Mere "ens gulvhøjde"
Fra : Karen Aggerholm

Dato : 13-04-02 07:32

Ideerne som I kom med er gode nok, men vi mangler stadigvæk at vide, hvordan
vi får begge
gulv til at matche. Der er idag et dørtrin imellem det eksisterende gulv og
det nye, og jeg kan jo først bruge metoden med vandslangen, når døren er
fjernet. Denne vil først blive fjernet når garagegulvet er lavet, grundet
den kolde årstid....

Så hvad gør en klog M/K ?

mvh.

Karen/Søren

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 13-04-02 07:59

"Karen Aggerholm" <quinde@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fjernet. Denne vil først blive fjernet når garagegulvet er lavet, grundet

Hej Karen
Jeg går ud fra at du kan have omtalte dør åben så længe du udfører
"målingen"
Hvis du har en gennemsigtig slange er det lettest, da den ikke behøver være
fyldt med vand og så kan du også gøre det alene.
Fremgangsmåden er her efter:
1. Sæt et mærke i en vilkårlig højde på væg/dørkarm det sted over det
eksisterende gulv hvor du vil have højden til at passe.
2. Tape den ene ende af vandslangen fast ved siden af det mærke du har sat.
3. Tape den anden ende af vandslangen fast et sted hvor du skal have dit nye
gulv. enden af den skal være højere oppe end den første.
4. Fyld vand i slangen til overfladen af vandet står ud for det mærke du har
sat.
5. Sæt nu et mærke ved overfladen af vandet i den anden ende af slangen.

Nu har du 2 mærker der sidder i nøjagtig den samme højde. Det er i den
forbindelse underordnet hvordan slangen ligger når du laver mærkerne, den må
bare ikke flyttes mellem pkt 4 og 5.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen Ebbe

Fra : Ivar

Dato : 13-04-02 08:45

Ebbe Rasmussen skrev:

> [...]
> gulv. enden af den skal være højere oppe end den første.
> 4. Fyld vand i slangen til overfladen af vandet står ud for det mærke du har

Jeg kan blot tilføje, at det er lettere at sætte stregen hvor vandoverflade er
og så måle ud fra det, selvom det bliver et "skævt" mål. Når først man har
to streger i ens højde, kan man altid lave to nye med "bedre" mål.
Du skal passe på hvis slangen er tynd kan overfladespændingen i vandet give
en fejl. Tilsæt lidt opvaskemiddel det mindsker overfladespændingen. Du
skal under alle omstændigheder tjekke dit "nivelleringsapparat", ved at
holde slangerne ved siden af hinanden og løfte slangeenderne på skift
for at tjekke for eventuelle fejl.

Ivar

NB: normalt starter man ikke en ny tråd med samme emne,
men giver et "Svar til gruppe" til et af de tidligere svar.

Fra : Calle.

Dato : 13-04-02 15:45

Karen Aggerholm wrote:
> [...]
> gulv og det nye, og jeg kan jo først bruge metoden med vandslangen,
> når døren er fjernet. Denne vil først blive fjernet når garagegulvet

Hej

Du kan vel sagtens have døren på klem de 10 min. det tager. Det gør jo ikke
noget at slangen skal op over dørtrinnet, bare du har den højere i begge
ender.
Sætter du slangen en halv meter op ad væggen skal det nok fungere.
så ligger slangen som et U, og vandet vil stå lige højt i begge ender.

Calle

Fra : Karen Aggerholm

Dato : 16-04-02 18:51

Hej!

Tak for jeres gode råd - vi vil helt klart følge rådet med vandslangen. Det
havde vi slet ikke tænkt på.

Mvh.

Karen og Søren

Karen Aggerholm <quinde@worldonline.dk> skrev i en