mobilnr som fastnetabonnement
Fra : Ghita

Dato : 11-04-02 22:20

Hej
Nu hvor det bliver ( Er blevet ?) muligt at flytte mobilnummer
over som fastnetnummer, fordan hulen ved man så om man
ringer til mobil eller fastenet ?
Udover at kunne set det på regningen når den kommer ?
Som mor til halvstore unger kan det nemt blive er problem.
Vi har en aftale om ikke at ringe til mobiler hjemmefra, og
jeg prøver at komme på forkant med situationen.
Ghita

Fra : Henning Petersen

Dato : 11-04-02 23:45

On Thu, 11 Apr 2002 23:19:43 +0200, "Ghita" <mammasine@bonbon.net>
wrote:

> Hej
> Nu hvor det bliver ( Er blevet ?) muligt at flytte mobilnummer

Det er (desværre) udsat i 2 år - skulle have været i luften april
2002.

> [...]
> Vi har en aftale om ikke at ringe til mobiler hjemmefra, og
> jeg prøver at komme på forkant med situationen.

Det er nok en af hurdlerne på at lave fuld portabilitet, er jeg bange
for.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Ghita

Dato : 12-04-02 05:57

"Henning Petersen" <henning.petersen.020411@hpc.dk> skrev i en meddelelse news:4d4cbuccu7a7r81insj8p2uhderjool9e6@4ax.com...

> Det er (desværre) udsat i 2 år - skulle have været i luften april
> 2002.

En anden grund til at jeg spurgte er mit ønske om at spærre for
opkald fra fastnet til mobil som lige er blevet afvist fra udbyder
med den begrundelse at det ikke længere er tilladt.
Begrundelsen skulle være at man ikke må spærre for mobilnumre
som hører til fastnet. Jeg bor i ejendom med egen tlf central hvor
det skulle tastes ind, men vi har jo alligevel en leverandør, og det er
dem der nu siger nej.
Men hvis det er udsat i 2 år, skulle det vel være muligt at spærre ?
Boligforeningen har nu bedt telestyrelsen om lovtekst der kan
begrunde afslaget, men jeg har en formodning om at de i realiteten er
ligeglade og det er derfor jeg selv vil finde en mulighed for spærring.

> Det er nok en af hurdlerne på at lave fuld portabilitet, er jeg bange
> for.

Ja Det må siges..........

Ghita

Fra : Henning

Dato : 12-04-02 11:54

Hej Ghita.

Hvis I har egen telefoncentral, så kan du bare få spærret for opkald til
mobil på de lokalnumre som du ønsker. Hvis det da ikke er en tudsegammel
central.

Iøvrigt er det ikke ret smart at man kan have et mobilnummer som fastnummer,
ihvertfald ikke så længe at der er forskel på priserne.

Hilsen

Henning

Fra : Ghita

Dato : 12-04-02 12:42

"Henning" <maegaard@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3cb6bd97$0$97291$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Ghita.
>
> Hvis I har egen telefoncentral, så kan du bare få spærret for opkald til
> mobil på de lokalnumre som du ønsker. Hvis det da ikke er en tudsegammel
> central.

Hej Henning
Det er faktisk en helt ny central, men telelet som vi benytter
er kommet med den begrundelse at det ikke længere er tilladt at
lave spærring på mobilnumre fordi der skal være mulighed for at
ringe til fastnetnumre. Når mobilnr så bliver fastnet er der et problem.
Desuden er det administrativt meget besværligt med pinkode her i huset
for hvis folk nu glemmer koden mm. Det er ihvertfald hvad jeg har fået
at vide af IT foreningen, så spærringen som vi var lovet ville have været
en fast en. Jeg er temmelig tilfreds med 125 pr md på flatrate til
fastnet og med 25 i abonnement vil jeg jo heller ikke over til TDC igen.
Jeg vil bare ikke have at der ringes til mobil herfra.

> Iøvrigt er det ikke ret smart at man kan have et mobilnummer som fastnummer,
> ihvertfald ikke så længe at der er forskel på priserne.

Hvis der nu går 2 år er deet måske ændret til den tid også...........

Ghita

Fra : Henning

Dato : 12-04-02 15:10

hej igen.

Det kan da ikke passe at du ikke kan få spærret dit nr. for mobil. Det burde
du da selv kunne bestemme

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-04-02 16:38

> Det kan da ikke passe at du ikke kan få spærret dit nr. for mobil. Det
burde
> du da selv kunne bestemme

Spærring for mobil er svjh ikke et af de lovpligtige
spærringsprogrammer.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ghita

Dato : 12-04-02 17:05

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse news:3cb6ff57$0$23812$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Spærring for mobil er svjh ikke et af de lovpligtige
> spærringsprogrammer.

Det ved jeg godt, men det var en af de ting vi aftalte der
skulle være mulighed for i foreningen.
Så spørgsmålet er egentlig kun om det er rigtigt at det skulle
være blevet forbudt eller ej pga mobilnr. som fastnetabonnement.
Ghita

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-04-02 17:10

> Så spørgsmålet er egentlig kun om det er rigtigt at det skulle
> være blevet forbudt eller ej pga mobilnr. som fastnetabonnement.

Læs nogle af mine andre indlæg i denne tråd...

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ghita

Dato : 12-04-02 17:46

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse news:3cb706ba$0$16229$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Ghita" <mammasine@bonbon.net> skrev i en meddelelse
>
> Læs nogle af mine andre indlæg i denne tråd...

Jeg har skam læst det hele.
Ghita

Fra : Claus E Beyer

Dato : 18-04-02 16:26

> "Henning" <maegaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> burde
>
> Spærring for mobil er svjh ikke et af de lovpligtige
> spærringsprogrammer.

Og det er en stor fejl så længe der er den store prisforskel på opkald til fast- og
mobilnet.

Claus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-04-02 00:40

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Og det er en stor fejl så længe der er den store prisforskel på opkald
til fast- og
> mobilnet.

Men det kan SaldoMaks råde bod på.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ghita

Dato : 12-04-02 16:49

"Henning" <maegaard@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3cb6eb92$0$97330$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hej igen.
>
> Det kan da ikke passe at du ikke kan få spærret dit nr. for mobil. Det burde
> du da selv kunne bestemme

Hvis det er lovmæssigt ok så kan vi gøre det i centralen, men
hvis det virkelig passer at det er forbudt. Ja, så er der ikke meget
at gøre. Det er derfor jeg er nød til at have det "på skrift".
DVS at jeg skal kunne fremvise lovmæssigt at vi stadig har retten
til at spærre for mobil mm.
Ghita

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-04-02 17:02

> Det er derfor jeg er nød til at have det "på skrift".
> DVS at jeg skal kunne fremvise lovmæssigt at vi stadig har retten
> til at spærre for mobil mm.

Sådan fungerer dansk ret ikke. Medmindre du kan finde en dom på det (og
det kan du næppe) så kan du ikke få det på skrift.
Som grundregel skal der ligge et forbud før noget er forbudt.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ghita

Dato : 12-04-02 17:44

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse news:3cb704e0$0$53262$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Sådan fungerer dansk ret ikke. Medmindre du kan finde en dom på det (og
> det kan du næppe) så kan du ikke få det på skrift.
> Som grundregel skal der ligge et forbud før noget er forbudt.

Det er det jeg mener, men Tele Let for fortalt vores itforening
at det nu er forbudt. Håber at foreningen får samme melding fra
telestyrelsen som I nu giver mig for så kan det plottes ind i
maskineriet (centralen)
Ghita

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-04-02 17:58

> Det er det jeg mener, men Tele Let for fortalt vores itforening
> at det nu er forbudt.

Bed dem komme med et grundlag.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-04-02 17:17

Ghita skrev:

>Det er derfor jeg er nød til at have det "på skrift".
>DVS at jeg skal kunne fremvise lovmæssigt at vi stadig har retten
>til at spærre for mobil mm.

Så længe der ikke findes nogen lov der forbyder det - så er det
lovligt. Du vil den anden vej rundt? Forestil dig hvis alt hvad der er
tilladt skulle være skrevet ned!

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - også opdatering af software i din mobiltelefon.

Fra : Ghita

Dato : 12-04-02 17:45

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:332ebu8nncopjndlilogq6roq92ua0r579@news.tele.dk...

> Så længe der ikke findes nogen lov der forbyder det - så er det
> lovligt. Du vil den anden vej rundt? Forestil dig hvis alt hvad der er
> tilladt skulle være skrevet ned!

Det kan der selfølgelig være noget om.
Ghita

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-04-02 16:38

> der skal være mulighed for at
> ringe til fastnetnumre.

Det er noget vrøvl. Det eneste der _skal_ være mulighed for at ringe til
er 112

> Jeg er temmelig tilfreds med 125 pr md på flatrate til
> fastnet og med 25 i abonnement vil jeg jo heller ikke over til TDC
igen.
> Jeg vil bare ikke have at der ringes til mobil herfra.

Alle teleudbydere _skal_ tilbyde saldomaks.
Dvs du beder din udbyder (foreningen) om et saldomaks på 150 kroner.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Iznogood

Dato : 29-06-02 16:42

"Ghita" <mammasine@bonbon.net> wrote in <a96gru$7vu$1@sunsite.dk>:

> [...]
>lave spærring på mobilnumre fordi der skal være mulighed for at
>ringe til fastnetnumre. Når mobilnr så bliver fastnet er der et

Det produkt som TeleLet (Tele-Punkt Søborg) har solgt jer er så vidt jeg
husker en MatraCom PBX, med den kan man indtaste spærringsniveauer således
at man man kan begrænse nogle abonnenenters mulighed for at ringe til
bestemte eksterne numre, f.eks. 118, 901x, 902x, mens andre abonnenenter
godt kan ringe til de numre.

Jeg har lige kigget på Telestyrelsens hjemmeside og fundet dette link som
du kan læse:
http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024615#spaerring

--
Kenneth
ICQ #5208861

Fra : klaus

Dato : 12-04-02 18:51

"Henning Petersen" <henning.petersen.020411@hpc.dk> skrev i en
meddelelse > > Hej
> Det er (desværre) udsat i 2 år - skulle have været i luften april
> 2002.

Jeg er ikke helt enig i at "desværre" er på sin plads. Så længe
prisforskellen på opkald til fastnet og mobilnet er så stor som den er,
synes jeg nu at det er vigtigere, at den som skal betale har en ide om
hvad det koster, end at nogen relativt få (for jeg tror ikke der er så
mange) ønsker at portere deres numre mellem fastnet og mobil.
Istedet kunne man måske foreslå at teleselskaberne udbød en tjeneste,
hvor man uden fast abonnementsafgift kunne bevare sit oprindelige nummer
som et dummy-nummer, der blot viderestillede alle opkald til det nye
nummer. Så kommer man ganske vist selv til at betale en del af opkaldet,
men måske kunne minutprisen sættes så det stadig var attraktivt for dem
der havde et behovet for portering.

Se iøvrigt også
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=13549

/Klaus

Fra : Henning Petersen

Dato : 16-04-02 00:28

On Fri, 12 Apr 2002 19:51:15 +0200, "klaus" <klaus@supertel.NOSPAM.dk>
wrote:

> [...]
> hvad det koster, end at nogen relativt få (for jeg tror ikke der er så
> mange) ønsker at portere deres numre mellem fastnet og mobil.

Jeg nu ikke så sikker på, at portabiliteten ikke vil komme der. At der
er problemer med pris-sætninger er jo nok en meget tungtvejende grund
til udsættelsen.

> [...]
> nummer. Så kommer man ganske vist selv til at betale en del af opkaldet,
> men måske kunne minutprisen sættes så det stadig var attraktivt for dem

Det er faktisk en løsning jeg har brugt i en årrække. Jeg har haft en
support-nummer, som oprindeligt var et normalt fastnet-nummer. Det
blev senere til et duet-nummer som altid havnede på mobilen - dyr
omgang for mig

Hvordan teleselskaberne vil løse takst-problemerne bliver spændende at
se, men tendensen går jo mod lavere mobil-priser, omend problemet pt
ligger ved opkald fra fat til mobil.

Fra : Hartmann

Dato : 12-04-02 12:43

Hej Ghita

Du kan fortælle dem der nu end passer jeres telefoncentral at det er
helt OP til EJEREN i dette tilfælde jeres boligforening at bestemmme
hvem der må ringes til. Det er så absolut IKKE noget telestyrelsen kan
blande sig i, så længe det er frivilligt at være tilsluttet jeres
central og det skal det være da man ikke må lave begrænsning på hvilken
udbyder en beboer ønsker at benytte sig af.
Der ud over kan jeg kun sige at du har helt ret det er TÅBELIGT at lave
nummer potabilitet mellem Fastnet og Mobil så længe prisen ikke er den
samme. Det vil den nok ikke være i mange år endnu så du og andre vil
have store problemer med din/deres regning.
Jan

http://www.kandu.dk/

Fra : Ghita

Dato : 12-04-02 13:10

"Hartmann" <Hartmann.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:2Izt8.15567$567.865472@news000.worldonline.dk...

Hej Jan
Ved du om det sådan helt konkret står et sted at det stadig er tilladt at
lave spærring ?
Fyren der skal taste ind kommer nemlig på mandag, og det kunne være
rart om det blev ordnet der som planlagt uden for meget pallaver.
Ghita

Fra : klaus

Dato : 12-04-02 18:33

> [...]
> Fyren der skal taste ind kommer nemlig på mandag, og det kunne være
> rart om det blev ordnet der som planlagt uden for meget pallaver.

Det burde fremgå af "Bekendtgørelse om udbud af telenet og
teletjenester". Jeg kan ikke tro at der konkret står at det er tilladt
at lave spærringer.
Der står bl.a. følgende, som jeg tror er det mest relevante:

§ 24. Ved spærring forstås en funktion, hvor slutbrugeren ved anvendelse
af kode kan hindre brug af tjenesten. Slutbrugeren skal ved anvendelse
af koden både kunne etablere og ophæve spærringen med umiddelbar
virkning. Udbydere af offentlig taletelefoni skal give mulighed for at
ophæve spærringen via taletelefonitjenesten.
Stk. 2. Slutbrugeren skal kunne anmode om, at spærring, som nævnt i stk.
1, alene skal vedrøre dele af tjenesten, herunder opkald til udenlandske
numre eller nærmere afgrænsede delmængder heraf.

Her er et link :
http://www.tst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024743

/Klaus

Fra : Ghita

Dato : 13-04-02 21:24

"klaus" <klaus@supertel.NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse news:3cb71a33$0$11951$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Hej Klaus
Mange tak for begge dine links. Har kigget på dem og
videresendt dem til vores it forening.
Ghita

Fra : Henning

Dato : 14-04-02 15:00

hej igen

Det må da være den enkelte bruger ( læs betaler ) som bestemmer hvilke numre
man kan ringe til. Dog ikke 112.
Jeg programmerer telefoncentraler til dagligt ( dog ikke lige for Tele Let )
og laver mange spærringer. det er dog mest hos virksomheder. Mange telefoner
kan kun ringe lokalt eller måske kun til 112 mens nogle kun kan ringe til
forprogrammerede numre. Rigtigt mange virksomheder har spærret for opkald
til mobil samt til udlandet.