Moms af EU varekøb
Fra : Kaare Christensen

Dato : 01-02-01 00:29

Dette er et spørgsmål angående "Moms ved EU varekøb" og kontoføring.

Problemstilligen lyder således:

Når man skal sende sin momsangivelse ind, skal man jo somsagt skrive moms af
EU varekøb på, som også indbefatter køb af ydelser i udlandet. Dette samlede
beløb kan man så medregne til købsmomsen efter de samme regler som gælder i
danmark. Eksempel:

Kontoregnskab:
6000. Bank: 5000
8000. Salgsmoms: -3000
8010. Købsmoms: 1500
8020. M. ved EU varekøb: 500
8040. Moms afregnet: 0

Momsangivelse:
Salgsmoms: 3000
Moms ved EU varekøb: 500
Købsmoms: 2000

Ialt: -1500

Når jeg så har betalt momsangivelse, skal jeg jo afregne med mit regnskab.
Først afregner jeg med 8000, så med 8010 og til sidst 8020. Nu står der på
konto 8040 et beløb af 1000 kr og de tre andre er på 0.
Dette stemmer jo ikke helt da jeg bagefter så afregner med min bank-konto
(6000) - en difference på 500 kr. Hvilken konto skal de føres på eller skal
man køre noget helt andet?

Mvh. Kåre Christensen
Mermaid Consulting I/S
kaare@mermaidconsulting.dk
http://www.mermaidconsulting.dk

Fra : IMB

Dato : 02-02-01 13:25

Hej Kåre

Du må aldrig modregnet på de enkelte momskonti
Det skal kunne ses året igennem hvor meget udgående moms, EU-varekøb, indgående moms etc.
og derfor kun bogfører betalt moms: Afregnet moms (som vil være en modkonto til Bank/giro).

Venlig Hilsen

Inge

Kaare Christensen <kaare@mermaidconsulting.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:95crs8$d63$1@news.cybercity.dk...

Fra : Erik G Christensen

Dato : 02-02-01 17:18

Kaare Christensen wrote:

> Dette er et spørgsmål angående "Moms ved EU varekøb" og kontoføring.

Vær lige opmærksom på, at de særlige regler om opgørelse af
"import" moms er ophævet i finansloven for 2001, så tjek lige
de aktuelle regler.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy