En fantastisk side om kristendommens jødis~
Fra : Andreas Falck

Dato : 12-04-02 21:10

Har lige ved et tilfælde fundet denne side om kristendommens jødiske
rødder.
http://home.online.no/~gwang/index.htm

Det er en side der indeholder utroligt mange og gode velskrevne
artikler, der både er fagligt seriøse og saglige.

Jeg har endnu ikke fået læst alt, men er godt igang. Og jeg vil da
varmt anbefale gruppens læsere og skribenter, aktive og passive, såvel
som "skabslæsere" og alle mulige andre, til at bruge lidt tid på
læsning af siden.

Og jeg synes det kunne være spændende om nogle ville komme med et par
kommentarer om det de måtte læse på siden.

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Kurt Jensen

Dato : 12-04-02 22:49

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a97eu0$ald$1@egon.worldonline.dk...

> Har lige ved et tilfælde fundet denne side om kristendommens jødiske
> rødder.
> http://home.online.no/~gwang/index.htm

Jeg kiggede lige men det var ikke noget for mig. Det er en over-religiøs
Nordmand når de er værst.
Jeg har selv en søster der er med i Pinsebevægelsen i Norge så jeg kender
godt stilen.
(Iøvrigt kan jeg godt lide Nordmænd, bare de ikke er religiøse. Jeg har som
sagt familie der og har rejst der i flere år arbejdsmæssigt)

> Det er en side der indeholder utroligt mange og gode velskrevne
> artikler, der både er fagligt seriøse og saglige.

Ja, men udgangspunktet er at Bibelen bare er 100% rigtig og hvis vi ikke
lige forstår hvad der står, må vi vende og dreje ordene indtil vi finder en
(tilfældig) fortolkning og så må vi leve 100% efter den (her de jødiske
helligdage).
Og børn og børnebørn må finde sig i det - puhha, godt det ikke er mig.

Det er iøvrigt langt fra alle jøder der overholder alle disse regler
(fridage, kosher o.s.v.) Jeg kender 4 amerikanske jøder der spiser svinekød,
drikker snaps o.s.v. De to af dem flyttede til Israel for 4 år siden og er
nu blevet presset af deres derboende familie til i det mindste at _lade_ som
om de overholder reglerne.

Som religions-fri tror jeg desværre ikke at jeg kan bruge noget den norske
hjemmeside. Ikke engang når han prøver at referere historie har det noget
med virkeligheden at gøre. Et lille citat: ... "Vi må betragte historien som
del af en guddommelig plan..., alt andet er sekundært".
Her er alle andre end de, i forvejen, indforståede stået af.

Kurt

Fra : J.Vestergaard

Dato : 13-04-02 11:12

Kender du Oscar Skarsaunes "Kristendommens jødiske rødder" I & II ? - meget
velskrevne og oplysende. Udkom for nogle få år siden på dansk, vist nok på
Ordet&Israels forlag.

Hilsen
Jørgen

Fra : E.Dalgas

Dato : 13-04-02 12:38

> [...]
>
> Og jeg synes det kunne være spændende om nogle ville komme med et par
> kommentarer om det de måtte læse på siden.

Under indhold, med overskriften "Kristen ståsted" fandt jeg følgende :

[Men i 1947-48, som mandatmakten i Palestina, satte Storbritannia seg imot
og prøvde å stanse gjenfødelsen av Israel som en suveren nasjon med sin egen
stat. Fra dette øyeblikk i historien gikk det britiske imperium gjennom en
prosess av forfall og oppløsning så raskt og fullstendig, at det ikke alene
kunne skyldes politiske, militære eller økonomiske faktorer. I dag, mindre
enn èn generasjon senere, er Storbritannia, akkurat som Spania, blitt en
kjempende, annenklasses makt.
Dette viser i det minste oppfyllelsen av et guddommelig prinsipp, stadfestet
i Jes. 60;12 «For det folk og det riket som ikke vil tjene deg, skal gå til
grunne, og folkeslag skal bli lagt øde». Her lover Gud Israel og advarer
hedningene om at Hans dom vil komme over alle nasjoner som går imot Guds
hensikter om frelse og gjenopprettelse for Israel. Derfor, ved å søke og be
om det som godt er for Israel, kan vi, som hedninge- kristne, minne
hverandre om at det tjener ikke bare Israels interesser, men også deres egen
nasjons interesser].

Spørgsmålet er nu om dine rosende ord om denne side og din opfordring til
alle om at læse dens artikler, stadig står ved magt (du havde jo ikke læst
alt, skriver du.) Det har jeg nu heller ikke, men fandt dog ovenstående så
kontroversielt i forhold til den igangværende debat (ref/Guds folk) og dine
argumenter i den debat. Jeg mener, ovenstående udklip - bekræftiger jo ikke
ligefrem den forståelse du indtil nu har givet udtryk for og det på en meget
tydelig måde. "Stanse gjenfødelsen av Israel som en suveren nasjon", "Guds
hensikter om frelse og gjenopprettelse for Israel". er jo tanker du for
nylig har kaldt for luftkasteller, vildledelser og i det hele taget lagt
kraftig afstand til.

Denne artikkel
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-052.htm

Som du har brugt til at bortforklare det naturlige Israels forkastelse med.
Indholder jo udsagn som er i direkte strid med det du nu anbefaler os at
læse om emnet.

[Mange løfter er nevnt i Bibelen, som har å gjøre med tilbakevendelsen fra
fangenskapet. Gud lovet dem landet sitt tilbake. Disse løftene er gitt i
sammenheng med fangenskapet, og har ingen ting å gjøre med at jødene i vår
tid fikk igjen deler av sitt land. En slik overført tolkning, er direkte i
strid med helheten som formidles i kapitlene hvor disse versene står. Gud
ville gi dem en ny sjanse, og denne nye anledningen var igjen knyttet til
lydighet mot paktsløftene. I Jer.12,14-17, leser vi i forbindelse med
tilbakevendelsen fra Babylon-fangenskapet, at Herren sier: " Jeg vil
forbarme meg over dem igjen og føre dem tilbake. .""Og hvis (betingelse) de
da virkelig lærer å gjøre som mitt folk.. da (løfte) skal de bygge opp
igjen...osv." "Men, dersom et folk ikke vil høre, - rykker jeg det opp og
gjør ende på det, lyder ordet fra Herren".]

[Da Messias kom ble han forkastet av jødene. De drepte sin egen Gud, og
ødela derfor enhver mulighet for igjen å kunne kalles Guds folk. Alle
løftene ble ugyldiggjort. Rettigheter, privilegier og velsignelser knyttet
til lydighetspakten ble tråkket i støvet. Tre dager før sin korsfestelse,
bekjentgjør Jesus forkastelsen av den jødiske nasjon.]

Det er da muligt at du mener jeg har misforstået et par ting eller tre i
forhold til din ytring om Israel, men lad mig så sige til det at du
såsandelig også gør et ihærdigt stykke arbejde for at blive misforstået. De
nye toner, du nu anbefaler, kan du stå ved dem ?? Og hvad så med den side
jeg minder dig om i dette indlæg ?? En af disse tager jo fejl, ikke ??

--

E.Dalgas

Fra : E.Dalgas

Dato : 13-04-02 12:48

E.Dalgas <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev

Rettelse :

> Denne artikkel
> http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-052.htm
>
> Som du har brugt til at *bortforklare det naturlige Israels forkastelse
med.

*Hvilket er katastrofalt formuleret Og skulle lyde "Forklare det

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-04-02 20:05

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[ ... ]
> [...]
> forkastelse med. Indholder jo udsagn som er i direkte strid
> med det du nu anbefaler os at læse om emnet.

Ja, jeg står stadig ved min opfordring om at læse denne stærkt seriøse
og saglige side om jødedom og kristendom, - og jeg var, allerede inden
jeg skrev min oprindelige opfordring, fuldstændig klar over at der er
divergerende opfattelser om visse grundlæggende ting.

At der er en sådan divergerende opfattelse ændrer jo ikke spor på om
jeg mener at siden er seriøs og saglig! - JEG kan nemlig godt holde
skæg og snot hver for sig, og det kan de jo tydeligvis også på den
side!!

> De nye toner, du nu anbefaler, kan du stå ved dem ?? Og hvad så
> med den side jeg minder dig om i dette indlæg ?? En af disse tager
> jo fejl, ikke ??

Ja, én af tolkningerne tager fejl, - men jeg kan stadig med fuldgod
samvittighed stå ved min anbefaling af den nævnte side, da den jo helt
igennem (også på de ting hvoe jeg er uenig med dem) optræder særdeles
seriøst og sagligt.

Men dit forsøg på også her at gøre dette til et forsøg på nedgøre min
person lader jeg iøvrigt være yderligere ukommenteret i denne tråd!

Fra : E.Dalgas

Dato : 14-04-02 00:14

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev

> Men dit forsøg på også her at gøre dette til et forsøg på nedgøre min
> person lader jeg iøvrigt være yderligere ukommenteret i denne tråd!

Så fordi jeg nævner klare modstridende meninger, fra to artikler du selv på
det kraftigste anbefaler, hvoraf du har brugt den ene i et angreb på mig og
den forståelse jeg har om emnet. Så nedgøre JEG din PERSON. Jeg håber da at
du vil tænke lidt nærmere over den konklusion og erkende at det er dig selv,
i forhold til det angreb du har ført frem mod mig, der roder dig ud i denne
situation.

Hvordan kan du kalde min forståelse for "luftkasteller" og "vildledende",
for derefter at indlede en diskussion hvor du kraftigt taler for det
ubibelske i den forståelse jeg har og så, kort tid derefter, kalde en side
på nettet der har samme konklusioner nævnt, som dem jeg nævner, for : Citat.
A.Falck - " fagligt seriøse og saglige" ?? Må vel stå i det uvisse og tale
for sig selv. Jeg forventer ikke et svar herpå og ønsker det egentlig heller
ikke, da mit formål med at påpege dette åbenbare paradoks, kun er at vise
DIG det urimelige i din måde at kommentere mit svar til Stig Nørgaard Jepsen
på, i tråden /GudsFolk. Om du er istand til at fatte provokationen der har
udløst min reaktion - at den provokation er fra din egen hånd - og om du er
istand til at abstrahere fra det du mener der nedgøre dig og så fatte at det
ikke kun er dig selv der reagerre på nedsættende tale om egen person, er det
væsentslige i det jeg vil med mine indlæg i denne tråd.

Det betyder at jeg har skrevet hvad jeg vil sige dig og IKKE har ydeligere
kommentare. Jeg har læst og forstået hvordan du ser på dette, hvilket er
rigeligt til at du heller IKKE behøver ulejlige dig mere på min bekostning -
så EOD fra mig (også her)

--

E.Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-04-02 08:34

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> du ser på dette, hvilket er rigeligt til at du heller IKKE behøver
> ulejlige dig mere på min bekostning - så EOD fra mig (også her)

Jamen hvor er det dog flot Erik! Jeg fortæller at en side er værd at
læse, at den er seriøs og saglig, selv om jeg ikke er enig i alle dens
konklussioner, - og så harcellerer du over det, og vil have det til at
skulle være et meget stort problem for mig!

Og jeg mener fortsat at den side jeg henviste til er særdeles saglig
og seriøs, også selv om jeg fortsat er uenig i nogle af deres
konklussioner.