Krav på Orlov som tjenestemand
Fra : Per

Dato : 11-04-02 17:46

Hej NG!

Er der nogen her der ved om man har krav på at få orlov, hvis man som
tjenestemand ønsker det.

Jeg mener at man har mulighed for at få 3 års orlov ialt og har endvidere
hørt at man har krav på det, hvis man ønsker det.

Grunden til spørgsmålet, er, at min arbejdsgiver nægter mig orlov pga. af
mandskabsmangel.
Jeg er Kommunal Tjenestemand.

Gælder der samme regler for statstjenestemænd og kommunaltjenestemænd?

Mvh. Per.

Fra : Gevaldi

Dato : 11-04-02 18:11

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3cb5bda3$0$251$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> mandskabsmangel.
> Jeg er Kommunal Tjenestemand.
>
> Gælder der samme regler for statstjenestemænd og kommunaltjenestemænd?

Hvad siger din overenskomst og hvad
sagde din fagforening da du spurgte der?

Prøv at søge på www.google.com
ordet tjenestefrihed.

/Gevaldi

Fra : Per

Dato : 11-04-02 19:15

Jeg har talt med fagforeningen og de ved faktisk ikke noget om reglerne.

Har til gengæld talt med en fra en fagforening for statstjenetemænd - og de
mente at det er noget man har krav på!

Har endvidere søgt efter tjenestemandsloven og har ikke kunne finde noget
brugbart.

Per.

Fra : Peter G C

Dato : 11-04-02 21:13

Per <mesked@hotmail.com> skrev:

[klip]

> Har til gengæld talt med en fra en fagforening for statstjenetemænd - og
> de mente at det er noget man har krav på!

Så må de jo komme frem med noget.

> Har endvidere søgt efter tjenestemandsloven og har ikke kunne finde noget
> brugbart.

Jeg har også søgt og ikke fundet noget. Karnov siger f.eks. intet om orlov
til tjenestemænd og har heller ikke hørt om det i undervisningen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Gevaldi

Dato : 12-04-02 04:08

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3cb5ed8f$0$239$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har talt med fagforeningen og de ved faktisk ikke noget om reglerne.
>
> Har til gengæld talt med en fra en fagforening for statstjenetemænd - og de
> mente at det er noget man har krav på!

Jeg er selv statstjenestemand og en af
mine kollegaer blev nægtet "tjenestefrihed
uden løn" (orlov) med samme begrundelse
som dig, så jeg vil tro at det ikke er et krav,
men en ret.

Husk også på, at arbejdsgiver er ikke forpligtet
til at tage dig tilbage til samme funktion som
den du forlod, men kan forflytte dig til anden
afdeling.

I DSB var der nogle lokomotivfører i bla. Århus
der efter endt orlov blev stationeret i Padborg.

/Gevaldi

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-04-02 21:35

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> Hej NG!
>
> Er der nogen her der ved om man har krav på at få orlov, hvis man som
> tjenestemand ønsker det.

Det har man med 100% sikkerhed ikke.

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 12-04-02 11:22

crlarsen@hotmail.com writes:

>Det har man med 100% sikkerhed ikke.

Jo man har, hvis følgende betingelser er opfyldt:

udsendelse til udlandet som led i Danmarks statslige udviklingssamarbejde
med udviklingslandene,
udsendelse til udlandet for at gøre tjeneste ved internationale
organisationer, som Danmark deltager i eller samarbejder med,
ansættelse i Grønlands hjemmestyre.

Eller hvis ægtefælle eller samlever
udsendes til tjeneste i udlandet for statslige myndigheder,
udsendes til udlandet som led i Danmarks statslige udviklingssamarbejde
med udviklingslandene,
udsendes til udlandet for at gøre tjeneste ved internationale
organisationer, som Danmark deltager i eller samarbejder med, eller
ansættes i Grønlands hjemmestyre.

Der ud over er tjenestefrihed en kan-bestemmelse. Dvs., at man ikke har
krav, men mulighed for det.

Og så kan jeg ikke lade være, men hva' fanden er det for en fagforening du
er medlem af? Det er dårlig medlemservice de levere (efter min
overbevisning)

Hilsen
Poul Erik Rise