Hjem Is svar...mm.
Fra : Kenneth Frederiksen

Dato : 02-02-01 00:39

HEJ!!!
Jeg skrev et indlæg for et par uger siden om hjem is .
Har nu fået svar og skrevet til dem igen ,så jeg syntes lige jeg ville poste
det her også.

Sidst fik jeg godt nok ingen 'replyes' her ,men det skyldes nok at jeg
druknede imellem
Roastbeef og Anne Larsen debatten.

Jeg poster også lige det første brev igen,så alle kan følge med .

Jeg vil gerne høre jeres mening ,for at se om i synes at jeg er helt
afsporet eller om jeg måske har ret.

FØRSTE BREV.:

Goddag

Idag hørte jeg klokken ringe fra en hjem is bil ,og jeg tænkte at jeg ville
prøve jeres is .

Jeg købte en pakke amerikaner for 62 kr(8stk.).

Fin betjening ved bilen . Flink person .

Men derefter holder det fine også op .

Jeg spiste den første is,og nej hvor blev jeg skuffet .
Isen smager jo ikke af noget,og da slet ikke af fløde eller vanille.

Så tænkte jeg ''nå ,man kan vel heller ikke få det hele for 7,75 pr stk''.

Jeg gik derefter ind på jeres hjemmeside for at finde en rigtig flødeis ,
så jeg vidste hvad jeg skulle bestille næste gang .

Det er jo ikke fordi i holder jer tilbage med at kalde jeres is for luksus
fløde is.

Jeg så også flere steder hvor i fortæller at Hjem-IS laver udelukkende is
af frisk fløde og´frisk fløde til forskel'.

Jeg har tjekket langt de fleste af jeres is idag ,og hovedbestanddelen er
tynd SKUMMETMÆLK i dem ALLE.

Jooo, der er fløde i ,men absolut max. 27 %.OFTEST MINDRE .

Hvorfor har i ikke et eneste RIGTIGT luksus produkt ?

Jeg synes det er for dårligt .

Selv jeres fest is lagkager er primært skummetmælk..

Jeg mener i burde have is der er lavet som is skal laves ,med fløde ,og
ingen skummetmælk,
og ikke så mange is der er fyldt med tynd mælk, tilsætningsstoffer og
bindemidler(læs: tapetklister:carrageenan).

Jeg bliver jo nok bare ignoreret,men nu er jeg da kommet af med lidt galde.

MVH.
Kenneth frederiksen.

1. SVAR:

God morgen Kenneth

Tak for din mail til Hjem-IS og undskyld den lange svartid.

Jeg har noteret mig din bemærkning om den 'smagsløse' Amerikaner.

Angående mængden af fløde i is så er der mange hensyn at tage når man som
producent beslutter sig for en recept på flødeis.
En del forbrugere mener at meget fløde og dermed høj fedtprocent er lig med
høj kvalitet, medens andre hellere så at isen var næsten uden fedt.

Hjem-IS bruger fløde med 36% fedt, det som går under salgsbetegnelsen
piskefløde. Fløden leveres hver dag fra mejeriet i en tankvogn. Samme
tankvogn har skummetmælk med og vi blander så de 2 mælkeprodukter og ender
med en mælk / kaffefløde som indeholder ca 18% fedt. D.v.s. vor flødeis
indeholder over 50% frisk mælk.
Ikke dårligt syntes vi, når man tænker på alternativet som er vand,
mælkepulver og smør.

Venlig hilsen

Hjem-IS

Esther Juul
Laboratorie- og udviklingschef.

MIT ANDET BREV:

Hej Ester
Jeg er glad for at du svarede på min klagesang.

Jeg synes egentlig stadig at der må være plads til bare EN is hvor
hovedbestandelen er fløde .
En RIGTIG SUPER luksus fløde IS ..
Den må gerne koste mere end de andre ,faktisk FORVENTER jeg at den vil gøre
det.

Du kan heller ikke få mig til at tro på¨at folk som holder fest ,og køber
desserten af jer
ønsker (forventer) en is lavet af sødmælk-kaffefløde 18%.

Jeg synes ikke det er et urimeligt forslag jeg stiller .(Bare EN Flødeis)

Hvordan kan folk egentlig ønske en ''fedtfri'' is ?
Hvis man skal tabe sig spiser man jo ikke is ...VEL?

Der er gået et eller andet galt når alle jeres is grundlæggende er lavet på
samme basis.

Smagte isen virkelig så tyndt da jeg var barn ? (20-25 år siden )
Noget siger mig klart at det gjorde den ikke .

Mit gæt er at den langsomt gennem årene er blevet tyndere ,og nu tror i at
familien Danmark bare har vænnet sig til den noget mangelfulde smag.

MVH.
Kenneth frederiksen

PS: Jeg har offentliggjort mit første brev ,dit svar ,og nu også dette brev
i nyhedsgruppen : dk.kultu

Fra : Annette B. Kristense~

Dato : 02-02-01 13:02

måske laver de ikke den fede flødeis fordi der ikke er marked for det. Jeg
synes is fra Hjemis smager rigtig godt og så er det dansk is !

HVIS du vil have den fede flødeis kan du jo også selv lave den ?

Fra : Hauge

Dato : 02-02-01 13:19

Hejsa

"Annette B. Kristensen" <zands@zsgeo.dk> wrote in message
> måske laver de ikke den fede flødeis fordi der ikke er marked for det.

Hvordan skal de kunne vide det? De laver det jo ikke.

> Jeg synes is fra Hjemis smager rigtig godt og så er det dansk is !

Jeg er også enig om at det smager af tyk vand, og at det er dansk, er på
ingen måde en garanti for god kvalitet, jeg mener at på mange områder er det
faktisk en garanti for dårlig kvalitet.

> HVIS du vil have den fede flødeis kan du jo også selv lave den ?

Ja eller også lave noget is for os der har et naturligt forhold til mad, os
der ikke måler hvert et gram fedt vi stopper i gabet.

Mvh Hauge

Fra : Christian Bech

Dato : 05-02-01 13:07

Hauge <hauge@CUThrcnet.dk> wrote:

> Ja eller også lave noget is for os der har et naturligt forhold til mad, os
> der ikke måler hvert et gram fedt vi stopper i gabet.

Og hvor meget is spiser man egentlig? Hellere gemme smørret til
søndagsrundstykkerne end klatte Minarine på morgenbrødet hver dag. Hvis
jeg skulle have min egen mælkepisker med på café for at piske skum af
skummetmælk, så ville det reelle alternativ ville være en kop sort
kaffe.

--
Christian

Fra : Gerner Mo

Dato : 02-02-01 13:43

On Fri, 02 Feb 2001 12:02:28 GMT, "Annette B. Kristensen" <zands@zsgeo.dk>
wrote:

>måske laver de ikke den fede flødeis fordi der ikke er marked for det. Jeg
>synes is fra Hjemis smager rigtig godt og så er det dansk is !

Er du sikker på det er dansk is ? Ganske vist er det lavet i danmark af
praktiske grunde, men opskriften og styringen kan lige så godt være fra
udlandet, a.la. mac'donnald som du vel ikke kalder dansk, blot fordi nogle
butikker ligger i danmark ? coca cola ?

Hjemis findes i de fleste lande, under andre navne.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-02-01 14:24

"Gerner Mo" <gerner.mo@wanadoo.dk> wrote in message

> [...]
> butikker ligger i danmark ? coca cola ?
> >
> Hjemis findes i de fleste lande, under andre navne.

Jeg mener faktisk at de eneste "rigtige" isfabrikker, der er tilbage i DK er
Polar i Thisted og Hjem Is i Esbjerg, bortset fra nogle mere 'inferiøre' som
Underground fra (vistnok) Århus.

mvh
Jan

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 02-02-01 19:21

Jan Boegh wrote:

> Jeg mener faktisk at de eneste "rigtige" isfabrikker, der er tilbage i DK er
> Polar i Thisted og Hjem Is i Esbjerg,

Korrekt.

> bortset fra nogle mere 'inferiøre' som
> Underground fra (vistnok) Århus.

Underground blev for efterhånden en del år siden overtaget af Premier i
Esbjerg. Jeg mener faktisk at dette skete før Eventyr Is i Odense købte
Premier. Alt sammen tilhører i dag Nestle og sælges under varemærkerne
"Nestle/Premier" og "Underground".

Af de inferiøre kan jeg umiddelbart kun komme i tanker om Boisen is og
Vebbestrup is (men der er ganske givet andre).

Knus
   Regnar
--
Regnar Bang Lyngsø (regnar@writeme.com, regnar@beer.com)
<URL:http://www.daimi.au.dk/%7Erblyngso/>

Fra : Christian Bech

Dato : 05-02-01 13:07

Regnar Bang Lyngsø <regnar@writeme.com> wrote:

> [...]
>
> Af de inferiøre kan jeg umiddelbart kun komme i tanker om Boisen is og
> Vebbestrup is (men der er ganske givet andre).

Cribbio på Åboulevarden over for Magasin - der skulle du unde dig selv
at drysse forbi. Lækker italiensk is. Hvis den er vinterlukket, sælges
deres produkter i Salling Super.

--
Christian

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-02-01 23:43

> [...]

> synes is fra Hjemis smager rigtig godt og så er det dansk is !
>

> HVIS du vil have den fede flødeis kan du jo også selv lave den ?

Jeg er helt enig. Køb dig en ismaskine og lav verdens bedste is. Du
bestemmer helt selv hvad der skal i og du bestemmer helt selv hvordan
den skal smage.

Jeg har en ismaskine hvor hele fryseindsatsen kan pilles ud og sættes i
fryseren. Hindbæris er min favorit og frosne bær er faktisk bdre end
friske bær, da de frosne er plukket så sent at de kun egner sig til at
fryse ned - på den måde får du nogle supermodne bær.

Har du først prøvet hjemmelavet is, så skal du være ekstremt istrængende
før du kaster dig ud i almindelig købeis igen.

--
Ciao Jesper

Fra : Niels Henriksen

Dato : 11-02-01 19:02

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Jeg er helt enig. Køb dig en ismaskine og lav verdens bedste is. Du
> bestemmer helt selv hvad der skal i og du bestemmer helt selv hvordan
> den skal smage.

Hvilken model vil du anbefale?

--
Niels Henriksen
www.ryttersnak.dk

Fra : Jens

Dato : 12-02-01 08:41

Niels Henriksen wrote:

> Hvilken model vil du anbefale?
>

> --
> Niels Henriksen
> www.ryttersnak.dk

Min kollega undersøgte markedet og faldt for en Krups. Den havde en god
stor størrelse, og så iøvrigt god og robust ud. Jeg har nu selv købt en
sådan og er yderst tilfreds. (Jeg kender ikke andre typer)

/Jens

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-02-01 10:38

Niels Henriksen <niels@ryttersnak.dk> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Hvilken model vil du anbefale?

Da jeg kun har prøvet min egen, bliver det måske lidt ensidigt, men jeg
har en Philips Delizia.

Du skal imidlertid lede efter den gamle udgave af den, for den nye er
konstrueret på sådan en måde at du ikke kan tage rotoren op af
køleelementet, når isen er færdig.

Jeg skulle nemlig købe en til vores venner for nyligt og dér så jeg den
nye model, som slet ikke er så smart som den jeg har. Der var et eller
andet der var totalt tumbet, og som gjorde at man ikke kunne købe et
ekstra fryseelement til den. Heldigvis havde butikken nogle rester af de
gamle modeller til kr. 299,- og da jeg viste ekspedienten forskellen
kunne hun godt se, hvor tåbeligt den nyere model var konstrueret.

Prøv at kigge på flere modeller inden du køber. Nej nu kan jeg huske
hvad det tumbede var. På de nye Philips modeller kan man ikke tage
køleelementet ud af bunden på is-maskinen og dét betyder at du ingen
glæde har af et ekstra element, for du har ikke nogen skål at anbringe

På min kan jeg lave en portion (nok til 4) og så tage et frisk
fryseelement og lave yderligere en portion - det er smart.

Uhm - hindbæris.
--
Ciao Jesper