Glimrende gennemgang af nye kbl-regler
Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 12-04-02 14:11

Hej NG!

I lyset af, at de nye købelovsregler åbenbart i stor grad optager
sindene ude i det ganske land, er her et link til en glimrende, kort
gennemgang af de væsentligste ændringer:
http://www.jur.ku.dk/obligationsret/pensumKOB2002.pdf

NB!: For de af jer med langsomme forbindelser: Vær opmærksomme på, at der er
linket direkte til en pdf-fil.

Rasmus Mandøe Jensen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"Most of this country's import comes from OUTSIDE the country"

George W. Bush

"Carpe diem quam minime credula postero" -
Grib dagen - opsæt så lidt som muligt til i morgen

Horats

Fra : Erik G Christensen

Dato : 12-04-02 15:21

"Rasmus Mandøe Jensen" wrote:

> [...]
> http://www.jur.ku.dk/obligationsret/pensumKOB2002.pdf
>
> NB!: For de af jer med langsomme forbindelser: Vær opmærksomme på, at der er

Ville det være dig en stor ulempe, at tilføje et redigeret udsnit
til faq'n for denne gruppe ?

Hvis det ellers er lovligt ?

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 12-04-02 16:17

"Erik G Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ville det være dig en stor ulempe, at tilføje et redigeret udsnit
> til faq'n for denne gruppe ?
>
> Hvis det ellers er lovligt ?

Jeg aner intet om ophavsret, så den side af sagen kan jeg ikke rigtig
sige noget om, men under alle omstændigheder synes jeg lige, at man burde
vente til lovforslaget bliver vedtaget, så vi er _helt_ sikre på, hvordan
ændringerne kommer til at se ud...

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Peter G C

Dato : 12-04-02 21:34

Rasmus Mandøe Jensen <v3412@groenjord.dk> skrev:

> men under alle omstændigheder synes jeg lige, at man burde
> vente til lovforslaget bliver vedtaget, så vi er _helt_ sikre på, hvordan
> ændringerne kommer til at se ud...

Lyder fornuftigt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-02 17:11

Erik G Christensen skrev:

>Ville det være dig en stor ulempe, at tilføje et redigeret udsnit
>til faq'n for denne gruppe ?

Hvis man ikke har licens til Akrobat Oh!, kan man ikke lave
kopier eller udsnit.

--
Bertel

Fra : Jakob Paikin

Dato : 12-04-02 17:17

On Fri, 12 Apr 2002 18:10:34 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Hvis man ikke har licens til Akrobat Oh!, kan man ikke lave
>kopier eller udsnit.

Men man kan jo godt skrive af

--
Jakob Paikin

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-04-02 18:51

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Hvis man ikke har licens til Akrobat Oh!, kan man ikke lave
>kopier eller udsnit.

PDF-formatet kan læses af mange programmer.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 13-04-02 13:54

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> PDF-formatet kan læses af mange programmer.

U.a.o. kan min version af Acrobat Reader godt kopiere teksten, så det er
i hvert fald ikke dét, der blever et problem...

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Peter G C

Dato : 13-04-02 14:06

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

[klip]

> PDF-formatet kan læses af mange programmer.

Hvilke? Send gerne en mail, hvis vi er off topic.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-04-02 14:52

On Sat, 13 Apr 2002 15:06:25 +0200,
Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
> Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:
>
> [klip]

> Hvilke? Send gerne en mail, hvis vi er off topic.

xpdf, pdf2text, pdf2ps, ghostscript etc....

Nogle af disse vil ikke umiddelbart extracte text fra
beskyttede dokumenter, men da de er open source burde man
kunne patche det uden videre.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-04-02 14:26

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev Fri, 12 Apr 2002
18:10:34 +0200

>Hvis man ikke har licens til Akrobat Oh!, kan man ikke lave
>kopier eller udsnit.

Det har jeg nu aldrig haft problemer med.?

Vælg "Text Select Tool" -> Ctrl+a -> Ctrl+c.
Eller bare brug højrekliksmenuen.

Og desuden kan man med freewareprogrammer (som feks. Ghost) konvertere
en hel PDF-fil til ren tekst.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jesper Harder

Dato : 12-04-02 17:46

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Hvis man ikke har licens til Akrobat Oh!, kan man ikke lave
> kopier eller udsnit.

Har du faktisk prøvet?

Jeg havde ingen problemer med at markere teksten, kopiere med control-c
og sætte ind i en almindelig teksteditor.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-02 17:55

Jesper Harder skrev:

>Har du faktisk prøvet?

Ja, men det var nok et år siden.

>Jeg havde ingen problemer ...

Måske er de senere versioner låst op. Jeg har ikke Akrobaten til
at springe badut på mit system for tiden, så jeg kan ikke teste
det.

--
Bertel

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 13-04-02 16:19

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Ja, men det var nok et år siden.

> Måske er de senere versioner låst op. Jeg har ikke Akrobaten til
> at springe badut på mit system for tiden, så jeg kan ikke teste
> det.

Ganske Off-topic, men det det kommer an på er om man ved oprettelsen af pdf
dokumentet har beskyttet det mod folks "klippen og klistren" - så er det
sådan set lige meget om du har en fuld version af Acrobat eller ej. Hvis
ikke du har passwordet kan du ikke klippe eller kopiere i pdf-filen.

Har selv på et tidspunkt lavet en fil til "read only" fordi jeg var træt af
at folk huggede mine "guldkorn" og kopierede dem til deres egne hjemmesider
uden så meget som at nævne at de havde "lånt" det.

Hilsen
Lisbeth
--
~~~~~No outfit is complete without a few cat hairs~~~~~
http://cutiecats.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-04-02 17:46

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote:

>Har selv på et tidspunkt lavet en fil til "read only"

Kunne man få et link til filen?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 13-04-02 21:23

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> Kunne man få et link til filen?

Jamen jo da. Uploadet til formålet, så den bliver der ikke ret længe (den
æder al min båndbredde hos Stofa, de gniere...) men her er den
http://home1.stofanet.dk/cutiecats/GSC-walkthrough.pdf (Advarsel:
Pokémon.indhold )

Hilsen
Lisbeth

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-04-02 21:33

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote:

>Jamen jo da. Uploadet til formålet,

Tak.

>så den bliver der ikke ret længe (den
>æder al min båndbredde hos Stofa, de gniere...)

Det er jeg da ked af at høre. Men jeg har lige lavet en kopi af
den i rent tekstformat, som jeg evt. kan sende dig. Den fylder
kun 57062 bytes, så den er ikke så hård ved båndbredden.

>men her er den
>http://home1.stofanet.dk/cutiecats/GSC-walkthrough.pdf (Advarsel:
>Pokémon.indhold )

Det vil min søn sætte stor pris på. Ganske flot lavet, i øvrigt.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 15-04-02 20:14

> [...]
> kun 57062 bytes, så den er ikke så hård ved båndbredden.

> Det vil min søn sætte stor pris på. Ganske flot lavet, i øvrigt.

Tak *G*

Og nu overmander min nysgerrighed mig så: Hvordan ku' du få det kopieret?
Jeg har selv forsøgt på et par forskellige måder, mest for at sikre mig at
den faktisk VAR "kopibeskyttet" og der lykkedes det ikke mig at kopiere
noget fra den.

Og, forresten, et lille link til din søn : http://hop.to/pernille (min
datters side) - der er den som almindelig html sammen med en masse andet af
samme skuffe...

Og SÅ må det vist være nok OT for denne omgang - i al fald fra mig
Tak for overbærenheden.

Hilsen
Lisbeth

Fra : Allan Olesen

Dato : 15-04-02 21:16

[Flyttet fra dk.videnskab.jura, hvor en diskussion pludselig kom til at
handle om beskyttelse af indholdet i .pdf-filer.]

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote:

>Og nu overmander min nysgerrighed mig så: Hvordan ku' du få det kopieret?

Jeg brugte et Linux-program ved navn pstotext.

Jeg har også lige prøvet at indlæse og gemme .pdf-filen med GsView til
Windows. I den nye .pdf-fil kunne teksten markeres og kopieres.

>Og, forresten, et lille link til din søn : http://hop.to/pernille (min
>datters side) - der er den som almindelig html sammen med en masse andet af
>samme skuffe...

Han bliver glad.

Men vi har nok for længst opbrugt tålmodigheden her i gruppen,
så jeg laver lige en xfut til dk.edb.tekst.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-04-02 10:15

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev:

> [...]
> og klistren" - så er det sådan set lige meget om du har en fuld
> version af Acrobat eller ej. Hvis ikke du har passwordet kan du

Som Allan også skriver beskytter det ikke rigtigt mod noget. Der findes
programmer, der kan rippe teksten uden et evt. password kendes.
Omnipage Pro 11 kan også indlæse PDF dokumenter og omdanne dem til
andre formater som eksempelvis Word igen uden, at et evt. password
kendes.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Jesper Harder

Dato : 13-04-02 15:01

nospam@home.terminal.dk (Povl H. Pedersen) writes:

> xpdf, pdf2text, pdf2ps, ghostscript etc....
>
> Nogle af disse vil ikke umiddelbart extracte text fra beskyttede
> dokumenter, men da de er open source burde man kunne patche det uden
> videre.

Ja, <http://www-2.cs.cmu.edu/~dst/Adobe/Gallery/> forklarer hvordan.
Ghostscript behøver man ikke engang patche.

Vi er vist ved at være off-topic, så FUT: dk.edb.tekst

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-04-02 01:38

Scripsit Erik G Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk>

> Ville det være dig en stor ulempe, at tilføje et redigeret udsnit
> til faq'n for denne gruppe ?

Rasmus skrev jo i starten af måneden et faqsvarforslag, der efter
Paikins forslag lige nu venter på at ændringen bliver vedtaget
(hvilket sker som syvende punkt på Folketingets møde nu til
eftermiddag).

Så vidt jeg lige kan se, skal forslaget blot skrives igennem en gang
for at tage højde for de nye regler.

Men du forestillede dig måske mere en gennemgang af ændringerne
relativt til før?

--
Henning Makholm "Hell, every other article you read
is about the Mars underground, and how