller hist
og pist på gulvtæppet fortalte at musene havde været på spil, så mine
gode gamle tulipanløg der bare har givet blomst i over 20 år var
totalt væk :o/
Det jeg stadig ikke fatter er, at glassene ikke er væltede, de står
fint oprejst, så mus må være nogle rigtige akrobater....

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 14-04-02 22:50

Mads Lie Jensen skriver:

> [...]
> visne ned naturligt. Du kan evt. sætte dem i et par rækker et sted hvor
> der er plads. Når toppen så er visnet væk, så kan du godt grave dem op

Ja, det var jo det jeg var bange for *smil* ! Men der er tale om tusinder af
løg, så jeg er ikke så vild med at skulle sætte dem alle igen, for så atter
at sætte dem i efteråret. Hvis jeg vælger at opbevare dem fra nu af, evt.
incl. toppene som for lov at visne, hvordan gøres det rent praktisk? Lægges
de i kasser med sand, savsmuld eller hvordan ? ...og der er virkeligt
1000'er !

Hilsen Dorthe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-02 07:31

On Sun, 14 Apr 2002 23:50:28 +0200, Dorthe Prip Lahrmann

>Ja, det var jo det jeg var bange for *smil* ! Men der er tale om tusinder af
>løg, så jeg er ikke så vild med at skulle sætte dem alle igen, for så atter
>at sætte dem i efteråret.

Sådan er vi så forskellige - hvis jeg skulle i gang med sådan noget, så
ville jeg hellere sætte dem i jorden end begynde at rode med kasser til
at have dem i.

> [...]
>incl. toppene som for lov at visne, hvordan gøres det rent praktisk? Lægges
>de i kasser med sand, savsmuld eller hvordan ? ...og der er virkeligt

Vent så længe du kan med at grave dem op, gem dem i kasser med sand og
hvis der stadig er top på løgene når du graver dem op, så lad den sidde
og visne af sig selv. Lad gerne løgene tørre i nogle dage inden de
gemmes i sandet.

http://www.gartneriet.dk